Laat jij anderen jouw vuurwerk afsteken?

Vorig jaar was mijn neefje van 16 erbij. Dat is wel een leeftijd waarbij ik het aandurf. Wel paar keer goed aangegeven genoeg afstand te houden want 'dichtbij filmen' is stoerder :bonk:
Hij heeft denk ik zowat al mijn compounds en cakes vanaf 00 uur afgestoken en voelde zich de koning te rijk nadat hij wat kleine 'gevaarlijke' 18mm potjes had afgestoken van zichzelf.
Ook belangrijk: rondom vastzetten tussen stenen in, dat was regel nummer 1.

Vandaag ff lekker wat Cat.1 afgestoken met een buurjongen die het helemaal geweldig vond.

Ik doe het alleen voor de kruit/rook geur haha.

Nee, daarvoor zijn de kleintjes van vrienden nog veel te jong. Mijn maten stoken gedeeltelijk zelf hun eigen deel van onze collectie en de anderen + aanhang kijken toe. Mijn lontjes blijven mijn lontjes!

Ik ben daar altijd wel (te) makkelijk in. Samen met een stookmaat een pijlenrekkie vullen en alles tegelijk de lucht in vind ik prachtig. Net als Luc vind ik het af en toe ook wel lekker om afstand te nemen en een mooie cake of compound van verderaf te bekijken, maar eigenlijk haat ik het dan dat iemand mijn zorgvuldig uitgezochte vuurwerk de lucht in jaagt. Ik ga dit jaar inderdaad maar even de lonten verlengen om van dat dilemma af te zijn.

Klein spul deel ik vaak uit, maar mijn cakes en compounds steek ik zelf af. Meestal nemen er wel een paar vrienden/familieleden zelf ook wat doosjes mee.

Wat klein spul + een cake of 2 deel ik vaak uit…anderzijds mogen ze wel een fontein die ik toevallig plaats wel afsteken maar daar blijft t ook bij

Als ik met een bepaald product van een afstandje wil kijken, dan laat ik iemand anders hem wel aansteken. Het meeste steek ik toch echt zelf af:)

Hier eigenlijk nooit mee bezig geweest. Moet dit ook maar eens doen. Steek altijd alles zelf aan, maar het lijkt mij best chill om een deel door andere te laten aansteken. Alleen is er dan niemand hier die je er dan ook echt blij mee maakt.

Ik steek alles zelf af. Jaren geleden heeft mijn vriendin 1x een cake afgestoken, maar die laat het sindsdien liever aan mij over... :rolleyes: Verder hebben degenen die zelf wat aan willen steken dit altijd zelf gehaald. Verder staan ze lekker van mijn vuurwerk mee te genieten. En eerlijk is eerlijk, zelf aansteken geeft ook wel de meeste kick.

Mijn zwager vind het altijd helemaal geweldig om af en toe ook wat dingen af te steken, dus die laat ik dan lekker zijn gang gaan. Kan ik ook even rustig genieten!

Hier eigenlijk nooit mee bezig geweest. Moet dit ook maar eens doen. Steek altijd alles zelf aan, maar het lijkt mij best chill om een deel door andere te laten aansteken. Alleen is er dan niemand hier die je er dan ook echt blij mee maakt.
Ik steek alles zelf af. Jaren geleden heeft mijn vriendin 1x een cake afgestoken, maar die laat het sindsdien liever aan mij over... :rolleyes: Verder hebben degenen die zelf wat aan willen steken dit altijd zelf gehaald. Verder staan ze lekker van mijn vuurwerk mee te genieten. En eerlijk is eerlijk, zelf aansteken geeft ook wel de meeste kick.

Van de week de neefjes hier wat Cat.1 aan laten steken en ook al is het pruttel spul zie je toch ff dat 'momentje'.

Aansteker paraat, lontje goed los gemaakt, nog ff snel om zich heen kijken en dan dat lontje toch enigszins paniekerig aansteken.
De kleine 'ooh shit hij staat aan, rennen', voor afstand is ook geinig om te zien.

Het geeft gewoon een dopamine rush op dat moment, vooral op de leeftijd die hun hebben.

Het vuurwerk heb ik zelf uitgezocht, zelf gekocht, zelf opgehaald. Dus ik steek het ook zelf aan. Als anderen graag ook vuurwerk aan willen steken kopen ze het zelf maar, niet mijn vuurwerk in elk geval.
Inderdaad. Volgens mij zijn wij een van de weinigen die dat vinden zo te lezen, haha! Tegelijkertijd. Zelf het lontje aansteken, dat geeft zo’n bijzonder gevoel. En als je het zelf gekocht heb, wil ik het ook zelf afsteken. Anders kon de ander het ook wel zelf kopen. Maar goed, iedereen vindt vuurwerk zonde geld, maar vervolgens wel “Waaauwww, mooi!” En niks bijdragen. Al hoeft dat ook niet, want ja: het is mijn uit de hand gelopen hobby. Maar alsnog..

