Nitraat12
VWC lid
De moulds wegen meer dan een traditionele cake, wat een container zwaarder maakt, en daarmee ook duurder maakt om te vervoeren. Dat is duidelijk.
Dit met de trend "groter is beter" maakt onmogelijk zware cakes waar niets uit komt die nóg duurder worden dan ze nu al zijn.
Ik denk ook dat dit meer merkbaar is dan het goedkopere materiaal en minder handwerk/personeel. En áls het goedkoper uitpakt, zullen we daar als consument toch weinig van merken, want dan heeft de importeur gewoon wat extra's verdiend.
Dan denk ik misschien heel verwend en westers, maar ik heb liever dat wij veiliger vuurwerk krijgen, dan dat die chinezen werk hebben. Klinkt extreem? Is ook zo. Maar er zijn zó verschrikkelijk veel sectoren waar men kan werken. Kijk maar hoeveel andere "zooi" er uit China komt.
In China hebben ze het niet goed, dat weet ik, ben er zelf in 2004 ook geweest, ook in de armere delen, maar vooruitgang biedt ook kansen. Om het een beetje relevant te houden; het materiaal voor de moulds moet ook gemaakt worden, dus een aantal nieuwe banen. De apparaten die die moulds persen moeten ook gemaakt en onderhouden worden, is ook werk. Het zal wellicht niet iedereen werk geven, maar het is toch zeker een groot deel, aangezien die fabrieken ook niet klein zijn.
Dan hebben wij als vuurwerkfreaks een zwembad nodig om alle cakes in te laten weken.
Maar even serieus; en dan. Dan heb je pulp, wat moet een gewone consument ermee? Dat wordt echt niet los opgehaald en teruggestuurd naar China. Het eindigt hoogstwaarschijnlijk in de vuilverbranding waarna we er niets meer van zien. Is nu ook met de huidige cakes, maar deze moulds worden gemaakt van gerecycled vuurwerkpapier staat er. Goed idee, maar hoe komt dat papier in China?

Er wordt door de importeur een vast bedrag per container betaald. Tenzij het gewicht zoveel zwaarder wordt dan nu het geval is. Want een 40 ft zeecontainer mag tot 27,5 ton beladen worden.