‘Jack (14) heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’

Dus die jongen stak salutes af zonder mortierbuis? Al zou je het quickfuse direct aansteken, dan nog heb je een paar seconden voordat de shell ontploft. Dit soort ongelukken roept altijd een hoop vragen op.
Misschien heb ik het gemist hoor, maar waar haal jij de informatie vandaan dat het zonder mortier is gegaan?

Er staat in het artikel zelfs dat de shell in zijn handen is ontploft. Misschien wilde hij hem gewoon weggooien. Heb ik ook wel eens gasten zien doen. Compleet idioot natuurlijk. (Niet 100% zeker dat Jack dat deed, maar zo interpreteer ik het artikel wel. Dat er geen buis aan te pas kwam lijkt dan wel duidelijk.)

Ik denk dat die jongen zijn ouders echt onder een steen hebben gelegen. Hoe kun je dit een kind aan doen. Snap er werkelijk niets van. In en intriest.

Dat het uiterst triest is weten we allemaal...
Vraag is of de moeder wist dat hij zich bezig hield met zwaar illegaal vuurwerk. Zo ja, dan is ze gewoon mede schuldig aan de dood van haar zoon. Beetje apart ook om al volop media aandacht te zoeken terwijl de uitvaart nog moet komen.
Ouders die bezit van Cobra's, shells e.d. gewoon oogluikend toestaan mogen zich van mij kapot schamen voor de rest van hun leven zodra het fout gaat. Naïef volk.

Denk dat de ouders er minder verstand van hadden dan hij en vertrouwden op zijn inschattingsvermogen. Maar dat is wel eens tricky op die leeftijd. Je kunt precies weten hoe het allemaal zit, maar toch voel je je onoverwinnelijk/ onsterfelijk. Als je denkt dat je kind weet waar hij mee bezig is, en zelf weet je niet beter... Het blijft ook hun verantwoordelijk met zoiets om zich er enigszins in te verdiepen, maar misschien was het in alle andere opzichten een verstandige jongen.

Ik probeer ook maar gewoon niet te veell te oordelen. Kan me best voorstellen dat je in zo'n situatie verzeild raakt, als je de risico's zelf niet snapt. Maar als je vuurwerk kent dan weet je dat dit van geen kanten klopt.

Verschrikkelijk dat dit het leven van een 14 jarige jongen gekost heeft.
Als vader van 4 kinderen,waarvan 2 jongens van 15 jaar raakt me dit echt.

Het illegale vuurwerk verpest echt de traditie,en met illegaal bedoel ik de shells en cobra,s niet het spul uit België.
Ik vind een shell die in de lucht tot ontploffing komt hartstikke mooi,maar ik vind dit spul gewoon niet in een woonwijk thuis horen.

Vrijwel elke dode die er tijdens de jaarwisselingen te betreuren zijn geweest,zijn shells de oorzaak geweest.

Hoe mooi ik het spul ook vind,ik ben er nooit aan begonnen en ben ook echt voorstander van harde aanpak van het illegale circuit.
Maar snap ook de roep om een totaalverbod...
Dan nu nog een stukje die de meeste van jullie waarschijnlijk niet willen horen/geloven maar:

Veel freaks denken dat bij een landelijk verbod het illegale spul alleen maar zal toenemen..dat zal inderdaad de eerste paar jaar misschien zijn,maar daarna word dit al heel snel minder.

We roepen allemaal dat we zullen blijven afsteken,maar als de nette burgers in jouw straat gewoon binnen blijven..want geen vuurwerkverkoop dus ook geen vuurwerk..en jij staat in je eentje het illegale spul te stoken voelt dat toch anders en is het plezier echt minder.
Dat maakt oudjaarsavond zo speciaal,je hoort en ziet overal vuurwerk,maar als je als enige bezig bent is de lol er echt wel af.

En ik hoop natuurlijk dat het nooit zover komt,maar dan moet de handel in het zware spul wel echt tegen gegaan worden anders zie ik de toekomst somber in.

Nu ook telegraaf:​

Renate verliest zoon Jack (14) bij vuurwerkongeluk, maar is tegen een verbod: ’Een ongeluk waar niemand schuld aan heeft’​

Aangepast: 1 uur geleden
Vandaag, 17:39 in BINNENLAND

ROTTERDAM - „Te luid”, „te gevaarlijk”, „niet te controleren.” Bij de start van 2025 laaide de discussie over vuurwerk hoog op. De Antwerpse Renate verloor met oudejaar haar zoon Jack (14) in Rotterdam, toen een zwaar stuk vuurwerk vroegtijdig ontplofte. Toch blijft ze tegen een verbod. „Het was een ongeval waar niemand schuld aan heeft.”

