‘Jack (14) heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’

Uiteraard verschrikkelijk dat een jong kind zijn leven verliest. Dit had nooit moeten en mogen gebeuren.
Laat voorop staan dat ik bezit en gebruik van professioneel vuurwerk niet toejuich.

Er zijn echter wel wat zaken waarin de diverse betrokkenen enigszins beter hadden moeten weten:

14 jarige met shell;
Shell zonder mortier op de grond afsteken;
(Waarschijnlijk) geen enige kennis omtrent dit vuurwerk, zoals schietlont;

Naast de verschrikkelijke dood van deze jongen zal dit verhaal weer gebruikt worden om (legaal) consumentenvuurwerk in een slecht daglicht te zetten. Waar blijft de nuance in onze samenleving.
Wanneer heeft 'de massa' nou eens door dat een groot deel vd problematiek toch echt ligt bij het gebrek aan opvoeding en het 'alles moet kunnen' mentaliteit.

Ik vind het ontzettend sneu voor het mannetje, maar voor de ouders heb ik geen goed woord over, zeker niet nu moeder opnieuw vooral de schuld elders wil leggen. Woensdag had ze het nog over dat ze hem 'gecontroleerd' en veilig illegaal vuurwerk lieten afsteken. Vervolgens blijkt dat de ouders hem enorme (salute?) shells vanaf de grond lieten afsteken. Moeder is nu verbaasd dat het in één keer af ging, het vuurwerk is zogenaamd ondeugdelijk, niet de handelingen van de ouders. Ze hebben de jongen een shell gegeven met zeer waarschijnlijk enkel schietlont. Beide ouders zouden vervolgd moeten worden voor nalatigheid en de jongen in de gelegenheid te brengen dergelijk gevaarlijke acties te doen, zonder dat de jongen de gevaren kon overzien. Dat ze ook volhoud dat een enorme shell vanaf de grond op een trambaan geen 'stunten' is, blijkbaar wordt dergelijk gebruik van vuurwerk als normaal gezien. Jack had geen schijn van kans met zijn ouders.

Dit had voorkomen kunnen worden.

Ik vind het ontzettend sneu voor het mannetje, maar voor de ouders heb ik geen goed woord over, zeker niet nu moeder opnieuw vooral de schuld elders wil leggen. Woensdag had ze het nog over dat ze hem 'gecontroleerd' en veilig illegaal vuurwerk lieten afsteken. Vervolgens blijkt dat de ouders hem enorme (salute?) shells vanaf de grond lieten afsteken. Moeder is nu verbaasd dat het in één keer af ging, het vuurwerk is zogenaamd ondeugdelijk, niet de handelingen van de ouders. Ze hebben de jongen een shell gegeven met zeer waarschijnlijk enkel schietlont. Beide ouders zouden vervolgd moeten worden voor nalatigheid en de jongen in de gelegenheid te brengen dergelijk gevaarlijke acties te doen, zonder dat de jongen de gevaren kon overzien. Dat ze ook volhoud dat een enorme shell vanaf de grond op een trambaan geen 'stunten' is, blijkbaar wordt dergelijk gebruik van vuurwerk als normaal gezien. Jack had geen schijn van kans met zijn ouders.

Dit had voorkomen kunnen worden.
Ik denk dat ze door nalatigheid al genoeg gestraft worden, de dood van hun zoon. Denk niet dat ze dit zichzelf ooit vergeven 1 2 3.

Vreselijke verhalen dit. RIP ... :sad:
Toch zie ik om me heen dat het schieten van shells steeds vaker gebeurd. Dit komt zeker door alle films op youtube en dergelijke, waarin het heel stoer is om dit soort dingen te doen. Films gezien van shells op de grond, meerdere shells tegelijk aansteken waarbij het echt NET goed gaat omdat ze het schietlont aansteken, en helaas in de praktijk, in het ziekenhuis waarin ik werk ook een minderjarig slachtoffer geweest waarbij een shell grote schade aangericht heeft.
Het is een utopie, maar dit zou niemand moeten willen :rolleyes:

Inmiddels begin ik de shells en corbra,s compleet gek te worden! Onze kinderen ( 13, 10, beginnen hier ook al over te reppen. Mijn Reactie is: als ik je hier mee zie, breng ik je persoonlijk naar het politiebureau! En dat doe ik ook! Onbegrijpelijk, dat ouders dit gebruik van illegaal niet zien/ opmerken, of gedogen.

