Lesli Vuurwerk "Pyromoulds" Primeur op de Nederlandse markt !!!!

ylke

VWC lid
China is de afgelopen jaren enorm veranderd. In economisch maar ook in cultureel opzicht. Dit heeft ook invloed op de vuurwerkproductie.

Bijna al het vuurwerk komt uit de provincie Hunan, en dan specifiek uit de, voor Chinese begrippen kleine, stad Liuyang.

Jonge mensen trekken steeds vaker naar de stad i.v.m. studie en werk. Er zijn weinig jonge mensen te vinden die staan te wachten op een baan in een vuurwerkfabriek.

Eén oplossing hiervoor is de werknemers meer loon geven. Dit is dan ook de prognose, vuurwerk wordt in de toekomst duurder omdat de lonen in China gaan stijgen.

Vuurwerk is bijna allemaal handwerk. De cakes zoals wij ze kennen worden gemaakt van papieren buizen.

Deze worden met de hand gesneden, aan elkaar geplakt, doorprikt, doorgelont en gelabeld.

Dit is een tijdrovende klus.

Tijd voor een alternatief! Lesli onderhoudt al een hele tijd banden met het Chinese bedrijf Yihelong. Deze heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in een nieuwe manier van vuurwerk maken.

Ze gebruiken mallen om een mengsel van plantaardige vezels, zetmeel en calciumcarbonaat in een 9-tal vormen te persen.

Deze manier van vuurwerk maken is gepatenteerd en Lesli Vuurwerk gaat samen met Yihelong deze revolutionaire manier van vuurwerk maken dit jaar lanceren!

De eerste artikelen hebben met gemak de CE-certificatie doorlopen.

De geregistreerde naam van deze mallen is Pyromould.

Er zijn een flink aantal voordelen.

Kwaliteit

- De schiethoogte en richting is zeer consequent. De mallen zorgen voor een veel kleinere foutmarge dan de met de hand gemaakte cakes.

- De lont loopt onder het product door en zorgt voor een heel strak tempo.

- < 0,5 mm afwijking van de binnendiameter en de hoogte van de buis.

- De kwaliteit van de gehele productiebatch is hetzelfde.

- Kans op voortijdig stoppen is verwaarloosbaar.

Veiligheid

- Stabiele vorm, valt niet om.

- Vuurbestendig materiaal

- Is van nature zwaar.

- Vochtabsorptie < 4,5%.

- Verwaarloosbare kans op exploderen van de buis.

- Verwaarloosbare kans op explosie op lage hoogte.

- Mocht een effectlading geblokkeerd worden, dan breekt de cake waardoor het schieten direct stopt.

Eco-friendly

- 100% recyclebaar (geen gebruik van klei).

- gemaakt van oud vuurwerkpapier.

Snellere productie

- Minder mankracht.

- Minder arbeidsintensief.

- Geen invloed van slecht weer.

Prijzen zijn nu nog marktconform voor een kwalitatief beter product.

De hoge investeringen moeten echter nog terug verdiend worden.

In de toekomst verwachten wij dat de Pyromoulds goedkoper zullen zijn dan de papieren tegenhangers.

Bronvermelding: De heer J. Groeneveld, Directeur Lesli vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Ik was al wat langer op de hoogte van deze nieuwe innovatie op vuurwerk gebied.
Ben benieuwd wat dit in de toekomst gaat brengen.

gr

Laatst bewerkt:
Interessant om te lezen.

Wat betekent dit voor de keuring van nieuwe producten voor de CE?

En wat gaat de consument merken van deze innovatieve manier van de productie van vuurwerk?

Ik neem aan dat we in de toekomst dan een daling van de prijs gaan zien? Zeker als je onderstaande punten bekijkt

Snellere productie

- Minder mankracht.

Als verdere voorbeelden:

19s_new_technical_fireworks_cake.jpg

36s_new_technical_fireworks_cake.jpg

100s_new_technical_consumer_fireworks_cake.jpg

36s_new_technical_cake_fireworks.jpg

Met dank aan USRRobiwan van FPM!!

Er is ook een PDF beschikbaar met daarin een bedrijfs- en productbeschrijving maar als upload is deze te groot (max. 1.9MB toegestaan terwijl deze 3.54MB is). Iemand suggesties hoe ik deze toch kan delen?

Ik neem aan dat we in de toekomst dan een daling van de prijs gaan zien? Zeker als je onderstaande punten bekijkt

Snellere productie

- Minder mankracht.

Shipping and the cost it makes are higher zegt die gozer in dat filmpje.

Shipping and the cost it makes are higher zegt die gozer in dat filmpje.

