Kleine potjes zijn echt des duivels

Bijkomend probleem is dat mensen zelden de handleiding lezen zelfs al zou het er met koeieletters opstaan. Misschien bij elke bestelling een A4tje met lettergrootte 70 ‘ZET KLEINE CAKES VAST’ :bonk:

Je voorkomt er wel aansprakelijkheid mee :wink:

Zo had ik gister ook nog wat losse potjes, maar was ik mijn vuurwerkklem die ik al jaren gebruik vergeten.
Bedacht ik me ineens dat ik vlak daarvoor nog een kooi had losgeknipt (omdat ik niet verwachtte dat de specual #1 een kooi had had ik deze doos nog niet geopend)
Kooi op de grond, pot erin gezet en als het goed is wanneer die dan zou om zou vallen zou het nergens heen kunnen schieten.
Potjes zijn uiteindelijk gewoon prima blijven staan, dus geen idee of dat uiteindelijk geholpen zou hebben.

Ja, er moet net als de vuurwerk brillen meer aandacht besteed worden aan de kleine cakes. Niet iedereen is liefhebber en gaat de mini potjes vast zetten tussen 4 stenen. Vulcan had jaren geleden al houten plankjes onder de mini potjes gelijmd. Kan prima met resthout. Ik schat zo grofweg in dat 90 procent van de ongelukken met kleine cakes gebeurt met de 16 sh 20 mm potjes. Het omval risico moet getackeld worden. Fikt tevens lekker in de vuurton dus alleen maar voordelen want ik word ook wel moe van het vast moeten zetten.

Het liefst zie ik nog een soort van 1 daagse cursus van een uurtje of 2-4 waarna je ook gewoon cat3 mag kopen met een soort van certificaatje. Zo heeft de branche er ook wat aan. Leveren vd cursussen en vervolgens wat extra groot vuurwerk in de verkoop waar tevens in de regel ook wat meer winst op gemaakt word.

Helpen die voetjes echt zoveel dan met omvallen?
Het tweede deel van je verhaal vind ik nog best een goede, geen idee of het in de praktijk haalbaar maar i like it

Ja, zie de cursus niet als een bariere maar juist als een verrijking. Ook voor een liefhebber kan een korte cursus de ogen nog wel eens openen. En als je erna net wat grotere dingen mag kopen(50mm cakes en mooie pijlen) komt het je hobby en de veiligheid ten goede.

Ja die voetjes op de vulcan 16sh 20mm best handig, er is er geen 1 van omgevallen en je hebt geen moeite met vastzetten. Was dacht ik het bad boys assortiment. Waren ook maar 4 of 5 euro per cake dus zal een potje ook niet veel duurder maken zo een plankje.

Ja, zie de cursus niet als een bariere maar juist als een verrijking. Ook voor een liefhebber kan een korte cursus de ogen nog wel eens openen. En als je erna net wat grotere dingen mag kopen(50mm cakes en mooie pijlen) komt het je hobby en de veiligheid ten goede.

Ja die voetjes op de vulcan 16sh 20mm best handig, er is er geen 1 van omgevallen en je hebt geen moeite met vastzetten. Was dacht ik het bad boys assortiment. Waren ook maar 4 of 5 euro per cake dus zal een potje ook niet veel duurder maken zo een plankje.

Sirens4prez

Haha rustaaghhh vipergg er is nog veel werk aan de winkel om de hobby te behouden. Vergeet niet dat het voor veel mensen puur de portemonnee is of iets waar ze alleen de laatste (paar) dag(en) van het jaar aan denken. De groep echte echte liefhebbers is helaas niet zo groot als vaak gedacht wordt. Dit jaar en vorig jaar hebben de Nederlandse importeurs ook echt rake klappen gehad evenals de mkb. Er komen nog zware tijden aan economisch gezien, ook dat zal zwaar worden voor de hobby.

Een auto, ze komen steeds veiliger uit een fabriek. Je hebt papieren nodig om te mogen rijden. Maar ongelukken blijven gebeuren. Maar alles is er aan gedaan om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen. Dus ok.

