Meer en ernstiger oogwonden door vuurwerk

kwintos

VWC lid
ROTTERDAM - Zeker 20 vuurwerkslachtoffers zijn tijdens de jaarwisseling ernstig gewond geraakt aan hun ogen. Dat heeft het Oogziekenhuis Rotterdam zondag bekendgemaakt.
Het gaat om ernstig letsel, stelt een zegsvrouw. Vier patiënten moesten meteen tijdens de nacht worden geopereerd. Elk jaar komen er in de loop van nieuwjaarsdag nog veel meer slachtoffers bij. Dat gaat vaak om mensen die in de regio gewond zijn geraakt en door artsen zijn doorverwezen naar het Oogziekenhuis.

De helft van alle slachtoffers was toeschouwer bij het afsteken van vuurwerk. De meeste letsels zijn veroorzaakt door zelf afgestoken, legaal siervuurwerk.

Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Ziekenhuis, de Nederlandse autoriteit op het gebied van oogverwondingen, noemt het aantal slachtoffers „absurd. Twee jaarwisselingen in Nederland leveren evenveel beschadigde ogen op als bij alle Amerikaanse soldaten die in Irak hebben gevochten. Waarom is het in Nederland nog steeds geoorloofd om zelf vuurwerk af te steken?“

Het Oogziekenhuis behandelde vorige jaar na de jaarwisseling in totaal 37 slachtoffers.

ROTTERDAM - Zeker 20 vuurwerkslachtoffers zijn tijdens de jaarwisseling ernstig gewond geraakt aan hun ogen. Dat heeft het Oogziekenhuis Rotterdam zondag bekendgemaakt.
Het gaat om ernstig letsel, stelt een zegsvrouw. Vier patiënten moesten meteen tijdens de nacht worden geopereerd. Elk jaar komen er in de loop van nieuwjaarsdag nog veel meer slachtoffers bij. Dat gaat vaak om mensen die in de regio gewond zijn geraakt en door artsen zijn doorverwezen naar het Oogziekenhuis.

De helft van alle slachtoffers was toeschouwer bij het afsteken van vuurwerk. De meeste letsels zijn veroorzaakt door zelf afgestoken, legaal siervuurwerk.

Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Ziekenhuis, de Nederlandse autoriteit op het gebied van oogverwondingen, noemt het aantal slachtoffers „absurd. Twee jaarwisselingen in Nederland leveren evenveel beschadigde ogen op als bij alle Amerikaanse soldaten die in Irak hebben gevochten. Waarom is het in Nederland nog steeds geoorloofd om zelf vuurwerk af te steken?“

Het Oogziekenhuis behandelde vorige jaar na de jaarwisseling in totaal 37 slachtoffers.

ik weet dat dit copy/paste is van mijn eerdere post maar ik wil even een punt overbrengen tot relativeren :ik vraag me af wat alle mensen gaan doen als ze volgend jaar niet meer mogen skieenik heb een interview gezien met een oostenrijks ziekenhuis en het hoofd daar zei:sinds jaren gebroken knieen been frakturen etc jaren en jaren de mensen leren niks het word steeds erger IK SNAP NIET Dat DE MENSEN MOGEN BLIJVEN SKIEEN de ene na de andere GIPSVLUCHT sturen wij naar holland.skieen zou verboden moeten worden.DE OOSTENRIJKSE FABER IS VOOR EEN SKIEVERBOD

Hoe weet Tjeerd de Faber zo zeker dat het door legaal siervuurwerk komt ?

Vraagt hij dat aan de slachtoffers, die met hun moedertje in het ziekenhuis staan ?

Daarom altijd een vuurwerkbril opzetten!
Heeft er deze jaarwisseling voor gezorgd dat ik geen brandend stuk karton in mijn ogen kreeg.
Lang leve de vuurwerkbril! (is een aanrader voor mensen die het afsteken, maar ook voor de toeschouwers)

Hoeveel doden en gewonden vallen er door situaties waarbij alcohol in het spel is.....ook maar verbieden dan? Of door situaties waarbij een brommer/scooter/motor/auto of fiets in het spel is....ook maar verbieden dan?

En dan die vergelijking met irak, walgelijk...hoeveel doden zijn daar gevallen? Echt misplaatst zo'n vergelijking, bah....

Hoe weet Tjeerd de Faber zo zeker dat het door legaal siervuurwerk komt ?

Vraagt hij dat aan de slachtoffers, die met hun moedertje in het ziekenhuis staan ?

Als er politie aan te pas komt wordt er ten alle tijden een verklaring afgelegd. Ook wordt er door doctoren gevraagd wat er is gebeurd om de situatie in te schatten.

Dat hier statistieken over worden bijgehouden lijkt mij absoluut niet verkeerd. Je moet immers weten waar ruimte is voor verbetering/verandering. Ligt die bij de mens zelf of het vuurwerk.

Zegt natuurlijk niks over de toedracht..als er een dronken droppie een cake omtrapt of mensen met babypijltjes lopen te *****n. Op zich wel leuke dingen om te onderzoeken.

De vertaling naar Irak is natuurlijk belachelijk maargoed. Hoeveel soldaten zijn er al niet gestorven voor al dat machogedrag in een ander land?

Ik moet zeggen dat de importeurs in nederland, ook wel meer aandacht aan hun producten mogen besteden!
Als je af en toe die 500 grammers over de straat ziet dansen, ook al zet je ze vast met twee stenen!
Misschien net zo als ze in duitsland doen, een plank eronder!

hmz fister een buurman steekt een potje f weet totaal niet wat dat potje doet en zet het gewoon op de stoep neer zonder versteveging of iets en je zag het potje gewoon dansen echt ik was er nie happy mee gelukkig ging alles goed maar zo zie je maar meeste komt gewoon door de mens om dat die ontwetend dingen afsteekt en gewoon maar doet...

En vanochtend hoorde ik dat er veel minder ongelukken waren dan afgelopen jaar... Ik geloof het allemaal niet meer.

Vuurwerk word steeds populairder.

Dan is er toch niks raars aan dat er meer gewonden vallen???
ALs iedereen een autorijbewijs kreeg zouden er ook meer ongelukken zijn.

Ik vind eigenlijk dat kleine multishots potjes niet meer van deze tijd zijn. Kijk wij weten dat je zoiets klem moet zetten, de gemiddelde koper weet dat niet... Gewoon beginnen met cakes vanaf 16 schots. Alles daaronder niet meer willen verkopen. Kans op ongelukken stuk kleiner.

Back
Bovenaan