Kostenraming voor een klein tot middelgroot evenement O&N

Beeyourself

VWC lid
Ik hoor toch behoorlijk veel “dan richten we wel een vereniging op en steken we vuurwerk af.” Heb ik uitgezocht wat daar praktisch en financieel bij komt kijken.
Niet over het vuurwerk zelf, maar over de verplichte randvoorwaarden waar je naar mijn inziens niet omheen komt.

Hieronder een volledig overzicht, van oprichting → boekhouding → evenement.
1) Oprichting vereniging / stichting
Inschrijving KvK

Eenmalig €85,15

Statuten
Vereniging zonder notaris: €0
Vereniging met notaris (aan te raden): €400 – €800
Stichting (meestal verplicht notarieel): €500 – €1.500

Bankrekening
€0 – €15 per maand

Vaak verplicht: UBO-registratie + legitimatie bestuur

Oprichtingskosten totaal:
€85 – €1.500 eenmalig

2) Boekhouding & administratie (doorlopend)

Ook een “niet-commerciële” vereniging moet administratie bijhouden.

Minimale verplichtingen
Inkomsten/uitgaven vastleggen
Bewaarplicht (7 jaar)
Jaaroverzicht / kascontrole
Bankmutaties verwerken
Declaraties vrijwilligers
Kostenopties

Zelf doen (Excel / simpele tool):
€0 – €150 per jaar
Kost wel tijd en discipline

Boekhoudpakket:
€10 – €25 per maand → €120 – €300 per jaar

Uitbesteden (kleine vereniging):
€500 – €1.500 per jaar
Bij meerdere evenementen of subsidie: hoger

Realistische begroting boekhouding:
€150 – €1.000 per jaar

3) Verzekeringen (doorlopend + per evenement)

Aansprakelijkheidsverzekering (AVB)
€300 – €700 per jaar

Bij hoger risico: €1.500+
Evenementenverzekering (per evenement)

€250 – €1.500
Annuleringsverzekering (optioneel)

€200 – €1.500
Verzekeringen samen:
€600 – €2.000 per evenement
(+ jaarlijkse AVB)

Veiligheidsplan

Zelf opstellen: €0 – €150
Laten toetsen: ± €500
Volledig uitbesteden: €1.500 – €3.000+
Afstemming hulpdiensten & omgeving

Bewonersbrief / communicatie:
€200 – €900 (meer bij groot gebied)

Verkeersregelaars:
€45 – €65 per uur
Vaak €1.000 – €3.000

Beveiliging:
€35 – €55 per uur
Vaak €600 – €2.500

Portofoons / afzetting:
€100 – €300

Afstemming & veiligheid:
️ €1.500 – €5.000

1/2/3/4 Totaalplaatje (zonder vuurwerk zelf)

Onderdeel Kosten

Oprichting €85 – €1.500
Boekhouding (per jaar) €150 – €1.000
Verzekeringen €600 – €2.000
Veiligheidsplan €500 – €2.500
Afstemming & maatregelen €1.500 – €5.000

Totaal €3.500 – €12.000+

Ik hoop dat mijn kostenraming er ver naast zit en dan in de positieve zin, maar het is niet even simpel oprichten en klaar.
Gezien het bij de gemeente wordt neergelegd, zullen deze het behandelen als elk evenement en risico's willen afdekken.
Wellicht in kleinere dorpen het makkelijker zal gaan, maar ik vermoed hoe groter, hoe meer moeite en kosten.

Ik hoor toch behoorlijk veel “dan richten we wel een vereniging op en steken we vuurwerk af.” Heb ik uitgezocht wat daar praktisch en financieel bij komt kijken.
Niet over het vuurwerk zelf, maar over de verplichte randvoorwaarden waar je naar mijn inziens niet omheen komt.

Inschrijving KvK

Eenmalig €85,15

Statuten

Bankrekening
€0 – €15 per maand

€85 – €1.500 eenmalig

Minimale verplichtingen
Bewaarplicht (7 jaar)
Bankmutaties verwerken
Kostenopties

€0 – €150 per jaar

Boekhoudpakket:

€500 – €1.500 per jaar

€150 – €1.000 per jaar

€300 – €700 per jaar

€250 – €1.500

€200 – €1.500
Verzekeringen samen:
(+ jaarlijkse AVB)

Veiligheidsplan

Verkeersregelaars:
€45 – €65 per uur
Vaak €1.000 – €3.000

Beveiliging:
€35 – €55 per uur
Vaak €600 – €2.500

Portofoons / afzetting:
€100 – €300

Afstemming & veiligheid:
️ €1.500 – €5.000

Onderdeel Kosten

Oprichting €85 – €1.500

Totaal €3.500 – €12.000+

Ik hoop dat mijn kostenraming er ver naast zit en dan in de positieve zin, maar het is niet even simpel oprichten en klaar.
Gezien het bij de gemeente wordt neergelegd, zullen deze het behandelen als elk evenement en risico's willen afdekken.
Wellicht in kleinere dorpen het makkelijker zal gaan, maar ik vermoed hoe groter, hoe meer moeite en kosten.
Dankjewel . Amen 😁. Ze komen er allemaal nog wel achter . Maar zal ook geen informatie meer verstrekken . Veel is ook eenmalig. Maar en zijn te allen tijde kosten. Geef geen antwoord meer op dit forum.

