Knalcakes van tegenwoordig

MasterBsc

VWC lid
De knalcakes zijn sinds een paar jaar een grote hype geworden in vuurwerkland. In de meeste collecties ontbreken ze niet: Cakes die voor een opdonder zorgen. Ondanks de 2 gram flash per shot is er veel mogelijk, kijk maar naar de ( oude ) toppers.

Helaas zijn de toppers dit jaar niet meer wat ze geweest zijn.. Zoals de Secret Salute, Silver Salute, No mercy, Junior Jack, Tinium Thunder en noem het maar op. De meeste importeurs kiezen voor alternatieve fabrieken waar het meer naar wens is ( goedkopere productie en/of betere levering ). De importeurs durven het risico ook niet meer te nemen om grenzen qua DB op te zoeken, omdat de kans op afkeuring groot is en dat kost natuurlijk een hoop geld. Hierdoor zijn de burstknallen minder geworden en bevatten de bombettes vaak sterren.

Is de hype zo goed als over? Neem je liever dit jaar meer siercakes omdat het qua burst en prijs niet veel verschilt met een knalcake? Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de hype wel een beetje over is inderdaad. Dit komt denk ik vooral omdat je overdag niet meer 'mag' afsteken.

Ik niet hoor. Kijk naar de Final Fate van Wolff. Het is misschien qua burst niet veel harder dan (misschien zelfs minder dan) een doorsnee siercake, maar het is ook een stukje beleving dat een dergelijke cake met zich mee brengt, waardoor het toch anders aanvoelt dan een siercake. Lastig te omschrijven, maar ik denk dat er mensen zijn die snappen wat ik bedoel.

Wat betreft het niet meer op of boven de grens gaan zitten geef ik iedere leverancier groot gelijk. Voor ons freaks is het jammer, maar afkeur kosten bákken met geld en daarnaast worden afgekeurde producten als 'onveilig' bestempeld, wat weer negatieve beeldvorming oplevert.

de salutes in de heavy legends waren overduidelijk harder dan welke knalcake dan ook die ik gehoord heb tot nu toe,
als ze daar nu is een knalblok van maken, ik vond de delicious thunder final editiion ook helemaal geweldig,

Ik vond de salutes in de HL ook erg goed, terwijl ze volgens anderen niet zo goed waren tijdens de winkeliersdemo. Vond ze erg lekker en aardig dreunen! :P

Hoo de Finale Fate is echt geen zachte knalbatterij hoor. De knallen zijn gelijk aan de Silver Salute en dus gewoon onwijs goed. Het tempo maakt het gewoon af. Vanaf 11.20 in de film.

Ik had dit jaar verschillende knalcakes. Een aantal silver salutes, 6 stuks van die Salute 16 van Loots en twee Salute Cakes 1 van Schuurmans. Die laatste waren toch echt beduidend harder dan de rest en behoorlijk hard ook! Wel merkte ik veel verschil tussen de twee. Had namelijk 1 van 2012 en 1 van dit jaar. Gek genoeg ging die van dit jaar naar mijn idee harder terwijl je juist anders zou verwachten.

De Silver Salutes heb ik nu al een aantal jaren gehad en vielen mij behoorlijk tegen qua knal dit jaar.

Er komt bij mij vaak wel een salute cake in de collectie. Enige nadeel is dat ze vaak niet harder klappen dan een siercake, wat me weer tegenhoud om een salute cake te kopen. Flash salutes vind ik nog het mooist alleen zie je die steeds minder.. Afgelopen O&N had ik de Dutch Thunder 10x gekocht omdat er veel lovende reacties waren. Helaas veel deze tegen.. Klappen waren best goed alleen er zaten er bij de cakes die ik had veel sterren.. Bij sommige kwam er gewoon een klein boeket bij. Een goede flash salute cake mis ik toch nog wel op de Nederlandse markt. En van de Salute Cake 1 hebben we maar een paar jaar van mogen genieten :p

Ik had geen klagen met de Silver salute. Daarnaast had ik ook de katan thunderking 100 sh, en dat was eigenlijk weg gegooid geld

De salutes van de thunderstorm lijn (evolution fireworks) zijn echt nog wel goed hoor! Vooral de happy thunder Q, wat een dreunen komen hier vanaf. wow!

ik had dit jaar 2 nederlandse knalcakes, de salute cake n1 van schuurmans uit 2012 nog (werd hier wonder boven wonder nog verkocht) en de titanium thunder van evolution.

