Kamer krijgt overzicht vuurwerk.

ylke

VWC lid
De Tweede Kamer krijgt een overzicht van wat het gebruik van vuurwerk tijdens de jaarwisseling de samenleving heeft gekost. Dat heeft minister Plasterk toegezegd op vragen van GroenLinks.

Die partij wil een verbod op consumentenvuurwerk. Om dat te bespoedigen wil Kamerlid Van Tongeren een kosten-batenanalyse. Ze wil weten wat het vuurwerk de maatschappij heeft gekost aan bijvoorbeeld politie-inzet, ambulances, gezondheidszorg en gemiste werkdagen omdat mensen gewond zijn geraakt.

Vuurwerktoerisme
Plasterk wees erop dat gemeenten nu al de mogelijkheid hebben om vuurwerkvrije zones aan te wijzen. Ze mogen niet een verbod voor de hele gemeente afkondigen. Het zou volgens hem kunnen leiden tot vuurwerktoerisme als er te grote verschillen zijn in beleid tussen verschillende gemeenten.

Het kabinet gaat de jaarwisseling binnenkort nog eens evalueren met de gemeenten. Dan zal er ook gekeken worden naar eventuele extra maatregelen om de overlast door vuurwerk te verminderen. Het kabinet komt in april met een brief.

Bron en zie film tweede kamer

De Tweede Kamer krijgt een overzicht van wat het gebruik van vuurwerk tijdens de jaarwisseling de samenleving heeft gekost. Dat heeft minister Plasterk toegezegd op vragen van GroenLinks.

Die partij wil een verbod op consumentenvuurwerk. Om dat te bespoedigen wil Kamerlid Van Tongeren een kosten-batenanalyse. Ze wil weten wat het vuurwerk de maatschappij heeft gekost aan bijvoorbeeld politie-inzet, ambulances, gezondheidszorg en gemiste werkdagen omdat mensen gewond zijn geraakt.

Vuurwerktoerisme
Plasterk wees erop dat gemeenten nu al de mogelijkheid hebben om vuurwerkvrije zones aan te wijzen. Ze mogen niet een verbod voor de hele gemeente afkondigen. Het zou volgens hem kunnen leiden tot vuurwerktoerisme als er te grote verschillen zijn in beleid tussen verschillende gemeenten.

Het kabinet gaat de jaarwisseling binnenkort nog eens evalueren met de gemeenten. Dan zal er ook gekeken worden naar eventuele extra maatregelen om de overlast door vuurwerk te verminderen. Het kabinet komt in april met een brief.

Gaan we dat dan ook doen met voetbal, skivakanties en andere dingen? En wat kost het wel niet om uit te zoeken wat het kost?

Mooie is dat directe schade een verzekeringskwestie is, en de regering daarmee geen geld kost. En ik denk niet dat de rest grofweg 16 miljoen gekost heeft.

Ik ben benieuwd

Hallo lezen we er omheen,dit is goed nieuws. Er word gezegd, ze mogen niet een verbod voor de hele gemeente afkondigen.:cool:
Die berekening maak ik me niet druk om,kamer kijkt toch wat het de overheid kost,wat er uit het potje moet komen,en dat is niet veel,meesten is voor gemeente en verzekering.
En het feit dat hij zegt dat als je het in de ene gemeente verbeid dat het probleem verschuift naar andere gemeente wil zeggen dat ze er een keer over na gedacht hebben.:thumbup:

ze slapen eght niet hoor in hun achterhoofd weten ze heus wel wat voor elende het gaat brengen en hoe veel geld het staat zelf gaat kosten als ze verbieden ... zie niet eght gebeuren omdat er 90.000 mensen janken om ales en rest 16,77 miljoen niet

Laten ze dan meteen even doorrekenen wat die Bonte ons kost, hele jaar hoor of zie je hem niet behalve de laatste maand van het jaar.... Lijkt mij een dure werknemer voor de belasting betaler.

Kosten-batenanalyse, en dan zeker ook alle andere schade door vandalisme meerekenen. Plus uiteraard alle kosten voor de hulpdiensten, alsof die zonder consumentenvuurwerk opeens niet meer nodig zouden zijn, tuurlijk.
Trouwens, bij de baten moet je ook het plezier dat miljoenen mensen beleven aan vuurwerk meerekenen. Da's niet in geld uit te drukken maar overstijgt met gemak de kosten!

Zijn er ook plekken waar je kunt laten weten dat je voor vuurwerk afsteken bent? Het gaat alleen maar over mensen die er op tegen zijn en de nadelen. Vind ik jammer.

Zijn er ook plekken waar je kunt laten weten dat je voor vuurwerk afsteken bent? Het gaat alleen maar over mensen die er op tegen zijn en de nadelen. Vind ik jammer.

Er wordt alleen maar naar die azijnzeikers geluisterd maar voor de liefhebbers die bestaan in hun ogen niet, en om nog ff terug te komen 90.000 overlast meldingen waren er en meteen moet er een verbod komen er wonen 16,8 miljoen mensen in Nederland als die mensen hier allemaal last van hadden gehad waren er geen 90.000 meldingen maar maar dan hadden er wel miljoenen meldingen binnen moeten komen

Er wordt alleen maar naar die azijnzeikers geluisterd maar voor de liefhebbers die bestaan in hun ogen niet, en om nog ff terug te komen 90.000 overlast meldingen waren er en meteen moet er een verbod komen er wonen 16,8 miljoen mensen in Nederland als die mensen hier allemaal last van hadden gehad waren er geen 90.000 meldingen maar maar dan hadden er wel miljoenen meldingen binnen moeten komen

Dit is ook betreft de Zwarte Pieten discussie maar als er opeens het heel duidelijk wordt dat het verboden wordt dan komt men pas in opstand. Met name de "lagere" klassen en veel mensen die niet via internet-actief zijn. Je hoort eigenlijk alleen maar de klagers en de mensen die het er mee eens zijn of niet boeien die hoor je dus ook niet. Maar als het dan ineens wel verboden wordt, ja..

Ik denk dat er ook geen politicus is die zich hieraan wil wagen. En normaal denkende mensen, want er worden ook deskundige ingezet en dan niet die "vuurwerk experts" van de politie maar onafhankelijke instanties die de boel gaan controleren, doorrekenen en bekijken wat de risico's zijn. Die zullen er snel adviseren dat een verbod niet aan te raden is en deze situatie die er nu is het minst slechtste is van allemaal

Toevallig is er pas zo'n plek opgericht:
www.welvuurwerk.nl
De voor- en tegen-meldpunten zijn inmiddels allebei gesloten met een stand die bijzonder dicht bij elkaar ligt. Gelet op de gigantische media-aandacht voor Groenlinks is het meldpunt voor vuurwerk een enorm succes! Het aantal meldingen is bijna net zo hoog als bij het anti-vrijheid, ik bedoel anti-vuurwerk meldpunt. Kennelijk zijn er in Nederland al bijna net zoveel vuurwerkliefhebbers die op forums komen en over die site gelezen hebben, als mensen die de moeite namen een klacht in te dienen bij groenlinks. Zo'n grote groep mensen die belang heeft bij de vuurwerktraditie kan de samenleving toch niet in de steek laten?

Back
Bovenaan