Kan Apeldoorn vuurwerk nu wel of niet verbieden? CDA vraagt minister om duidelijkheid

Fegefeuer

VWC lid
Kan Apeldoorn volgend jaar nu wel of niet als eerste gemeente van Nederland een algeheel vuurwerkverbod invoeren? De Tweede Kamerfractie van het CDA wil uitsluitsel daarover, nu de Raad van State en staatssecretaris Van Veldhoven daar verschillend tegenaan kijken. Kamerlid Chris van Dam heeft Kamervragen gesteld.

De vragen zijn niet bedoeld om een algeheel vuurwerkverbod in een stroomversnelling te brengen, zegt geboren Wilpenaar Van Dam. De discussie in Apeldoorn is vlotgetrokken door zijn lokale partijgenoten, maar die gaan daarmee verder dan de landelijke CDA-fractie. Die is meer voorstander van een geleidelijke overgang, benadrukte Van Dam.

Gecompliceerd
Wel is hij zeer geïnteresseerd in hoe het verbod uitpakt in Apeldoorn, waar zijn moeder woont en waar hij veelvuldig komt, zegt Van Dam. ,,Als gemeenten in de Randstad een vuurwerkverbod invoeren, dan ligt dat gecompliceerd als buurgemeenten dat niet doen, want ze lopen in elkaar over’’, zegt hij. ,,Het mooie van de gemeente Apeldoorn is dat er geen bebouwde kernen tegen elkaar aan liggen.’’

Klarenbeek is ‘wel een uitdaging’
Wel kent hij de situatie in Klarenbeek, waar de gemeentegrens tussen Apeldoorn en Voorst dwars door het dorp loopt. In het ene deel van het dorp gaat het Apeldoornse vuurwerkverbod gelden, in het andere mogen de dorpelingen van de gemeente Voorst gewoon knallen en siervuurwerk afsteken. ,,Dat is wel een uitdaging...’’, zegt hij daarover.

Verwarring wegnemen
In zijn vragen aan de ministers van Milieu en Wonen en van Justitie en Veiligheid wijst hij op berichtgeving in de Stentor. Daarin plaatste de Raad van State grote vraagtekens bij de stelligheid waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitspreekt dat een vuurwerkverbod voor de gehele gemeente kan worden ingevoerd. Van Dam vindt dat verwarring hierover moet worden weggenomen.

,,Voor gemeenten is het minder gemakkelijk om helderheid hierover te vragen dan voor mij als Kamerlid’’, zegt hij. ,,Alle gemeenten moeten weten waar ze aan toe zijn.’’ Hij verwacht op zeer korte termijn antwoord.

Niet te overzien
De verwarring werd al zichtbaar in het artikel in de Stentor dat aanleiding is voor zijn Kamervragen. Als pleitbezorgers van een algeheel vuurwerkverbod constateerden Apeldoornse raadsleden van het CDA en D66 dat de weg nu echt vrij is voor een algeheel vuurwerkverbod. Tegenstanders SP, Lokaal Apeldoorn en VVD constateerden juist dat de gevolgen nog niet te overzien zijn van het besluit dat de Apeldoornse gemeenteraad vorige maand nam.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/...er-vraagt-minister-om-duidelijkheid~a5a21823/

Ik denk dat Apeldoorn vooral mediageil is dit jaar vanwege de intocht van Sint met zijn roetveeg pieten.

Ze krijgen uit eindelijk de deksel wel op hun neus want geen enkele gemeente durft het tot op heden aan om mee te gaan in deze krankzinnige hersenspinsels zelfs de randstad niet.

Ik denk dat Apeldoorn misschien wel als proefkonijn wordt gebruikt. Om eens te zien hoe veel weerstand er ontstaat. En om te zien hoe veel mensen zich aan een verbod zullen houden. Daar zijn de vuurwerkliefhebbers dus zelf bij.

Mijn gedachte: die Van Dam is op de achtergrond de drijvende kracht achter het Apeldoornse plan.