IMG_0750.jpeg

„Net om middernacht, toen het knallen begon en de lucht kleur kreeg door het grote vuurwerk, werd mijn zoon door de lijkschouwer weggedragen.” In de laatste uren van 2024 is Renate Degryse uit Puurs in een ware nachtmerrie beland. Ze vertelt hoe haar zoon, die gefascineerd is door vuurwerk, op 31 december het leven liet bij een ongeluk. „Hij had het een mooi vuurwerk gevonden”, vertelt ze vanuit Rotterdam.

Grote traditie​

Wat er precies gebeurde afgelopen dinsdag is moeilijk te vatten. Jack (14) en twee van zijn oudere broers maakten zich klaar om het nieuwe jaar in te luiden bij hun vader in Rotterdam, waar Jack ook woont. „Ik was van plan naar daar te gaan. Het is traditie. We vieren oud en nieuw als een gezin. We kijken ieder jaar samen naar het grote vuurwerk aan de Erasmusbrug. Het is ook echt een feest in Rotterdam, heel anders dan hier. In Rotterdam komt iedereen buiten. Beginnen de vuurwerkknallen ’s middags al en gaat het door tot 4 uur in de ochtend. Iedereen wenst elkaar een gelukkig nieuwjaar, of je elkaar nu kent of niet. Het is een feest dat zich over de hele stad uitstrekt.”

En voor Jack helemaal, want nieuwjaar betekent ook vuurwerk. „Dan was hij helemaal in zijn nopjes. Alhoewel het voor Jack helemaal geen nieuwjaar moest zijn om vuurwerk af te steken. Hij was ermee bezig van 1 januari tot en met 31 december. Elke gelegenheid was goed om vuurwerk te halen.”

IMG_0751.jpeg

Maar deze keer loopt het verschrikkelijk mis als Jack vuurwerk wil afsteken op de trambaan vlak bij zijn woonplaats. Een slecht stuk vuurwerk? Een verkeerde lont? De oorzaak is onduidelijk, maar een van de stukken gaat af nog voor Jack kan weglopen. De knal is enorm. Zijn oudere broers en papa zien het voor hun ogen gebeuren. „De oudste broer van Jack probeerde hem nog te reanimeren, maar het had geen zin meer. De broers zijn getekend voor hun leven”, zegt de mama.

De hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar ook zij konden enkel maar vaststellen dat Jack al overleden was. „Hij heeft gelukkig niet geleden”, zegt mama Renate. Wanneer ze het noodlottige telefoontje krijgt, is de vrouw zelf nog in haar woonplaats Puurs. Ze zet onmiddellijk koers naar Rotterdam. „Plankgas. Op dat moment gaat er van alles door je hoofd, maar mijn eerste verzuchting was vooral er komen.”

Lijkschouwer​

Wanneer ze daar aankomt, zijn de hulpdiensten nog volop bezig. Jack wordt in een tentje gelegd. Het duurt uren voor de mama haar zoon in de armen kan nemen. „Uiteindelijk konden we even bij hem. Iets voor middernacht kwam de lijkschouwer aan om Jack op te halen. En net toen de tent openging en Jack werd weggebracht, barstte het grote vuurwerk van de stad los. Hoe toevallig is dat? Hij zou het mooi gevonden hebben.”

IMG_0752.jpeg
Bloemen op de trambaan op de Spanjaardstraat in de Rotterdamse wijk Delfshaven waar Jack om het leven kwam.

Jack is niet het enige vuurwerkslachtoffer van afgelopen week. Ook in België verloor een slachtoffer enkele vingers, huisdieren raakten gewond of verdwenen en er was ook materiële schade. Ondanks alles vindt Renate de steeds terugkerende discussie over een vuurwerkverbod onzin. Want in gemeenten waar vuurwerk al verboden is, werd het toch afgestoken.

En in Nederland waar er al een verbod is, steekt men gewoon de grens over. „Een totaalverbod had er niet voor gezorgd dat Jack vandaag nog geleefd zou hebben. Je kan dat ook niet verbieden. Ik ben tegen de verbodscultuur, dat heeft een averechts effect. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er steeds meer en zwaarder vuurwerk afgestoken wordt, sinds we dingen zijn beginnen verbieden. We zijn van strijkers naar Cobra’s 6 gegaan, dat is niet meer voor de doorsnee consument. Als je het toelaat, kan je tenminste controleren wat er verkocht wordt, nu trekken ze naar Polen, Tsjechië of Letland om daar ongecontroleerd van alles te kopen. Mensen willen gewoon knallen en dan zullen ze het wel elders gaan zoeken. Met verbieden duw je vuurwerk gewoon meer in de illegaliteit.”

