Luchtspinners

Het zal me niets verbazen dat het hier weer uit de handel wordt gehaald. Ik hoop alleen dat het niet waar is.

Het zal me niets verbazen dat het hier weer uit de handel wordt gehaald. Ik hoop alleen dat het niet waar is.

Zou mij ook niets verbazen als dit gebeurt. Want toegegeven, de baan van deze dingen staat niet vast; kan afwijken. Dat was met vuurpijlen een van de redenen om ze te verbieden.

Toch lijken deze dingen mij veiliger, want gooien zorgt er niet voor dat ze verder vliegen in diezelfde baan (zie filmpje) en richten (ergens anders dan omhoog) kan dus ook al niet.

Ik ben dol op dit soort vuurwerk. Helaas las ik ergens dat men in Nederland stopt met het importeren van stijgtollen. Klopt dit? En zo ja, worden de in 2020 en 2021 bestelde en als bestelling doorgeschoven exemplaren nog geleverd, of is het ineens uit de handel gehaald nu? Graag meer info gewenst.

Dat klopt inderdaad. Stijgtollen, zoals deze categorie vuurwerk heet, zullen verdwijnen. Wel werd er toen nog vanuit gegaan dat we afgelopen Oud & Nieuw geen verbod zouden hebben, dus de plannen die er waren schuiven weer een jaartje op als het om (rest)voorraden gaat. Maar nieuwe productie 2022 wordt niet meer voor NL gemaakt. Net zoals de F1/CAT.1 Grondbloemen.

Ik weet dat de Stinger Bees in Duitsland net een tikkeltje goedkoper zijn als hier in de NL markt. Mochten Nederlanders vuurwerk halen in Duitsland kun je deze in Duitsland ook mee pikken ;)

Dat klopt inderdaad. Stijgtollen, zoals deze categorie vuurwerk heet, zullen verdwijnen. Wel werd er toen nog vanuit gegaan dat we afgelopen Oud & Nieuw geen verbod zouden hebben, dus de plannen die er waren schuiven weer een jaartje op als het om (rest)voorraden gaat. Maar nieuwe productie 2022 wordt niet meer voor NL gemaakt. Net zoals de F1/CAT.1 Grondbloemen.

Bedankt voor je vakkundige update! Shit man...... alweer leuk klein spul dat eruit gaat. Mijn budget laat helaas niet toe om van 18.00 tot 02.00 non-stop compounds te stoken:cry:

Deze info maar in het achterhoofd houden met bestellen dit jaar. De bijtjes van vroegâh waren al wat link, maar de grotere stijgtollen hebben daarin toch een kwaliteitsslag gemaakt.

Kan je je uitgebreide post (waarvoor dank!) nog ietswat uitbreiden?

Deze stijgtollen worden op den duur verboden en grondbloemen komen niet meer terug als categorie 1 vuurwerk, serieus!?

Dus ze draaien dan langer,
Sneller en met meer kleur
En zijn groter??

You wish...

Dit is zo'n item waar zelden echt moeite voor gedaan wordt en het liefst zo goedkoop mogelijk in de markt gezet worden.

Diverse uiteenlopende reacties op de grondbloemen. Ik zal proberen alles te beantwoorden:

Waar het op neer komt is dat bij de Grondbloemen niet te garanderen is dat ze, zoals gesteld als CAT.1, binnen een maximale draaicirkel van 1 meter blijven. Naast dat dit als gevaarlijk uitgelegd kan worden door het anti-kamp: komen ze bij een IL&T-test buiten die ene meter, wordt de volledige Batch afgekeurd, krijg je een boete en moet je de partij vernietigen. Dat kost veel meer dan dat het oplevert. Dat risico wil geen enkele importeur lopen. In plaats van nog meer in te leveren op lading en dus in te leveren op kwaliteit, is ervoor gekozen alleen nog CAT.2 Grondbloemen te voeren. Daar mag dan inderdaad ook meer mee qua lading.

Dan wordt er ook iets gezegd over de lage prijs: "zo goedkoop mogelijk op de markt" staat er, maar dat zal lastig worden. Alle prijzen zullen zowieso stijgen dit jaar door oplopende kosten in China, schaarste van grondstoffen, de wereldwijde containerproblematiek, oplopende kosten, inflatie, enz. Dat is nu al te zien bij het inkopen van CAT.1 vuurwerk, sommige CAT.1 artikelen zijn nu soms al 30 tot 50% duurder om in te kopen dan begin vorig jaar...

Ik doel dam ook vooral op het afgelopen decennium. Het was een actie-artikel en dat zag je ook af aan de afwerking en uitwerking.