Ik denk dat Apeldoorn misschien wel als proefkonijn wordt gebruikt. Om eens te zien hoe veel weerstand er ontstaat. En om te zien hoe veel mensen zich aan een verbod zullen houden. Daar zijn de vuurwerkliefhebbers dus zelf bij.

Mijn gedachte: die Van Dam is op de achtergrond de drijvende kracht achter het Apeldoornse plan.
Die dooper daar in Apeldoorn heeft niemand anders nodig voor zijn gekke ideeën, die is 100% capabel om dat zelf te bedenken.

In psychologische termen noem je zon persoon gewoon ontoerekeningsvatbaar , die reageren niet eens meer op argumenten en feiten.

Let maar op omdat we stikstofproblemen hebben zijn we genoodzaakt ook het vuurwerk af te schaffen.

Een scheet laten mag straks ook niet meer. Zit ook stikstof in. Je moet dan eeen zakje aan een pijpje in je anus steken wanneer je lucht kwijt moet, en dit volle zakje moet je brengen naar een speciale afvalverwerker.

Grapje natuurlijk, maar laat het GL maar niet horen; die mafklappers zouden dit echt wel willen invoeren in dit steeds gekker wordende land .

Die dooper daar in Apeldoorn heeft niemand anders nodig voor zijn gekke ideeën, die is 100% capabel om dat zelf te bedenken.

In psychologische termen noem je zon persoon gewoon ontoerekeningsvatbaar , die reageren niet eens meer op argumenten en feiten.

Ik vrees dat je de zaak onderschat. Niet voor niets dat die Van Dam zo geinteresseerd is in wat er in Apeldoorn gebeurt. Het is dus van het grootste belang dat dat eventuele Apeldoornse verbod uitloopt op een totale mislukking (lees: maximale burgerlijke ongehoorzaamheid). Beter nog is zo veel heisa te blijven maken dat het er helemaal niet komt. Als het al nodig is, vanwege de reddingsboei die mogelijk door de Raad van State wordt aangereikt.

En wat argumenten en feiten betreft: het gaat hier om een politicus anno 2019 , die koste wat het koste een doel wil bereiken. Daar moet je niets van verwachten, dit soort gasten gebruiken/misbruiken extreem berekenend hun macht. Met gelijke munt terugbetalen, da's het enige dat helpt.

Komende zaterdag word het hoe dan ook oorlog in Apeldoorn, de jaarwisseling van 2020 zal de hele stad er nog slechter uitzien dan Rotterdam tijdens de 2e wereldoorlog...

Dat moet gebeuren voor er uberhaupt enigszins naar t volk geluisterd word.

Ik vrees dat je de zaak onderschat. Niet voor niets dat die Van Dam zo geinteresseerd is in wat er in Apeldoorn gebeurt. Het is dus van het grootste belang dat dat eventuele Apeldoornse verbod uitloopt op een totale mislukking (lees: maximale burgerlijke ongehoorzaamheid). Beter nog is zo veel heisa te blijven maken dat het er helemaal niet komt. Als het al nodig is, vanwege de reddingsboei die mogelijk door de Raad van State wordt aangereikt.

En wat argumenten en feiten betreft: het gaat hier om een politicus anno 2019 , die koste wat het koste een doel wil bereiken. Daar moet je niets van verwachten, dit soort gasten gebruiken/misbruiken extreem berekenend hun macht. Met gelijke munt terugbetalen, da's het enige dat helpt.

2020 gewoon doorgaan, dan wordt het een grote mislukking. Ik ga in ieder geval gewoon lekker door stoken. Begin om 18:00 uur met een project en eindig om 02:00 uur met een afsluiter. We zullen het mee gaan maken wat de consequenties zijn.

Komende zaterdag word het hoe dan ook oorlog in Apeldoorn, de jaarwisseling van 2020 zal de hele stad er nog slechter uitzien dan Rotterdam tijdens de 2e wereldoorlog...

Dat moet gebeuren voor er uberhaupt enigszins naar t volk geluisterd word.

Ik las dat Sinterklaas zeer waarschijnlijk met een kogelwerend vest op zijn paard zit, wat is het toch een geweldig leuk kinderfeest geworden.:bonk:

Back
Bovenaan