Kosten Fallas ?

Torrr

VWC lid
Al jaren lees ik hier de verhalen en om mij heen hoor ik er personen over praten : Fallas.

Nou begrijp ik hier uit dat je dit als vuurwerk liefhebber toch minimaal een keer moet mee hebben gemaakt.

Wat mij tegenhoud is dat ik dan waarschijnlijk een groot deel van mijn budget voor oud en nieuw kwijt ben aan Fallas ?

Mijn vraag is dan ook wat jullie onegeveer kwijt zijn aan Fallas, en dan bedoel ik het complete plaatje : ticket, appartement/hotel, eten en drinken, taxi en of openbaar vervoer en wat vuurwerk om te knallen want sier vuurwerk schijnt daar behoorlijk prijzig te zijn.

Dus graag lees ik realistiche bedragen die gebaseerd zijn op een normale Fallas en liever geen bedragen met alles er op en er aan zodat ik een idee krijg wat een eventuele Fallas moet gaan kosten.

Mijn dank alvast.

*Retourvlucht 125
*Hotel 60 tot 100 per kamer per nacht
*Taxi retour(hotel) 35
*Eten drinken geen idee. Zuip en vreet overal de hele dag door haha. Bakker,supermarkt,op straat,restaurantjes enz..
*Vuurwerk koop ik niet
*OV niet nodig voor de rest.

Als je het vliegticket vroeg boekt ben je meestal rond de 120-150 euro kwijt/ Appartement ligt eraan met hoeveel man je gaat en hoeveel dagen maar voor een dag of 5 met vier man is dan rond de 100-150 euro pp.
Eten en drinken kost niet zoveel. En vuurwerk kopen heb je zelf in de hand.

Voor 5 dgn zal het rond de 500 euro zijn alles bij elkaar.

Het ligt er ook een beetje aan wat je wil, als je lopen niet erg vind kan je net buiten het center gebied wel een b&b vinden voor 350 dat is dan voor 7 dagen. tickets is zoeken naar de goedkoopste en soms kan je beter nog een dag extra blijven zodat de kosten naar beneden gaan. Eten en drinken ja dat ligt aan je zelf en vuurwerk ook dat kan je zo duur maken als je zelf wil.
Dit alles is als je alleen gaat mocht je kunnen delen met andere kan het goedkoper maar ga je dan weer naar het center gebied word het weer duurder.

Retourvlucht 125 is alleen als je heel vroeg boekt en zonder koffer.
Reken op 175-200 met koffer.

Verblijf - huur een appartement en zoek er 1 in Russafa, dan kun je alles nog redelijk belopen en de prijzen zijn wat vriendelijker. Reken op ongeveer 500 euro voor een dag of 6-7 voor een appartement met 3 slaapkamers.

Taxi is niet heel duur en vooral handig vanaf het vliegveld en terug. Ik weet niet meer wat wij kwijt waren, maar zeg 40 euro.

Eten en vuurwerk kun je zo gek maken als je wil. Overal, de hele dag door, kun je blikjes Amstel krijgen voor 1 euro.
Met 40-50 euro kom je een heel eind en hou je waarschijnlijk over als je niet iedere keer duur uit eten gaat.

Vuurwerk, tja, wat wil je stoken, sier is idd erg duur, knal is goed te doen. Ga niet per se voor het grootste, er zijn genoeg budget knallers die het nagenoeg even goed doen.
Hoe lang wil je stoken?

Als je ook pijlen wil (trueno pijlen zijn erg goed), die zijn rond de 35 euro per 12.

Voor 100 euro kun je al wel een aardige hoeveelheid halen om je een aantal dagen mee te vermaken. Overdag wordt er niet gestookt, dus je zult met name in de avond bezig zijn. De laatste dagen heb je daar geen tijd voor, want dan ben je mascleta's aan het zoeken, of nocturna's ;)

En uiteindelijk wat is het je waard...ja als je vuurwerk leuk vindt, moet je er zeker geweest zijn. De ervaring, alles wat met het feest te maken heeft is gewoon onbetaalbaar.

Die 1e mascleta waarvan je denkt dat het niet normaal is hoe hard die gaat en er geen harder geluid mogelijk is, tot ie de volgende dag anderhalf keer zo luid is en je bang bent dat je oren het gaan begeven, priceless ;)

Het ligt er iig nogal aan hoe je wil eten, hoeveel je wil drinken, met hoeveel mensen je het appartement en de taxi deelt en hoe gek je met vuurwerk wil doen.

Ik hou zelf meestal rond de 100 euro per dag aan, dan kom je al best een eind ;)

Fallas is een mooier gevoel dan oud en nieuw, en dan duurd dat gevoel niet 1 dag maar een hele week.

Als je daardoor wat minder vuurwerk moet kopen voor oud en nieuw dan moet je je daar niet zo druk om maken.

Hmmm niet mee eens. Ik vind mijn 19 shots potje op 31 december veel vetter dan een mega castillo tot 6" in maart.

Qua gevoel en beleving kan je het ook totaal niet vergelijken. Fallas.. kom er al jaren maar kijk zelf meer uit naar de 31e thuis.

Ik denk als je het niet te gek maakt dat je kunt rekenen op 100/125 euro per dag. Zeker eens het overwegen waard om je vuurwerkbudget naar beneden te stellen en een keer naar Fallas te gaan.

