Max. 10kg vuurwerk per persoon?

Ik las vandaag ergens een stukje op FPM dat de 10 kg alleen slaat op bezit buiten de verkoopdagen? Wat is hier van waar?

Ik weet niet wat je gelezen hebt, maar wat hier in dit topic staat, is correct. Binnen of buiten verkoopdagen, 10 kg bruto ten aller tijde.

Trouwens. Heb ook wel eens gezeik gehad ivm 10kg. Toen heb ik een overdoos ter plekke van het vuurwerk gehaald en de potten los meegenomen. Toen woog het slechts 8,5kg. Zoiets moet ook gelden voor buurtassortimenten en china by night denk ik. Je legale 100k ter plekke uit die achterlijke doos halen moet ook helpen. Altijd wel mogelijkheden om je "draaglast" iets te verlichten.

Het is en blijft een vreemde regel. Veel pakketten mag je officieel niet eens in huis hebben omdat ze 10+ kg zijn. Ook mag je uiteraard niet met vrienden/familie O&N vieren als iedereen een beetje (of veel) vuurwerk heeft. 10 kg per huishouden max.

En eigenlijk mogen we al helemaal geen kartonnen kopen, want dan zijn de winkelier en wij boefjes.

Waar gaat dit heen?

Je mag wel kartonnen kopen, als de kartonnen maar niet meer dan 10kg wegen.
Dan haal je de rest op in een draagtas van max 10kg, en dan nog 1 en dan nog 1 enz.
Als ik het zo lees is 25kg pp zelfs te weinig. Ik vind als het maar legaal is wat je koopt en afsteekt. De overheid denkt daar helaas anders over.

Bets niet dan mag je maar 3KG vuurwerk hebben per woning. ;(

Jha maar das weer 3 KG NEQ Nette Kruidinhoud ;) Dus netto gewicht en niet bruto. Dus bruto mag je in belgie zoveel als je wilt als het totale kruitgewicht maar max 3 kg is ;).

Daarnaast blijf ik erbij dat in de wet niet staat omschreven dat je max 10 Kilo in huis mag hebben. Je mag alleen maximaal 10 kg vervoeren.

Jha maar das weer 3 KG NEQ Nette Kruidinhoud ;) Dus netto gewicht en niet bruto. Dus bruto mag je in belgie zoveel als je wilt als het totale kruitgewicht maar max 3 kg is ;).

Daarnaast blijf ik erbij dat in de wet niet staat omschreven dat je max 10 Kilo in huis mag hebben. Je mag alleen maximaal 10 kg vervoeren.

(Hoofdstuk algemene bepalingen)

Artikel 1.2.4
1. Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:
a. artikel 1.1.4;
b. artikel 2.2.2, 3.2.1 of 3A.2.1 waarvoor een omgevingsvergunning is verleend die betrekking heeft op de opslag van vuurwerk;
c. artikel 2.2.1 waarvoor een melding is gedaan krachtens artikel 2.2.4.
2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan tien kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan tien kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 10 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren, tenzij degene die vervoert tijdens dat vervoer schriftelijk kan aantonen door middel van een inschrijvingsbewijs of een vrachtbrief als bedoeld in de artikelen 20 onderscheidenlijk 29 van de Wet goederenvervoer over de weg, dan wel door middel van een cognossement als bedoeld in boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, dat de artikelen zijn bestemd voor een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.

Het is dus helaas maar wel 10kg wat me mogen hebben.
En het is dus ook nog eens 10kg per vervoermiddel, dus met 3 man in de auto met 30 kg is in principe verboden.

Dit blijft toch altijd een hekel punt. Een beetje cake weegt al snel 1-3kg. Dan ben je dus met een paar cakes alweer over de schreef gegaan :shocked:...
Nederland, het land waar het recht krom is:bonk:.

