Meerderheid Tweede Kamer blijft tegen totaal vuurwerkverbod

MelvinVW

VWC lid
In de Tweede Kamer is na de jaarwisseling geen meerderheid voor een totaal vuurwerkverbod. Partijen D66, ChristenUnie, GroenLinks, PvdD en PvdA zijn voor een landelijk verbod op vuurwerk, maar VVD, CDA, PVV, SP, FvD, JA21, Van Haga en BBB, samen 86 van de 150 zetels, blijven tegen een verbod.

Volgens het VVD Tweede Kamerlid Michon hebben veel mensen afgelopen jaarwisseling genoten van vuurwerk in de straat: "Maar de politie heeft het zwaar te verduren gehad. Het is wel duidelijk dat tuig dat vuurwerk naar de politie gooit zich niet laat weerhouden door een uitgebreider verbod. We zullen het zware illegale vuurwerk veel harder moeten uitbannen en relschoppers hard bestraffen, via snelrecht."

Coalitiepartners op één lijn
Coalitiepartners D66 en ChristenUnie zijn het totaal oneens met Michon. Zowel Kamerlid Van der Werf (D66) als Van der Graaf (CU) zien in de gebeurtenissen dit weekeinde reden wederom te pleiten voor een totaalverbod van vuurwerk.

Van der Werf (D66): "Lokale verboden hebben niet gewerkt hebben we gezien, daarnaast heeft vuurwerk veel slachtoffers gemaakt. De beste manier om dit tegen te gaan is landelijke eenduidige regels stellen, dat is ook de wens van de politie."

Van der Graaf (CU): "Oud en Nieuw is een feestelijke traditie in ons land. Maar het vuurwerk leidt helaas nog steeds tot onacceptabel geweld tegen agenten, veel schade en vuurwerkslachtoffers. En juist dat patroon moeten we doorbreken. Daarom pleit de ChristenUnie al langer voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk."

Illegaal
De vierde coalitiepartner, het CDA, blijft net als de VVD tegen een totaal vuurwerkverbod. Ook het Tweede Kamerlid Van Nispen (SP) ziet niks in een verbod. Net als VVD en CDA wil hij vooral het illegale vuurwerk aanpakken: "Veel ongelukken zijn gebeurd door illegaal vuurwerk. Als je een algemeen verbod invoert is dat probleem niet weg. Bovendien heb ik de indruk dat er nu geen draagvlak is voor een landelijk verbod."

Ook Kamerleden als Van Haga (Groep Van Haga), Eerdmans (JA21), Van der Plas (BBB) zijn tegen een totaalverbod. Net als PVV’er Madlener: "Uiteraard zijn en blijven we tegen. Heel veel mensen hebben daar ontzettend veel plezier van vuurwerk. De ellende in de steden met illegaal vuurwerk blijft. Daar maakt een verbod niks voor uit. Het is een mooie traditie die we graag zo willen houden."

Mentaliteitsverandering
David Baden, voorzitter Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA) denkt ook niet dat een totaalverbod op vuurwerk de oplossing is. Hij verwacht meer van een mentaliteitsverandering.

"Vuurwerkongelukken zullen met een verbod ook niet helemaal weg zijn. Het klein vuurwerk, ook wel 'kindervuurwerk' genoemd, zal sowieso altijd legaal blijven en was tijdens de vorige jaarwisseling toch verantwoordelijk voor zo'n tien procent van het letsel. En dan heb je ook nog het letsel van vuurwerk dat nu al illegaal is. Een mentaliteitsverandering gekoppeld aan strenge handhaving van de regels is daarom voor nu denk ik meer nodig dan een algeheel vuurwerkverbod."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5356778/vuurwerkverbod-tweede-kamer-meerderheid-tegen

Top goed om te horen, hopelijk gaan ze ook iets doen tegen lokale verboden want dit werkt voor geen meter en is niet te handhaven.

Goed nieuws om het jaar mee te beginnen. Ik wil niet meteen te hard van stapel lopen, maar krijg wel gelijk zin in de freakacties bij het zien van dit bericht!

Het was een beetje onduidelijk voor me geworden maar ik zie dat de partij waar ik op stem (SP) nog aan de goede kant staat als het op vuurwerk aankomt.:thumbup:
Hopelijk blijft de kamerverdeling dit jaar zo.

Kijk, dat is even een opsteker na het gekrijs van burgemeesters en politie. Jammer dat D66 voor is, goed te lezen dat FvD, ondanks wat losgeslagen gemeentelijke leden, in de landelijke Kamer toch nog steeds gewoon tegen zijn.

D66 is echt de laatste jaren een hele vervelende partij geworden. Verbieden het liefst alles en prijzen alleen de regenboog vlaggetjes community. De tijd dat zij 'ruimdenkend' waren is verleden tijd. Maargoed, klinkt als een positief bericht!