Laatst bewerkt:

Inschrijving KvK

Eenmalig €85,15

Statuten

Bankrekening
€0 – €15 per maand

€85 – €1.500 eenmalig

Minimale verplichtingen
Bewaarplicht (7 jaar)
Bankmutaties verwerken
Kostenopties

€0 – €150 per jaar

Boekhoudpakket:

€500 – €1.500 per jaar

€150 – €1.000 per jaar

€300 – €700 per jaar

€250 – €1.500

€200 – €1.500
Verzekeringen samen:
(+ jaarlijkse AVB)

Veiligheidsplan

Verkeersregelaars:
€45 – €65 per uur
Vaak €1.000 – €3.000

Beveiliging:
€35 – €55 per uur
Vaak €600 – €2.500

Portofoons / afzetting:
€100 – €300

Afstemming & veiligheid:
️ €1.500 – €5.000

Onderdeel Kosten

Oprichting €85 – €1.500

Totaal €3.500 – €12.000+

Mooi overzicht wat veel mensen kan helpen 👍. Wat mij betreft wel enkele nuances.

Wat betreft oprichting: ✅ en hoeft dus niet veel te kosten.

Administratie/boekhouding: enige kosten zijn vuurwerk kopen en kosten bankrekening. Dat kan bij wijze van spreken achter op een bierviltje nog. Excel volstaat prima, hoeft dus niks te kosten. Als penningmeester van verenigingen waar veel meer in omging heb ik me ook altijd prima kunnen redden met Excel.

Verzekering = niet verplicht, dus kan ook €0 zijn.

Veiligheidsplan: ik heb zo’n vermoeden dat HVLV zoiets vast in een format gaat uitwerken, dus is nagenoeg een kwestie van copy-paste en wat aanpassingen aan de lokale situatie. Daar kunnen we elkaar vast bij helpen.

Bewonersbrief, verkeersregelaars, beveiliging is nergens verplicht, dus zijn ook speculatieve kosten. Afhankelijk ook hoe moeilijk een gemeente kan doen wellicht.

Portofoons en afzetting: portofoons zijn niet verplicht. Telefoon als communicatiemiddel zoals in de wet bedoeld volstaat in mijn ogen. En het afsteekterrein is ook zodanig van omvang dat je elkaar kunt aanroepen en telefoons of andere communicatiemiddelen niet nodig zijn. Afzetting: afzetlint kost een paar €’tjes bij de *ction bij wijze van.

Afstemming en veiligheid, geen idee welke kosten je daaronder bedoeld.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt qua kosten. Zeker in de laagdrempelige gemeentes. Maar we zullen zien wat de grillen van sommige gemeentes zijn. Daar kunnen we nu grotendeels alleen maar over speculeren.

Laatst bewerkt:
Hahahahahaha.@ pyromum .ik zeg niks meer .

Bijlagen

• Screenshot_2026-01-18-20-56-42-59_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2026-01-18-20-56-42-59_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    373,6 KB · Weergaven: 87
Wij stoken in onze straat, helemaal geen show voor de buurt. Gewoon als altijd samen met de buren, maar dan 50m verderop op het parkeerterrein. We richten met z’n 5-en een vereniging op. We doen alles zelf, hebben ook alle expertise in huis, inc notaris. Zijn in totaal 85 euro kwijt voor KVK. En een paar gezellige avonden voorbereiding.

Ik denk dat sommigen meteen denken aan een 'show' met honderden of duizenden bezoekers. Dat is niet waar deze ontheffingsregeling voor bedoeld is (maar wel gebruikt kan worden).

Het gaat om kleinschalige ontbrandingen met de straat, buurt, of ander type vereniging. Aanvraagprocedures zullen uiteindelijk voorzien worden van standaard aanvraagformulieren. Administratieve last moet aan de gemeentekant ook zo beperkt mogelijk blijven.