Dat laatste dus, zeg ik nee dan is het nee. Alleen ik zeg dat en luisteren. Het betrof mijn buurjongetje van 14.

Het betrof een popcornfontein prima bakkie alleen waar de knaap geen rekening mee hield was het natte grasveld voor onze deur redelijk hoogstaand gras. Hij stak het opnieuw af en daar ging het dan terwijl ik zei niet doen blijf af pak wel een nieuwe, de ander pak ik zo wel en gooi ik weg. Maar nee hij moest en zou het aansteken en alles vloog in zijn gezicht en toen was ik er klaar mee, nooit meer iemand anders laten afsteken.

De politie kwam erbij plus vader en moeder waren weken tegen mij bezig was geen pretje.
Stelletje gekken dan! Hoe is het afgelopen uiteindelijk?

Inderdaad. Volgens mij zijn wij een van de weinigen die dat vinden zo te lezen, haha! Tegelijkertijd. Zelf het lontje aansteken, dat geeft zo’n bijzonder gevoel. En als je het zelf gekocht heb, wil ik het ook zelf afsteken. Anders kon de ander het ook wel zelf kopen. Maar goed, iedereen vindt vuurwerk zonde geld, maar vervolgens wel “Waaauwww, mooi!” En niks bijdragen. Al hoeft dat ook niet, want ja: het is mijn uit de hand gelopen hobby. Maar alsnog..
Nee hoor, hier ook zo. Ik laat een ander mijn vuurwerk ook niet aansteken. Af en toe een kleine cake met de kids of de vrouw die een compound aansteekt maar dat is “eigen”.

Alles zelf, om meerdere redenen. De eerste: veiligheid. Fonteinen, cakes, compounds - alles wordt goed vastgezet tussen twee stoeptegels zodat er niets kan omwaaien/omvallen. Er staan genoeg mensen mee te kijken (die krijgen ook allemaal een bril aangeboden) en ik ben van mening dat ik voorbeeld gedrag moeten tonen en er alles aan doe om veilig vuurwerk af te steken

Ten tweede: zelf, om te voorkomen dat een doosje achteloos op de grond wordt gezet en er niet is gekeken naar de schietrichting. Dit is me zelf één keer overkomen en ik baal er nog steeds van, zeker als het een 175 Euro + bak is. Ik ben degene die het vuurwerk heeft gekocht, weet wat de effecten zijn, weet ook hoe lang iets duurt, dus mocht het product niet goed doorlopen dan heb ik dat wel in de gaten. Ook weer een stukje veiligheid ingebouwd.

3. Zelf afsteken, da's toch een euforisch moment? Steeds weer. Na maanden van plannen, dan afhalen het cirkeltje rond maken door zelf de magie te ontsteken... dat geeft ontzettend veel voldoening en draagt maximaal bij aan de beleving. Iemand anders het laten doen haalt voor mij een stukje van de glans weg.

De buren steken ook een paar boxen af, dan hou ik even pauze en kijk ik aandachtig toe. Ook daar geniet ik van, maar niks is mooier dan zelf stoken

• Like
Waarderingen: GMP
Een goed aantal jaren terug vierde ik het bij mijn ouders, daar waren de buren thuis met hun verstandelijk beperkte zoon. Die jongen had ik al lang niet meer gezien, die was al jaren naar een pleeggezin en bleek helemaal idolaat van vuurwerk, maar kon niet tegen de maximale prikkels na de jaarwisseling. Zij staken op een rustig moment hun eigen pakketje af, ik ging daar even bij kijken. Hij was enorm enthousiast en vond het leuk mij weer eens te zien, hij wilde dat ik een cake zou afsteken om vooral de spanning te hebben van het meelopen en weglopen (rennen) na het aansteken.
Zij kochten zelf maar een klein pakketje, maar ik wilde vooral wat producten filmen dus heb ze aangeboden dat zij dan de cakes zouden afsteken. Ze waren enorm blij en dankbaar, hebben flink wat cakes afgestoken en tot slot gaf ik ze als afsluiter een box, ik meen de Doppel-D van Vulcan, echt een dikke bak. Die jongen was laaiend enthousiast, kwam mij daarna zelfs knuffelen als dank.
Voor hem was dit een perfect oud&nieuw en zo kon hij om 00.00u even binnen blijven tot het rustiger werd om dan veilig vanuit de tuin alles te bekijken.

Enkele maanden later kwam de buurman aangeven dat de jongen plots overleden was, heel triest. Daarbij gaf ie nogmaals aan hoe dankbaar ze waren dat het zo een mooie jaarwisseling voor ze was, want die jongen bleef daar na de jaarwisseling maar over beginnen.
Dat zijn toch wel de herinneringen die het hem doen, die lol die hij die avond beleefde doordat ze mijn vuurwerk af konden steken was veel waard.

Back
Bovenaan