Voor vuurwerk. Als een leek, onder invloed, naast me potjes gaat afsteken. Dan voel ik me niet veilig. Dan breng ik wellicht de kids naar binnen.

Voor vuurwerk kan er nog veel verbeterd worden lijkt me. Stabiliteit vanuit de fabriek. Opslag bij een particulier. En een certificaatje.

Scheelt ook wel als importeurs is stoppen met van die dure rommel pakketjes.
Ooit had ik het Ni Hao pakket voor 100,- en toen gebruikte ik nog geen bakstenen. Nou Serieus ik heb bij ieder potje moeten schuilen achter een boom... Dit zijn vaak wel de pakketjes die gekocht worden door Van die onhandige vaders die op de laatste dag Nog hun kind willen verblijden. Tel uit je winst...

https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?33399-Ni-hao-iv

Sluit mij helemaal aan bij de reactie van potige_smurf. Iedere cake zet ik tussen 2 bakstenen. Nooit problemen mee gehad. Heb zo vaak buren gezien die met hun gezicht boven een wankel potje hangen en vervolgens aansteken. Dan denk ik gebruik je gezonde verstand eens..

Ik doe dit ook altijd, sta niet op mijn gemak te kijken wanneer het niet vast staat..

Ja... kleine potjes vallen om. Maar niet bij mij. Ik zet ze vast. Ik help in de verkoop van vuurwerk. Ik zeg altijd dat mensen het vast moeten zetten. Mensen kunnen een grote pot op de kop zetten. Gaan we nu weer wat verbieden? Ik kan het niet met je eens zijn. Dan kunnen we alles wel gaan verbieden. Zet al dat geld van achmea maar eens in voor een campagne over hoe je vuurwerk gebruikt. Een doe dit structureel. En geef het goede voorbeeld.

Dat illustreert dat je vuurwerk moet verbieden. Want als iemand zijn kop er boven houdt dan kan het ook mis gaan.

Wat denken jullie dat veiliger kan al voordat het de fabriek verlaat?

Persoonlijk dat ik dat kleinere potten een goed platform moeten hebben, flink stuk karton eronder waardoor ze stabieler staan, en de oplossing is gevonden.

Lastige is wel dat ze hierdoor groter worden - met de huidige container prijzen is dat een probleem.

Ik weet niet of de kleine potjes ook niets meer bodemgewicht kunnen krijgen?
Had een paar jaar geleden de Hypercube (meen dat hij zo heette) en dat ding waaide gewoon om toen ik hem rechtop gezet had. Dit was gelukkig nog voordat ik hem vastgezet of aangestoken had maar dat gewicht sloeg nergens op. Kon hartstikke fout gaan

Voor mijhoef je kleine potjes niet te verbieden. Vervang de kleine wankele potjes uit het Ni Hao pakket door vergelijkbare potjes zoals de Monsterride van Vuurwerkmania. Dat zijn kleine potjes maar wel compact en stevig. Dan maar een minder goed gevuld pakket.

Voor mijhoef je kleine potjes niet te verbieden. Vervang de kleine wankele potjes uit het Ni Hao pakket door vergelijkbare potjes zoals de Monsterride van Vuurwerkmania. Dat zijn kleine potjes maar wel compact en stevig. Dan maar een minder goed gevuld pakket.
Exact waar ik ook aan dacht… misschien met een houten platform eronder zelfs. Die goedkope rommel pakketjes waar ze aan verdienen kunnen misschien wel eens heel duur betaald worden.