Hij zegt dat hij dat denkt, dat hoeft niet te betekenen dat dit zo zal zijn. Lesli en de fabrikant zijn juist op zoek gegaan naar een betaalbaar alternatief. Ik hoop ook mijn bedenkingen geuit op FPM en ik denk dat we snel genoeg meer zullen horen over de gevolgen voor de prijsstelling...

Ziet er gaaf uit , maar ik vind het doorlonten zo vreemd. Als die coating die eroverheen zit niet goed is krijg je denk ik veel sneller een passfire vergeleken met de normale manier van doorlonten.

Als het verder beter voor het milieu is en veiliger , waarom niet ?

En er zijn toch allang machines die ratelbanden maken en hulzen voor cakes enzv zelf rollen,persen en snijden ? Heb al meerdere filmpjes hierover gezien.

Laten we eerst maar eens afwachten hoe dit zich ontwikkeld voor er weer onnodige conclusies worden getrokken.Ikzelf ben heel benieuwd naar de ontwikkeling in de toekomst.Je moet ergens beginnen en ik prijs ook Lesli vuurwerk dat ze zich op deze wijze profileren om de omstandigheden voor de werknemers in China beter te laten worden.

Ja dat is nog het meest belangrijke , dat die mensen het beter krijgen. Want volgens mij word er heel wat in de doofpot gestopt betreft werkomstandigheden daar.

De omstandigheden beter worden?
Met dit principe heb je bijna geen mensen meer nodig.
Vergeet niet dat in liuyang de helft van de stad mee profiteert van de vuurwerkbusiness, meer dan een miljoen mensen!!
De materialen die de fabrieken daar gebruiken worden allemaal ingekocht bij families in de stad die een zaakje hebben in afstopkartonnetjes enz. enz.
Omdat wij Hollanders en eigenlijk alle westerse landen allemaal weinig willen betalen en de bedrijven allemaal het liefst 110% winst willen maken krijgen die mensen daar amper betaald.
Met deze innovatie wordt misschien wel een groot deel werkloos.
Als je beseft dat de chinezen in de fabriek bijzonder weinig (voor chinese begrippen is de vuurwerkhandel wel erg menselijk)betaald krijgen en dat daar toch achterlijk veel met de hand wordt geproduceerd in een dag, denk je toch even anders als je zo'n cake voor 50 euro in de winkel ziet.
Tuurlijk kost de verscheping en het transport allemaal achterlijk veel en natuurlijk heb je geen bedrijf om verlies te draaien, maar dan komen gelijk weer de grote bedrijven en de westerse bedrijven in beeld.
De prijs in China voor de productie en het personeel valt te verwaarlozen met de kosten als eenmaal de grote westerse bedrijven en de kromme regels van de overheid in beeld komen.

Tot slot merk ik dat ik een flink stuk afdwaal, maar mijn punt is een beetje dat ik een dubbel gevoel heb bij deze ontwikkeling.
Ten eerste wordt gezegd dat het een stuk veiliger, milieu vriendelijker en beter vuurwerk is dan wat we nu hebben. Wat ik een super plan vind.
Maar ten tweede heb ik het gevoel dat deze ontwikkeling al langer meedraait/bekend is maar pas wanneer er van geprofiteerd kan gaan worden het in het leven geroepen wordt.
Ook zou ik het toch ontzettend jammer vinden als een stad als liuyang die volledig voor en met vuurwerk leeft/overleeft, langzaam aan zou verdwijnen.

Voorbeeldje en meer uitleg dan ik vertelde:

Maar dit bezorgt toch meer afval ? Aangezien dat de helf van vuurwerkafval de fik in gaat.

Jojo

Op zich niet aangezien het biologisch afbreekbaar is en het spul waarvan t gemaakt is op kan lossen als het een bepaalde tijd met water in aanraking komt. Het zijn een soort van geperste verlijmde vezels o.i.d.
Moet t nog zien

Op zich niet aangezien het biologisch afbreekbaar is en het spul waarvan t gemaakt is op kan lossen als het een bepaalde tijd met water in aanraking komt. Het zijn een soort van geperste verlijmde vezels o.i.d.
Moet t nog zien

Klopt, binnen 4 uur in een bak met water hou je alleen nog pulp over heb ik begrepen.

Mooi stukje Nederlandsvuurwerk. Hier heb ik ook vaak over nagedacht, en het bizarre is dat het met alles is wat je koopt. Van je champigons tot je schoenen. Niks is bijna meer eerlijk :(

Maar goed , als het iets verbeterd vind ik het top van lesli !