De meeste haalden het niveau niet van 'de originele' roze en oranje met bloemen erop uit de jaren 80/90

Daar staat weer tegenover dat als je er echt kwaliteit in stopt en/of iets unieks maakt, de prijs weer zodanig wordt, dat een hoop mensen afhaken en kiezen voor de bulkproductie van minder kwaliteit

Daar staat weer tegenover dat als je er echt kwaliteit in stopt en/of iets unieks maakt, de prijs weer zodanig wordt, dat een hoop mensen afhaken en kiezen voor de bulkproductie van minder kwaliteit

Mwa, en de kleine spullen van Funke dan, bij allemaal top kwaliteit maar wat duurder. Volgens gaan die spullen best hard…

Mwa, en de kleine spullen van Funke dan, bij allemaal top kwaliteit maar wat duurder. Volgens gaan die spullen best hard…
Bij ons liefhebbers wel ja, bij de 80-90% reguliere consumenten toch wat minder. Daar is het gewoon meer voor minder, met af en toe een uitzondering die groter dan de buurman wil.

Diverse uiteenlopende reacties op de grondbloemen. Ik zal proberen alles te beantwoorden:

Waar het op neer komt is dat bij de Grondbloemen niet te garanderen is dat ze, zoals gesteld als CAT.1, binnen een maximale draaicirkel van 1 meter blijven. Naast dat dit als gevaarlijk uitgelegd kan worden door het anti-kamp: komen ze bij een IL&T-test buiten die ene meter, wordt de volledige Batch afgekeurd, krijg je een boete en moet je de partij vernietigen. Dat kost veel meer dan dat het oplevert. Dat risico wil geen enkele importeur lopen. In plaats van nog meer in te leveren op lading en dus in te leveren op kwaliteit, is ervoor gekozen alleen nog CAT.2 Grondbloemen te voeren. Daar mag dan inderdaad ook meer mee qua lading.

Dan wordt er ook iets gezegd over de lage prijs: "zo goedkoop mogelijk op de markt" staat er, maar dat zal lastig worden. Alle prijzen zullen zowieso stijgen dit jaar door oplopende kosten in China, schaarste van grondstoffen, de wereldwijde containerproblematiek, oplopende kosten, inflatie, enz. Dat is nu al te zien bij het inkopen van CAT.1 vuurwerk, sommige CAT.1 artikelen zijn nu soms al 30 tot 50% duurder om in te kopen dan begin vorig jaar...

Dus als je CAT1 grondbloemen wilt, zit er niets anders op dan proberen iets van de restvoorraden van afgelopen jaar en eerder te bemachtigen?

Maar het slaat toch nergens op, die 1 meter voor grondbloemen. Hebben andere EU landen deze regel ook voor CAT1 vuurwerk of is Nederland weer eens het wiel aan het uitvinden?

Ik doel dam ook vooral op het afgelopen decennium. Het was een actie-artikel en dat zag je ook af aan de afwerking en uitwerking.

De meeste haalden het niveau niet van 'de originele' roze en oranje met bloemen erop uit de jaren 80/90

Ik herinner mij eerlijk gezegd niet meer de kwaliteit van de oranje en roze jaren 90 grondbloemen. Van de kleine artikelen als Jumping Jacks, rotjes, babypijlen, diverse fonteinen (waaronder Happiness) dan wel weer.

Die draaiden zodanig fel (heerlijk geluid) en lang, dat je er bij wijze van spreken mee kon over voetballen. En eindigden allemaal met fikse steekvlam uit de spuitmond.

Dus als je CAT1 grondbloemen wilt, zit er niets anders op dan proberen iets van de restvoorraden van afgelopen jaar en eerder te bemachtigen?

Het antwoord op het eerste deel van jouw vraag is simpel: ja dat klopt. CAT.1 Grondbloemen kun je sporadisch nog tegenkomen. Veel CAT.1 is afgelopen Oud & Nieuw uitverkocht en in 2022 zal er geen nieuwe import plaats vinden. Nou was er wel e.e.a. vertraagd afgelopen verkoopperiode, dus wie weet wat er nog binnen is gekomen in de containers. Maar nu wij CAT.1 aan het inkopen zijn, ben ik al tegen meerdere Importeurs aangelopen die géén CAT.1 Grondbloemen meer aan kunnen bieden.

Maar het slaat toch nergens op, die 1 meter voor grondbloemen. Hebben andere EU landen deze regel ook voor CAT1 vuurwerk of is Nederland weer eens het wiel aan het uitvinden?

Ik weet niet beter dan dat voor alle CAT.1 artikelen geldt dat het altijd al binnen de meter moet blijven. Omdat het aantal letselgevallen met CAT.1 is gestegen, is er de afgelopen jaren ook verscherpte aandacht vanuit de Overheid en de branche op de naleving van het Vuurwerkbesluit t.a.v. CAT.1. Uit onderzoek van zowel Importeurs als de officiële diensten bleek er e.e.a. mis te zijn en zijn diverse artikelen aangepast of door Importeurs zelf van de markt gehaald om letsel, afkeur, boetes en prijzige verplichte vernietiging te voorkomen. Denk bijv. aan de Knetterkegels (helaas).

Back
Bovenaan