@san. Je mag wel meer dan 10 kg in een auto hebben.het is altijd belangrijk goed te lezen. Vind ik zelf wel lastig. In die regel staat ook: anders dan voor eigen gebruik.
Dus als het voor jezelf is mag het wel, maar niet meer dan 10 pp.
Als ik het toch mis heb hoor ik het graag.
Greetz

@san. Je mag wel meer dan 10 kg in een auto hebben.het is altijd belangrijk goed te lezen. Vind ik zelf wel lastig. In die regel staat ook: anders dan voor eigen gebruik.
Dus als het voor jezelf is mag het wel, maar niet meer dan 10 pp.
Als ik het toch mis heb hoor ik het graag.
Greetz

Ik denk dat jij gelijk hebt.

nou ja ik loop het topic nog eens door te lezen .
en ik wordt er nog steeds totaaal niks wijzer van .
als het allemaal maar onder de hoeden plank past moet het wel goed zijn denk ik .
hahaha tja dat ga je op gegeven moment wel denken :bonk:
hmm ik heb elders gelezen dat als je teveel mee heb dat je dan een boete krijgt .
is dat nog steeds zo ?
en zo ja hoe hoog is die dan

Hierbij misschien een helder antwoord:

Het is nog niet toegestaan om meer dan 10kilo per persoon af te leveren.
Per gemeente kan het wel verschillen of hier nog op wordt gecontroleerd.

Trouwens. Heb ook wel eens gezeik gehad ivm 10kg. Toen heb ik een overdoos ter plekke van het vuurwerk gehaald en de potten los meegenomen. Toen woog het slechts 8,5kg. Zoiets moet ook gelden voor buurtassortimenten en china by night denk ik. Je legale 100k ter plekke uit die achterlijke doos halen moet ook helpen. Altijd wel mogelijkheden om je "draaglast" iets te verlichten.

Wegen deze assortimenten over de 10kg dan? :bonk:

Intressant dit. Daar zat ik ook mee.. Ik heb in totaal voor 18,5 kg aan vuurwerk besteld, ( doos voordeel)Dus ik had ook een mailtje gestuurd naar de winkel waar ik het zou ophalen en zij zeiden dat er wel een paar jongens met mij mee zouden lopen naar de auto ivm. de hoeveelheid, en dus kan ik het gewoon wel alleen ophalen.

Maar als ik nu zo dit topic zie, en de reacties weet ik het ook niet meer....

Intressant dit. Daar zat ik ook mee.. Ik heb in totaal voor 18,5 kg aan vuurwerk besteld, ( doos voordeel)Dus ik had ook een mailtje gestuurd naar de winkel waar ik het zou ophalen en zij zeiden dat er wel een paar jongens met mij mee zouden lopen naar de auto ivm. de hoeveelheid, en dus kan ik het gewoon wel alleen ophalen.

Maar als ik nu zo dit topic zie, en de reacties weet ik het ook niet meer....

Een winkel mag niet meer dan 10 kilo vuurwerk verkopen aan 1 persoon. Echter. Wanneer een persoon meer dan 10 kilo vuurwerk koopt en bijvoorbeeld jij met 10 kilo de winkel uit loopt en een jongen van de winkel met 9 kilo van jou, dan is het voor de winkel goed, omdat je niet meer dan 10 kilo hebt. Als jij thuis meer dan 10 kilo heb liggen, dan is het verboden, maar dat heeft verder niets met de winkel te maken.

Een winkel mag niet meer dan 10 kilo vuurwerk verkopen aan 1 persoon. Echter. Wanneer een persoon meer dan 10 kilo vuurwerk koopt en bijvoorbeeld jij met 10 kilo de winkel uit loopt en een jongen van de winkel met 9 kilo van jou, dan is het voor de winkel goed, omdat je niet meer dan 10 kilo hebt. Als jij thuis meer dan 10 kilo heb liggen, dan is het verboden, maar dat heeft verder niets met de winkel te maken.

Thanks voor de duidelijkheid Ruben.:) Ik weet nu tenminste iets meer. Maar over het algemeen zijn er veel mensen in overtreding, want met 10 kg zit je zomaar op dacht ik zo....

Een beetje liefhebber van vuurwerk zit zo over de 10KG heen natuurlijk, vandaar dat deze wet ook word aangepast vanaf volgend jaar naar 25KG.

Back
Bovenaan