Graag zou ik zien dat ze minder zwaar moesten werken en meer betaald kregen. Maar de overheid daar moet ook een stuk bijdragen ! Het moet niet alleen weer van de zogenaamde "goede doelen" komen. Maar de overheid zelf moet ook stoppen met corruptie.

Hij zegt dat hij dat denkt, dat hoeft niet te betekenen dat dit zo zal zijn. Lesli en de fabrikant zijn juist op zoek gegaan naar een betaalbaar alternatief. Ik hoop ook mijn bedenkingen geuit op FPM en ik denk dat we snel genoeg meer zullen horen over de gevolgen voor de prijsstelling...

De moulds wegen meer dan een traditionele cake, wat een container zwaarder maakt, en daarmee ook duurder maakt om te vervoeren. Dat is duidelijk.
Dit met de trend "groter is beter" maakt onmogelijk zware cakes waar niets uit komt die nóg duurder worden dan ze nu al zijn.

Ik denk ook dat dit meer merkbaar is dan het goedkopere materiaal en minder handwerk/personeel. En áls het goedkoper uitpakt, zullen we daar als consument toch weinig van merken, want dan heeft de importeur gewoon wat extra's verdiend.

*heel verhaal*

Dan denk ik misschien heel verwend en westers, maar ik heb liever dat wij veiliger vuurwerk krijgen, dan dat die chinezen werk hebben. Klinkt extreem? Is ook zo. Maar er zijn zó verschrikkelijk veel sectoren waar men kan werken. Kijk maar hoeveel andere "zooi" er uit China komt.

In China hebben ze het niet goed, dat weet ik, ben er zelf in 2004 ook geweest, ook in de armere delen, maar vooruitgang biedt ook kansen. Om het een beetje relevant te houden; het materiaal voor de moulds moet ook gemaakt worden, dus een aantal nieuwe banen. De apparaten die die moulds persen moeten ook gemaakt en onderhouden worden, is ook werk. Het zal wellicht niet iedereen werk geven, maar het is toch zeker een groot deel, aangezien die fabrieken ook niet klein zijn.

Klopt, binnen 4 uur in een bak met water hou je alleen nog pulp over heb ik begrepen.

Dan hebben wij als vuurwerkfreaks een zwembad nodig om alle cakes in te laten weken.
Maar even serieus; en dan. Dan heb je pulp, wat moet een gewone consument ermee? Dat wordt echt niet los opgehaald en teruggestuurd naar China. Het eindigt hoogstwaarschijnlijk in de vuilverbranding waarna we er niets meer van zien. Is nu ook met de huidige cakes, maar deze moulds worden gemaakt van gerecycled vuurwerkpapier staat er. Goed idee, maar hoe komt dat papier in China?

Dan hebben wij als vuurwerkfreaks een zwembad nodig om alle cakes in te laten weken.
Maar even serieus; en dan. Dan heb je pulp, wat moet een gewone consument ermee? Dat wordt echt niet los opgehaald en teruggestuurd naar China. Het eindigt hoogstwaarschijnlijk in de vuilverbranding waarna we er niets meer van zien. Is nu ook met de huidige cakes, maar deze moulds worden gemaakt van gerecycled vuurwerkpapier staat er. Goed idee, maar hoe komt dat papier in China?

Dat gerycyclede papier waar ze het over hebben zal wel uit china zelf komen, maar het mooiste zou het natuurlijk zijn als lesli er winst uit zou kunnen halen om de geschoten cakes die nog intact zijn terug te sturen. Ik denk dat voor 1 euro per cake veel nederlanders de cakes teruggeven aan de vuurwerkwinkels. Het nadeel is alleen dat aan vuurwerk de grootste kosten zitten aan het verschepen. Dus dat hier alleen maar onkosten aan verbonden zitten. Erg jammer maar als het zou kunnen om de cakes goedkoop terug te sturen, zou dit zeker geen slecht idee zijn.

toekomst.Je moet ergens beginnen en ik prijs ook Lesli vuurwerk dat ze zich op deze wijze profileren om de omstandigheden voor de werknemers in China beter te laten worden.

Denk je serieus dat dat de reden is van Lesli vuurwerk? Minder mankracht dus een hoop mensen die hun baan gaan verliezen, en straks op straat staan. Verder zijn de omstandigheden in China de laatste jaren al een stuk verbeterd. Hogere lonen etc.

Mij maken ze niet wijs dat dat de reden is om voor pyromoulds te kiezen, ze geven het zelf al mooi aan minder arbeidskracht snellere productie dus minder kosten! Is voor lesli dus stukken goedkoper, en ik hoop voor ons ook. Dat de prijzen eindelijk is wat naar beneden kunnen ipv naar boven. Maar de toekomst zal het zeggen :)

Back
Bovenaan