D66 is echt de laatste jaren een hele vervelende partij geworden. Verbieden het liefst alles en prijzen alleen de regenboog vlaggetjes community. De tijd dat zij 'ruimdenkend' waren is verleden tijd. Maargoed, klinkt als een positief bericht!

D66 is een vreselijke linkse elitaire partij met hetzelfde verwerpelijke partijprogramma als Groen Links dus het verbaast mij niets dat ze ineens voor een vuurwerkverbod zijn.

Ik blijf erbij, ze misbruiken de incidenten met zwaar illegaal vuurwerk om het consumenten siervuurwerk de nek om te draaien en de linkse mainstream media doet hier vrolijk aan mee want die staan aan de kant van die linkse elitaire figuren.

Pak het illegale vuurwerk maar aan en laat het consumentenvuurwerk, wat inmiddels alleen nog maar uit sierpotten bestaat, lekker met rust.

Dit is wel prachtig nieuws natuurlijk. Eerst dacht gisteren nog foute boel dit was de laatste keer vuurwerk afsteken geweest.

Ik snap sowieso nooit dat harde illegale zooi wat heb je nou aan die knal. En ik ben nu nog feller tegen die harde troep. Reden er stonden heel veel mensen op straat en een idioot bedacht laat ik even een verkeersbord opblazen waarbij scherven ijzer rond vlogen en mensen hard moesten rennen voor hun leven(gelukkig niemand gewond). Het aanvallen van hulpverleners ik kan er met mijn verstand niet bij. Oud en nieuw moet feestelijk zijn voor iedereen. Laat dat illegale maar onder wet wapens vallen ben er klaar mee met dat verkeersbord incident en als je een pot aan steek dat ze het naast je gooien dat ik weer moet rennen om niet doof te worden.

Maar dit bericht is een opsteker en zie het voorlopig dit jaar niet verboden worden maar hou wel een slag om de arm, het voelt niet om in jubelstemming te zijn en gelukkig dat sommige politici het wel snappen waar het probleem zit gelukkig maar.

GroenLinks-leider Jesse Klaver: ,,Hoeveel slachtoffers gaan we nog accepteren? Oud en nieuw is voor veel mensen allang geen feestje meer. Artsen, politieagenten, de brandweer: allemaal willen ze een verbod op vuurwerk omdat het aantal slachtoffers veel te hoog is, en het geweld rondom vuurwerk enorm. Een oliebol, een glas champagne en met je buren genieten van een professionele vuurwerkshow, dat is pas een feest.”

En dan wordt de professionele vuurwerkshow op het laatste moment afgelast, das past een feest.....

En dan wordt de professionele vuurwerkshow op het laatste moment afgelast, das past een feest.....

Ik wou het niet zeggen omdat mijn verhaal langdradig wordt maar heel veel vuurwerkshows gingen niet door nee. Als het weer ook maar even tegen zit hebben we niets. Dat is wel een hele sterke van je.

Ik denk dat de meeste partijen nu ook niet gelijk zullen aangeven voor een verbod te zijn nu zij zien dat een groot deel van NL het jaar gewoon leuk wil afsluiten met vuurwerk als traditie. Een omzet van 110 miljoen en veel afgestoken door heel NL ook in steden waar een lokaal verbod was. Zij zullen waarschijnlijk wachten tot na maart om een duidelijk standpunt in te nemen of het als ruilhandel te gebruiken.

Maar ik hoop nu eens echt dat ze daar in Den Haag gaan zien dat de NL vuurwerktraditie niks te maken heeft met al dat rellen en agressie tegen hulpverleners.

De raddraaiers die van alles slopen, in de fik steken en hulpverleners aanvallen hebben echt helemaal niets met o&n en vuurwerk te maken. Als ze dat nou eerst is leren begrijpen in Den Haag. Want ook met een verbod blijft deze groep dit doen. En dat er slachtoffers zijn is treurig maar ook dat hou je niet tegen. Ook dit is een slechte reden voor een verbod want dan kan je meerdere dingen wel gaan verbieden. Het leven is niet zonder risico's. En me.t een verbod pak je alleen maar de liefhebbers, ouders, jongeren die gewoon veilig en met plezier vuurwerk af willen steken. Maar dat willen ze gewoon niet begrijpen. We gaan het wel weer meemaken. Ik hoop het beste voor de importeurs en winkeliers.

De tijd van dealtjes sluiten is aangebroken, CDA zegt wel vaker iets, maar als het er op aan komt hebben ze geen ruggengraat. Maar ik laat me graag positief verrassen.

Ik denk dat je gelijk hebt. Aan de andere kant heb ik D66 ook nooit op een ruggengraat kunnen betrappen

Back
Bovenaan