Wat je tot nu toe hoort zijn burgemeesters van grote steden. Die hebben vuurwerk nu al verboden, dus ook niet verrassend dat ze er niet op zitten te wachten. Sterker nog, kabinet geeft zelf ook aan dat er verschillen zullen zijn.
De andere 340 burgemeesters heb ik nog niet gehoord. In veel gemeenten is er ervaring met gezamenlijk dit soort zaken organiseren. Zoals hier ook. Er ligt al een uitnodiging bij inwoners om met initatieven te komen.

Nee, het zal zeker niet overal makkelijk worden. Nee, het zal ook niet overal gaan lukken helaas. Maar we moeten ook niet leeuwen en beren zien die er nog niet zijn :)

Vereniging/Stichting. Liefhebber op kosten jagen en demotiveren. Meer niet.
En voor de knappe koppen die het wel aandurven/kunnen komt er nog een extra stukje verantwoordelijkheid bij.

Zal wel weer een linkse kut rakker in de buurt zitten die de boel probeerde aan te klagen bij het minste. En dan kun je wellicht de sjaak zijn. Of schuilen achter je vereniging. Maar plezier is dan helemaal weg. Nee, je bent sneller gevonden zullen wij maar zeggen.

Het ziet er weer naar uit dat illegaliteit wederom de betere optie is.

Inschrijving KvK

Eenmalig €85,15

Statuten

Bankrekening
€0 – €15 per maand

€85 – €1.500 eenmalig

Minimale verplichtingen
Bewaarplicht (7 jaar)
Bankmutaties verwerken
Kostenopties

€0 – €150 per jaar

Boekhoudpakket:

€500 – €1.500 per jaar

€150 – €1.000 per jaar

€300 – €700 per jaar

€250 – €1.500

€200 – €1.500
Verzekeringen samen:
(+ jaarlijkse AVB)

Veiligheidsplan

Verkeersregelaars:
€45 – €65 per uur
Vaak €1.000 – €3.000

Beveiliging:
€35 – €55 per uur
Vaak €600 – €2.500

Portofoons / afzetting:
€100 – €300

Afstemming & veiligheid:
️ €1.500 – €5.000

Onderdeel Kosten

Oprichting €85 – €1.500

Totaal €3.500 – €12.000+

Mooi overzicht en theoretisch kloppend.

Men vergeet alleen de kleinschaligheid. Ja, een gemeente kan van alles eisen en dan maak je flinke kosten. En ja, er zullen grote gemeenten zijn die ontzettend moeilijk zullen gaan doen.

Echter, er zullen ook uitzonderingen zijn. Zo organiseerde ik jaren (mede) de lokale koningsdag (tot 1500 man bezoekers)
Ik herken geenszins de grote bedragen die genoemd worden. Ja, er zijn allerlei regels, maar (onze) gemeente is ruimdenkend genoeg voor een vrijere interpretatie.

Laten we wel zijn, voor meer dan 20 man organiseer ik straks geen vuurwerkshowtje. Ik wil vuurwerk afsteken om middernacht met een select clubje vrienden/familie/ paar buurtgenoten.

Hahahahahaha.@ pyromum .ik zeg niks meer .
Ik vind persoonlijk dat je vaak aangeeft niks meer te zeggen om vervolgens wat te zeggen…🤨

Maar als jij zoals je zelf zegt net zoveel kennis van de wet en regelgeving hebt als dat je Nederlands typt? Hecht ik bijzonder weinig waarde aan je bijdrage in dit en andere topics.

Vind het op zich al bijzonder dat je bijna alleen in dit en 1 ander topic omtrent het verbod reageert. Alsof je hier op gewacht hebt al die jaren😉.

Bedankt al zover voor alle feedback.

Het is natuurlijk allemaal speculatie nog. Ik heb zelf meerdere B.V. ben beetje van die kosten uitgegaan.

Daarbij ook me eigen ervaring met de gemeente en events organiseren.

Kosten kunnen zeker lager, maar ik vrees persoonlijk vooral omdat ze het gewoon willen uitbannen ze heel erg gaan hangen op veiligheid.

Je kan natuurlijk uitgaan van ik steek wat met de straat af maar wat als 8 straten bij je komen kijken.

En betreffende aansprakelijkheid als het op jouw naam staat de aanvraag en jet gaat fout wat dan? Het valt denk ik dan niet meer onder je gewone aansprakelijkheidsverzekering.

Ik wil geen doem denker zijn en zoals gezegd hoop ik dat het allemaal meevalt.

Waar ik meer bang voor ben dan de eventuele kosten is dat als je met een groep heb geïnvesteerd in het opzetten van een vereniging, de gemeente aan het einde van het jaar weer roet in het eten gaat gooien. Het zijn natuurlijk bureaucratische personen, die altijd wel wat gaan vinden of meer duidelijkheid willen hebben, wat weer ten koste gaat van de kostbare tijd. Het opzettelijk rekken en vertragen zie ik ze ook voor aan, en aan het einde van het jaar sta je met niets?
En alles waar je dan in hebt geïnvesteerd, de moeite, de financiën etc. ..... sorry ik heb er een hard hoofd in.