Ja... kleine potjes vallen om. Maar niet bij mij. Ik zet ze vast. Ik help in de verkoop van vuurwerk. Ik zeg altijd dat mensen het vast moeten zetten.
Netjes van je, maar in de 10 jaar dat ik recreatief afsteek heb ik nog nooit een enkele verkoper ooit horen zeggen zet de potjes vast, bij geen enkele zaak

Mensen kunnen een grote pot op de kop zetten. Gaan we nu weer wat verbieden? Ik kan het niet met je eens zijn. Dan kunnen we alles wel gaan verbieden. Zet al dat geld van achmea maar eens in voor een campagne over hoe je vuurwerk gebruikt. Een doe dit structureel. En geef het goede voorbeeld.
Dit is een foute vergelijking, mensen doen dit in de praktijk niet, maar het omvallen in de praktijk gebeurt wel heel veel. Als we onze hobby willen behouden en veiliger maken wat betreft brandwonden/oogletsel moeten we kijken naar wat deze veroorzaakt. Ik haat dat dit de realiteit is, maar als er niet proactief stappen gezet worden en je dingen voor bent is het 2 voor 12, daar waar het nu 5 voor 12 is. Waar kijkt de publieke opinie en beleidsmaker naar wat betreft verbod consumentenvuurwerk? Met name gewonden, dan volgt de gedachte waar vallen deze meestal door en hoe timmer je dit zo veel mogelijk dicht met praktische oplossingen. Thunderkings die omkiepen/uiteen knallen, sierpotjes die omvallen. De helft van alle slachtoffers die geregistreerd wordt is toeschouwer, 40% heeft brandwonden en 30% oogletsel, ongeveer 5-10% zijn wonden aan vingers en handen, wat zegt ons dit? Als ik deze cijfers even bij mijn eigen ervaring in de praktijk zet van wat er misgaat klinkt het allemaal redelijk overeenstemmend……

Stel dat de ratio gewonden legaal/illegaal(knalvuuwerk) richting 25/75% beweegt heb je een gigantische stok om mee te slaan naar beleidsmakers.

Kijk, ik weet anders ook niet wat de geringe hoeveelheid brandwonden en oogletsel slachtoffers kan verklaren, ondanks dat er zo gigantisch veel knal en siervuurwerk is afgestoken………

Ik ben het volledig eens met de startpost. Of dat vervolgens betekent dat je het moet verbieden; nee. Maar een beetje extra aandacht voor deze groep artikelen is wel op z'n plaats. Toen ik nog bij een importeur werkte zat de meeste afkeur ook altijd in de pakketten, en moesten er vervolgens voetjes geplakt worden of potjes vervangen.

En dan nog iets: die lichte potjes in combinatie met aansteeklonten zijn helemaal drama.

De wereld moet eens stoppen met altijd overal maar alle risico's van te willen uitsluiten. Ja, iedere gewonde of dode bij vuurwerk is er 1 te veel en uiteraard moet je als importeur je verantwoordelijkheid nemen. Maar niet alles is te voorkomen.

Naar mijn mening zouden hele lichte artikelen niet gemaakt moeten worden. Zorg voor veiligheid en stabiliteit. Het begint al bij die cat 1 fonteintjes. Een pakket met verschillende doosjes waar dan in ieder doosje 1 buisje kruit zit. Stop met het maken en verkopen van die gebakken lucht. Doe een label om alleen het buisje en zet er een goed voetje onder. Dat is voldoende.

Multi shots cakes zouden altijd een verzwaarde basis moeten hebben.

Ik zie het ook vaak gebeuren bij andere omdat deze niet de moeite nemen om een cake vast te zetten. Dit is ook de beste oplossing natuurlijk. Ondanks het vele malen zeggen.. en het zijn altijd dezelfde.
Die uitklap voetjes zitten ook vaak los en over alle nieuwe thunderkings met hun karton voetjes ben ik al helemaal niet te spreken, (krijg je die er los bij om ze zelf erop te plakken of zijn ze alweer losgelaten :p)

Als ik mij niet vergis stond er in het bestand dat mr funke lekte dat de branche naar een formule wil waarbij kleine cakes niet hoger zijn dan breed.. dit zou de oplossing kunnen zijn.

Ik zet het liefst alles vast ook 30mm blokken want die zie je ook geregeld springen na elke shot.

Ben het helemaal met je eens Viper. Ik koop zelf al jaren geen kleine cakes meer. Wat mij betreft mag dat er ook uit. Inderdaad de suggestie dat je het vast moet zetten geeft al aan dat het dus niet altijd even veilig is.

Back
Bovenaan