Die titanium thunder was niet eens een knalcake maar een vertiefte halve palm cake en die salute cake nummer 1 van schuurmans waar iedereen zo hyped up over was viel totaal in het niets bij het andere spul om 00:00 uur. salutecakes zijn heel gaaf, maar de nederlandse en belgische salutecakes zijn gewoon slecht. Het is simpelweg niet haalbaar om met onze wetgeving een knalcake te produceren die echt zo'n adrenaline opwekkende wow-factor heeft.

Zelfs zoiets simpels als de happy salute van triplex was ruimschoots overweldigend over alle nederlandse knalcakes bij elkaar laatst op oud&nieuw.

Salute Cakes 1 bevatte net als de junior jack (oude versie) 6 gram flash en mag je dan ook niet meenemen in je vergelijking daar ze beiden illegaal zijn (cat 3)

Ik noemde de Salute cake 1 ook bewust niet in de startpost, omdat dit inderdaad simpelweg niet te vergelijken is met categorie 2 knalbakken.

Er werden hier in de straat categorie 3 salute blokken afgestoken. We staken eerst een oude secret salute af, welke trouwens ook echt zeer prima knalt, maar die viel helaas in het niets toen er daarna zo'n categorie 3 knalblok werd ontstoken. Als je dat soort dreunen hoort dan word je bijna gedwongen om de Nederlandse bakken ( en lees goed ) van tegenwoordig links te laten liggen. Zoals de Silver salute eerst presteerde had ik er totaal geen problemen mee om Nederlandse knalbakken aan te schaffen, maar afgelopen jaarwisseling zijn vele toppers eigenlijk gewoon niet meer het gene wat het eerst was.

Echter hebben we wel andere leuke spullen zoals de Cruel Traction, wat niet te vergelijken is maar wel zeker een aanwinst op de markt om toch leuk legaal te kunnen stoken en net zoveel plezier te kunnen hebben als met illegale blokken. Dit staat even los dan van het topic.. :wink:

Salute Cakes 1 bevatte net als de junior jack (oude versie) 6 gram flash en mag je dan ook niet meenemen in je vergelijking daar ze beiden illegaal zijn (cat 3)

Wacht ff, bevatten deze serieus 6 gram flash per salute? Da's idd gruwelijk veel. 3x de toegestane norm :P

Ik heb ook elk jaar salutecakes. Ik schaf ze vooral aan omdat het leuk spul is om voor 00:00 te stoken. Vergeleken met siercakes zijn ze toch stukje goedkoper vaak.
En zeker een salutecake die mooie titanium boeketjes en een mine heeft bijv vind ik dan mooi om te zien.
Het is ook zeker leuk spul om in finale projectjes te verwerken voor een hoop geweld.

Zijn niet meer wat het geweest is. Had 8 stuks salute 25 van wolff op de kop getikt uit 2010 en die gingen toch echt flink harder dan de knalpotjes van vandaag de dag.

Waarom wordt het geluidsvolume niet getest ?
Het is toch zeker mogelijk om voor de productie met een DB meter verschillende inhouden kwa flash te testen .
Je kan dan nog steeds voor de zekerheid iets minder flash gebruiken om 100% binnen de regels te blijven tijdens de uiteindelijke productie.
Lijkt me beter dan hoe het tegenwoordig gedaan wordt, dat sommige (legale) siercakes gewoon harder knallen dan een SALUTE cake . :frusty:

Dat vraag ik mij ook wel eens af hoe dat kan, er zijn zat knalcakes die menig salute cake van tegenwoordig (zo niet alle) eruit knallen.

Hoe kan dat wel? Worden siercakes niet op geluid getest misschien?

Dat vraag ik mij ook wel eens af hoe dat kan, er zijn zat knalcakes die menig salute cake van tegenwoordig (zo niet alle) eruit knallen.

Hoe kan dat wel? Worden siercakes niet op geluid getest misschien?

Siercakes worden zeker wel op geluidsnivo getest. De Garden of Eden 2013 is daardoor afgekeurd. Die klapte te hard.

Back
Bovenaan