Waar ik meer bang voor ben dan de eventuele kosten is dat als je met een groep heb geïnvesteerd in het opzetten van een vereniging, de gemeente aan het einde van het jaar weer roet in het eten gaat gooien. Het zijn natuurlijk bureaucratische personen, die altijd wel wat gaan vinden of meer duidelijkheid willen hebben, wat weer ten koste gaat van de kostbare tijd. Het opzettelijk rekken en vertragen zie ik ze ook voor aan, en aan het einde van het jaar sta je met niets?
En alles waar je dan in hebt geïnvesteerd, de moeite, de financiën etc. ..... sorry ik heb er een hard hoofd in.
Dit verwacht ik ook. Vooral in grotere gemeenten gaat dit spelen, helemaal waar de burgemeester en raad nu al negatief zijn over consumentenvuurwerk. In kleinere plattelands gemeenten woon je denk ik dan het gunstigst.

Laten we ook de positieve kant belichten.

Voor evenementen hebben gemeentes ook potjes. Wellicht dat je als buurt / vereniging hier ook aanspraak op kan maken.

Daarnaast brengt het wellicht ook mensen bij elkaar en kan je iets leuks met de jeugd doen.

Ik dacht zelf gelijk aan op een gesloten gebied door een hek of iets waar jong en oud met f1 lekker ze gang kan gaan. Wat drinken en hapje van de lokale bakker ofzo.

En dan de avond het f2 van de vereniging.....they say I'm a dreamer.......

Afijn, @HVLV hoe denken jullie dan het word? Moet je dan aanmelden bij jullie of iets haal ik dat eruit wat je schrijft?

Voor evenementen hebben gemeentes ook potjes. Wellicht dat je als buurt / vereniging hier ook aanspraak op kan maken.
Dat een gemeente geld gaat geven voor een vuurwerkvereniging is denk ik uitgesloten, de meeste gemeenten moeten de broekriem aanhalen. Veel krijgen de komende jaren de jaarbegroting niet rond, dus moet er bezuinigd worden. Posten als evenementen zijn dan als eerste aan de beurt. Maar proberen kan natuurlijk altijd.

Eens, zou het ook niet voor vuurwerk vragen 😅 maar een oud jaars feest of buurt feest.

En de riem aantrekken klopt, maar de potjes zijn er vaak weten gemeentes dat zelf niet eens. Of zijn ze er blij mee omdat als niemand het gebruikt kunnen ze het jaar erop het ook niet indienen.

Werkt allemaal heel raar.

Daarnaast brengt het wellicht ook mensen bij elkaar en kan je iets leuks met de jeugd doen.

Ik dacht zelf gelijk aan op een gesloten gebied door een hek of iets waar jong en oud met f1 lekker ze gang kan gaan. Wat drinken en hapje van de lokale bakker ofzo.

En dan de avond het f2 van de vereniging.....they say I'm a dreamer.......

Afijn, @HVLV hoe denken jullie dan het word? Moet je dan aanmelden bij jullie of iets haal ik dat eruit wat je schrijft?
Eens, zou het ook niet voor vuurwerk vragen 😅 maar een oud jaars feest of buurt feest.

En de riem aantrekken klopt, maar de potjes zijn er vaak weten gemeentes dat zelf niet eens. Of zijn ze er blij mee omdat als niemand het gebruikt kunnen ze het jaar erop het ook niet indienen.

Werkt allemaal heel raar.

Heel wat jaren terug had ik het idee van een foodtruck beginnen.

Ik zal je het hele verhaal besparen maar één van de, zo niet dé, grootste hordes om te nemen was een vergunning krijgen.
Ze kostten elke keer weer geld en de kans dat je er één kreeg was zeer klein.

Alleen op grote evenement zoals het Malieveld misschien, maar daar staan al 50 andere trucks...

En dan hebben we het over een eerste levens behoefte: eten & drinken.

Het getuigd ook van de straatfeesten in de zomer die steeds meer verdwijnen want: het mag niet meer.
En zelfs een ijscoman pestten ze weg van zijn vaste stekkie, na let wel: 46 jaar.

Ze hebben de beste man zoveel stress (lees: hoge bloeddruk) gegeven de laatste jaren van zijn loopbaan dat die zelfs overleden is.

Laat staan een evenement organiseren voor 'samenscholing met levensgevaarlijk vuurwerk'.

Ik wens je succes en kom graag de catering verzorgen. :wink:

Back
Bovenaan