Bijkomend probleem is dat mensen zelden de handleiding lezen zelfs al zou het er met koeieletters opstaan. Misschien bij elke bestelling een A4tje met lettergrootte 70 ‘ZET KLEINE CAKES VAST’![]()
Je voorkomt er wel aansprakelijkheid mee

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Bijkomend probleem is dat mensen zelden de handleiding lezen zelfs al zou het er met koeieletters opstaan. Misschien bij elke bestelling een A4tje met lettergrootte 70 ‘ZET KLEINE CAKES VAST’![]()
Ja, er moet net als de vuurwerk brillen meer aandacht besteed worden aan de kleine cakes. Niet iedereen is liefhebber en gaat de mini potjes vast zetten tussen 4 stenen. Vulcan had jaren geleden al houten plankjes onder de mini potjes gelijmd. Kan prima met resthout. Ik schat zo grofweg in dat 90 procent van de ongelukken met kleine cakes gebeurt met de 16 sh 20 mm potjes. Het omval risico moet getackeld worden. Fikt tevens lekker in de vuurton dus alleen maar voordelen want ik word ook wel moe van het vast moeten zetten.
Het liefst zie ik nog een soort van 1 daagse cursus van een uurtje of 2-4 waarna je ook gewoon cat3 mag kopen met een soort van certificaatje. Zo heeft de branche er ook wat aan. Leveren vd cursussen en vervolgens wat extra groot vuurwerk in de verkoop waar tevens in de regel ook wat meer winst op gemaakt word.
Ja, zie de cursus niet als een bariere maar juist als een verrijking. Ook voor een liefhebber kan een korte cursus de ogen nog wel eens openen. En als je erna net wat grotere dingen mag kopen(50mm cakes en mooie pijlen) komt het je hobby en de veiligheid ten goede.
Ja die voetjes op de vulcan 16sh 20mm best handig, er is er geen 1 van omgevallen en je hebt geen moeite met vastzetten. Was dacht ik het bad boys assortiment. Waren ook maar 4 of 5 euro per cake dus zal een potje ook niet veel duurder maken zo een plankje.
Sluit mij helemaal aan bij de reactie van potige_smurf. Iedere cake zet ik tussen 2 bakstenen. Nooit problemen mee gehad. Heb zo vaak buren gezien die met hun gezicht boven een wankel potje hangen en vervolgens aansteken. Dan denk ik gebruik je gezonde verstand eens..
Wat denken jullie dat veiliger kan al voordat het de fabriek verlaat?
Exact waar ik ook aan dacht… misschien met een houten platform eronder zelfs. Die goedkope rommel pakketjes waar ze aan verdienen kunnen misschien wel eens heel duur betaald worden.Voor mijhoef je kleine potjes niet te verbieden. Vervang de kleine wankele potjes uit het Ni Hao pakket door vergelijkbare potjes zoals de Monsterride van Vuurwerkmania. Dat zijn kleine potjes maar wel compact en stevig. Dan maar een minder goed gevuld pakket.
Netjes van je, maar in de 10 jaar dat ik recreatief afsteek heb ik nog nooit een enkele verkoper ooit horen zeggen zet de potjes vast, bij geen enkele zaakJa... kleine potjes vallen om. Maar niet bij mij. Ik zet ze vast. Ik help in de verkoop van vuurwerk. Ik zeg altijd dat mensen het vast moeten zetten.
Dit is een foute vergelijking, mensen doen dit in de praktijk niet, maar het omvallen in de praktijk gebeurt wel heel veel. Als we onze hobby willen behouden en veiliger maken wat betreft brandwonden/oogletsel moeten we kijken naar wat deze veroorzaakt. Ik haat dat dit de realiteit is, maar als er niet proactief stappen gezet worden en je dingen voor bent is het 2 voor 12, daar waar het nu 5 voor 12 is. Waar kijkt de publieke opinie en beleidsmaker naar wat betreft verbod consumentenvuurwerk? Met name gewonden, dan volgt de gedachte waar vallen deze meestal door en hoe timmer je dit zo veel mogelijk dicht met praktische oplossingen. Thunderkings die omkiepen/uiteen knallen, sierpotjes die omvallen. De helft van alle slachtoffers die geregistreerd wordt is toeschouwer, 40% heeft brandwonden en 30% oogletsel, ongeveer 5-10% zijn wonden aan vingers en handen, wat zegt ons dit? Als ik deze cijfers even bij mijn eigen ervaring in de praktijk zet van wat er misgaat klinkt het allemaal redelijk overeenstemmend……Mensen kunnen een grote pot op de kop zetten. Gaan we nu weer wat verbieden? Ik kan het niet met je eens zijn. Dan kunnen we alles wel gaan verbieden. Zet al dat geld van achmea maar eens in voor een campagne over hoe je vuurwerk gebruikt. Een doe dit structureel. En geef het goede voorbeeld.