Renate voerde deze gesprekken ook met haar 14-jarige zoon. „Hij was jong, dat klopt, maar ik vertrouwde hem echt honderd procent met vuurwerk. Hij ging daar in de eerste plaats heel verstandig mee om, maar hij wist daar ook gewoon veel over. Ik denk dat hij vanaf de eerste keer dat hij vuurwerk zag, verkocht was. Het was zijn passie. En wij hebben er als ouders altijd voor gekozen om onze kinderen te begeleiden in plaats van iets te verbieden, want anders doen ze het toch stiekem en zijn de risico’s des te groter. Dus toen het vuurwerkverbod ter sprake kwam, hadden we al samen een plannetje uitgedokterd om dan zelf maar naar Tsjechië te rijden om daar vuurwerk in te slaan.”

Ik vind het ontzettend maar dan ook ontzettend verschrikkelijk en pijnlijk om dit te lezen. Het leed dat de ouders en broer(s) nu hebben is met geen woorden te beschrijven en ik heb echt zo ontzettend veel medelijden met deze mensen, echt niet meer normaal, het verlies van je kind, zo jong, is het allerergste wat iemand kan overkomen, daar valt niet over te twisten en ik wil hun heel veel sterkte wensen met het verwerken van hun kostbaarste verlies. Ik hun condoleer dan ook oprecht met pijn in mijn hart met hun verlies. :(

Dit gezegd hebbende moet er toch iets van mijn hart om te zeggen dat men dit nieuwsbericht wel eerlijk en correct had moeten brengen. Zo had men direct in het begin moeten schrijven dat het hier om illegaal vuurwerk ging, niet enkel het woordje vuurwerk. Daarnaast is ze herhaaldelijk in de fout gegaan door te zeggen dat het een vuurpijl betrof, terwijl de journalist haar had kunnen corrigeren of op z'n minst dit zelf had kunnen doen. Ook het feit dat ze benoemde dat haar zoon alles over vuurwerk wist en dan toch zwaar gewond raakte met de dood tot gevolg, dit door gebruik van (illegaal) vuurwerk. Daarmee wordt dan eigenlijk benadrukt dat vuurwerk per definitie zo gevaarlijk is, dat zelfs iemand met veel kennis hieraan zou kunnen overlijden, wat dus totaal maar dan ook totaal ongegrond is. Iemand die alles van vuurwerk wist, zou sowieso never nooit niet een shell op die manier afsteken, iemand met verstand van vuurwerk zou dit nooit in zijn hoofd halen om te doen. Ik vind het jammer dat dit allemaal zo wordt gebracht waarbij dan mensen juist gaan denken van dat deze jongen het niet schuld is, maar het vuurwerk, dat het vuurwerk dan wel niet deugdelijk zou zijn geweest. M.a.w. dit artikel is propaganda, niets meer en niets minder. Het gaat hier duidelijk om een statement te maken en is niet geschreven ter nagedachtenis van Jack. Jammer.. mensen gaan dus weer eens denken dat legaal vuurwerk zeer gevaarlijk is, zelfs wanneer je er HEEL veel verstand van zou hadden, wat duidelijk NIET het geval was met Jack en/of zijn vader. Zij hebben duidelijk geen verstand van vuurwerk, althans, niet van dit soort. En het was niet de eerste die werd afgestoken, dus er werd al eerder eentje afgestoken, de vader had hiertoe toestemming gegeven, hij had toch het effect van die eerder afgestoken shell kunnen zien, kunnen zien hoe snel zoiets gaat etc? Hier ontbreekt volgens mij toch iets van context, kan mij dit moeilijk voorstellen.

Laatst bewerkt:
Arme jongen, je blijft altijd in m’n gedachten.

De ouders zijn verantwoordelijk.
Social media is verantwoordelijk
De politie is verantwoordelijk.
De overheid is nog het meest verantwoordelijk.

Geen andere woorden. Ik leef mee, een verschrikkelijk ongeluk.

Tjah, een leven veel te jong weg... Het heeft geen zin om te oordelen idd, het voegt niks meer toe.
Maar ook ik vind hier wel wat van. Ik ben zelf vader van 4 kinderen en ik weet dat dit nooit en te nimmer gaat gebeuren.
Dat weet je niet... pubers gaan zich afzetten tegen hun ouders en zelf grenzen opzoeken. Hoe vaker je zegt dat iets niet mag, hoe interessanter het wordt

Ik vind het ontzettend maar dan ook ontzettend verschrikkelijk en pijnlijk om dit te lezen. Het leed dat de ouders en broer(s) nu hebben is met geen woorden te beschrijven en ik heb echt zo ontzettend veel medelijden met deze mensen, echt niet meer normaal, het verlies van je kind, zo jong, is het allerergste wat iemand kan overkomen, daar valt niet over te twisten en ik wil hun heel veel sterkte wensen met het verwerken van hun kostbaarste verlies. Ik hun condoleer dan ook oprecht met pijn in mijn hart met hun verlies. :(