Fallas is in mijn ogen véél mooier dan oud&nieuw. En niet alleen vanwege de mascletaes en castillos maar ook gewoon de hele sfeer in de stad die week. Ik zou liever oud&nieuw opgeven dan falles. Maar je hoeft niet eens te kiezen tussen beiden, je kunt fallas zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt.

Ik zie falles ook als een vakantie, in plaats van wintersporten of in de zomer weg ga ik een tijd naar Valencia, dus wat ik in Valencia uitgeef gaat van m'n vakantie budget af, niet van oud&nieuw.

Maak er een vakantie van met gezin Arjan, een unieke ervaring die jullie allen zal bijblijven!
Het zal van je oud&nieuw danwel vakantiebudget af gaan, maar inderdaad, dit moet je eens meegemaakt hebben.

Rekening houden met 100 per dag zit je een eind in de goede richting inderdaad. Al is het zo dat je het zo duur maakt als je zelf wil. Wij hebben altijd een appartement, kopen onze boodschappen bij de Mercadona. Dat scheelt je alweer een hoop geld dan dat je in een hotel zit en elke dag gaat uit eten.

Kiezen tussen Fallas en Oud en nieuw vind ik lastig. Beide dingen kijk ik enorm naar uit en leef ik echt naar toe. Oud en nieuw vier je met familie/kennissen/vrienden. Je leeft daar een hele tijd naar toe, demo's bezoeken, lijsten maken, kerst markten, het afhalen enz enz. Het hoogte punt duurt dan voor mij 2 dagen, het afhalen en het stoken zelf.
Fallas ga je naar toe met je vuurwerk vrienden. Totaal andere beleving. Hier is elke dag een hoogtepunt en zijn het de kleine dingen die ik het mooiste vind. Het snachts door de stad slenteren na weer een mooie en lange vermoeide dag, vind ik zo veel sfeer hebben. Een week alleen maar ouwehoeren, goud waard. Het hangen op je kruk bij het hek voor de mascleta. Het zijn die dingen die ik het mooiste vind.

Dank jullie wel voor de reacties en over het algemeen gezien kom je dus uit op €100,00 per dag. Dat is in principe te doen maar dan moet ik inderdaad mijn december budget naar beneden gaan stellen. Ik zit al enkele jaren af te wegen of het het waard zou zijn en iedereen die er geweest is, en iedereen raad het mij aan, net als jullie. Het thuis front zegt al jaren dat ik gewoon een keer moet gaan maar ik zelf vind ook dat zij recht hebben op een zomer vakantie en die mag er zeer zeker niet onder lijden. Dus ik moet eens flink gaan sparen en twee potjes maken :)

Echt - is een no- brainer....

Als ik moest kiezen een jaar op de 31e niks en dan naar Fallas, dan zou het dat echt wel waard zijn.

Niet structureel, maar wel om een keer mee te maken.

OV (metrolijnen 3 en 5) van vliegveld naar centrum duurt 30 minuten en kost €3.90 (+*€1,- voor een kaartje als je hem niet oplaadt).

Eten in restaurantjes is in het centrum ietsjes duurder dan elders. Je kan ook leven van de supermarkten.

Vliegtickets zijn al reeds gemeld. Als je je ticket boekt 3 weken voordat je gaat (last minute) ben je 90 euro kwijt (deed ik) met Transavia. Ook Vueling vliegt naar Valencia vanuit Amsterdam en Ryanair vanuit Eindhoven (niet meer!?).

Let wel op dat je alles ruim inplant aangezien de Franse in de Fallas periode steeds staken en dus het luchtruim meestal dicht is (zoals ook dit jaar weer).

En vergeet vooral niet... vuurwerk is een luxe product, er zijn veel mensen die misschien wel vuurwerk willen kopen maar er gewoonweg geen geld voor hebben. Ik denk dat je je o&n budget echt wel een keer kan halveren voor een mooie week las fallas. Wat iedereen al zegt... een onvergetelijke ervaring. Zeker ook leuk om er met het gezin heen te gaan

En vergeet niet dat je 2x kan stoken in een kalenderjaar.... priceless:cool:

Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik ben al jaren geleden gestopt met het uitgeven van geld aan te dure vuurwerkproducten in Nederland tijdens Oud & Nieuw. Het kan me simpelweg niet bekoren omdat ik meer liefhebber ben van het professionele spul wat tegenwoordig teveel risico's met zich meebrengt.

Ik ga van dat geld wat ik tijdens oud & nieuw uitspaar liever een weekje naar de mooiste vuurwerkstad van Europa of maak andere tripjes naar Italië. Je kunt heel goedkoop naar Valencia als je met meerdere personen gaat en dan een appartement boeken of snel al een hostel boeken.

Ik heb alle opties gedaan, hotel, appartement, hostel en bed & breakfast en ikzelf vind een appartement het fijnste wat er is. Rede hiervoor is dat ik lekker mijn eigen maaltijd kan maken in de ochtend en de avonden. Als je iedere dag uit eten gaat, dan word het een duur geintje en daarbij gaan de meeste restaurants pas later in de avond open terwijl je dan liever de wijken ingaat :)

Vluchten kosten idd rond de 100 euro, maar vanuit Charleroi kun je vaak wel goedkoper gaan. Vuurwerk kopen in Valencia doe ikzelf ook niet, ik geniet van al dat moois wat daar gedaan word en 's avond bij Palau zijn er genoeg andere idioten die mooi spul bij hebben :)

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar als vuurwerkliefhebber moet je Fallas een keer meegemaakt hebben!

Back
Bovenaan