Dit gezegd hebbende moet er toch iets van mijn hart om te zeggen dat men dit nieuwsbericht wel eerlijk en correct had moeten brengen. Zo had men direct in het begin moeten schrijven dat het hier om illegaal vuurwerk ging, niet enkel het woordje vuurwerk. Daarnaast is ze herhaaldelijk in de fout gegaan door te zeggen dat het een vuurpijl betrof, terwijl de journalist haar had kunnen corrigeren of op z'n minst dit zelf had kunnen doen. Ook het feit dat ze benoemde dat haar zoon alles over vuurwerk wist en dan toch zwaar gewond raakte met de dood tot gevolg, dit door gebruik van (illegaal) vuurwerk. Daarmee wordt dan eigenlijk benadrukt dat vuurwerk per definitie zo gevaarlijk is, dat zelfs iemand met veel kennis hieraan zou kunnen overlijden, wat dus totaal maar dan ook totaal ongegrond is. Iemand die alles van vuurwerk wist, zou sowieso never nooit niet een shell op die manier afsteken, iemand met verstand van vuurwerk zou dit nooit in zijn hoofd halen om te doen. Ik vind het jammer dat dit allemaal zo wordt gebracht waarbij dan mensen juist gaan denken van dat deze jongen het niet schuld is, maar het vuurwerk, dat het vuurwerk dan wel niet deugdelijk zou zijn geweest. M.a.w. dit artikel is propaganda, niets meer en niets minder. Het gaat hier duidelijk om een statement te maken en is niet geschreven ter nagedachtenis van Jack. Jammer.. mensen gaan dus weer eens denken dat legaal vuurwerk zeer gevaarlijk is, zelfs wanneer je er HEEL veel verstand van zou hadden, wat duidelijk NIET het geval was met Jack en/of zijn vader. Zij hebben duidelijk geen verstand van vuurwerk, althans, niet van dit soort. En het was niet de eerste die werd afgestoken, dus er werd al eerder eentje afgestoken, de vader had hiertoe toestemming gegeven, hij had toch het effect van die eerder afgestoken shell kunnen zien, kunnen zien hoe snel zoiets gaat etc? Hier ontbreekt volgens mij toch iets van context, kan mij dit moeilijk voorstellen.
Op het moment dat je gepakt wordt met een shell ben je de grootste boef. Op het moment dat het mis gaat door onzorgvuldig gebruik ben je slachtoffer in de NL media...

Als vuurwerk liefhebbers ligt er in deze ook een stuk verantwoordelijkheid bij ons. Wij hebben die kennis. Zie je handel in zwaar illegale shit in je buurt? Tippen die handel.
Dat heeft niks met verraden te maken, maar puur gezond verstand. Mensen die hier cobra's of Shells stoken in hun woonwijk, wees blij dat ik je buurman niet ben.

heel veel sterkte voor de na bestaande.

Ik heb zeker een mening over de opvoeding. Een kind van 14 dat met shells loopt te kloten is aan alle kanten verkeerd. Die knul staat met shells midden in de stad, dat valt gewoon niet goed te praten. Toen ik 14 was zei ik ook overal verstand van te hebben maar dat heb je nou eenmaal niet op die leeftijd, maar die shell gaat niet uit zichzelf af. Het is gewoon levensgevaarlijk en dat blijkt maar weer.

Ze moeten echt harder op gaan treden tegen illegaal vuurwerk want je kunt op youtube ook al merken dat het uit de hand begint te lopen. Waar er eerst nog videos werden gemaakt met cobra's en 2/3 inch shells, zijn het er nu videos met kilo knallers of soms wel 2-5kg en nee dan heb ik het niet over die valencia videos maar over videos in ons eigen land. Het gaat van kwaad tot erger helaas en ik ben bang dat de situatie zoals met die Jack straks geen uitzonderingen meer zijn.

Als vuurwerk liefhebbers ligt er in deze ook een stuk verantwoordelijkheid bij ons. Wij hebben die kennis. Zie je handel in zwaar illegale shit in je buurt? Tippen die handel.
Dat heeft niks met verraden te maken, maar puur gezond verstand. Mensen die hier cobra's of Shells stoken in hun woonwijk, wees blij dat ik je buurman niet ben.
Als je dat standpunt hebt, kun je gewoon mensen aanspreken!
Vergeet niet dat een tip in de laatste dagen er net zo goed voor zorgt dat jouw legale collectie wordt opgehaald.

Als je dat standpunt hebt, kun je gewoon mensen aanspreken!
Vergeet niet dat een tip in de laatste dagen er net zo goed voor zorgt dat jouw legale collectie wordt opgehaald.
Aanspreken doe ik ook juist in eerste instantie. Als het gedrag zich dan alsnog herhaald dan rest mij geen andere keuze. Massaexplosief in mijn woonwijk nee...

Back
Bovenaan