Vreselijk triest dit. Die jongen was blijkbaar echt gepassioneerd vuurwerk liefhebber en dat herkennen we allemaal. En wat is er nu mooier dan het summum op vuurwerkgebied, shells, te stoken? Als ik ze op die leeftijd had kunnen kopen had ik het misschien ook wel gedaan. En dat is nu net het grote probleem, tegenwoordig kun je ze zo makkelijk kopen, het is een handel waar veel geld in omgaat, waar niet gekeken wordt naar de gevolgen en waar het dus ook gewoon aan kinderen wordt verkocht.
Zo makkelijk als kinderen shells, cobra's en ander F4 vuurwerk kunnen kopen is absurd en ze zijn zich absoluut niet bewust van de gevaren die het met zich meebrengt. Dit zou veel harder aangepakt moeten worden! Voor mijn gevoel gebruikt de overheid z'n middelen echter liever voor het verzinnen van allerlei beperkende regeltjes m.b.t. standaard consumenten vuurwerk en voor het "pesten" van mensen die met net iets meer dan 25kg de grens over gaan of stiekem toch een paar van die ploppende knallertjes mee hebben genomen.

Overigens heb ik als ouder totaal geen begrip voor ouders die hun kinderen hiermee om laten gaan. Mijn kinderen houden ook van vuurwerk maar geloof maar dat ik ze kort houdt, als ik bij een van hem zwaar vuurwerk zou vinden zou hij of zij absoluut geen leuke o&n meer hebben!

Echt verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Heb mijn kinderen altijd gezegd dat ze van dit soort vuurwerk heel ver weg moeten blijven. Lekker aan de professional overlaten met de juiste kennis en middelen. Zelfde geld voor Cobra's en vergelijkbare troep. Snap niet hoe je dit kunt toestaan.
Valt me ook erg op dat ik steeds meer shells de lucht in zie gaan met oudjaar. Daarnaast zie je heel veel kinderen met Cobra's spelen. Dit gaat veel vaker fout in de toekomst daar kun je op wachten.
Wel veel sterkte voor de nabestaanden uiteraard. Denk dat ze dit compleet hebben onderschat en hoop een wijze les voor anderen.

Hoe oud ben je nu? Tijden veranderen.
Mwah, ben 55 maar toen ik 14 was kwam er (knal)vuurwerk uit Belgie dat wil je niet weten. Die kun je tegenwoordig daar ook niet legaal meer halen en terecht! En de lawinepijlen niet te vergeten. Daar kun je met een beetje (foute) fantasie hele gestoorde dingen mee doen en heb daar gasten van 25-30 behoorlijk hersenloos mee zien omgaan hoor. En ja, andere tijden maar een lawinepijl is feitelijk niks anders dan een cobra op een stokkie ;)

ik stond buiten mijn cakes te stoken toen een 10 jarig Turks jongetje trots mij vertelde dat hij "cobra"had afgestoken. Zijn oom stond er schaapachtig bij te lachen en zei "hij heeft adhd" alsof dat alles verklaarde. Ik gaf hem een klein fonteintje en hij hield die vast en pleurde hem op de grond toen hij klaar was. Ik zei hem dat hij het moest opruimen ( we hadden een vuurton) maar hij liep gewoon weg. Er is echt een serieus opvoedprobleem bij veel kinderen, ik vond het echt kut om te zien.

Ik vind salute shells niet zo belastend, maar die klote grondknallers zijn gewoon ontzettend irritant en onvoorspelbaar. Wie die knallers aan kinderen verkoopt mag van mij aan de hoogste boom, maar helaas verkopen kinderen het onderling aan elkaar. Dus waar komt die zooi vandaan bij die leeftijdsgroep? Ik speelde op die leeftijd nog met plastic soldaatjes....

Ik durf ook echt te beweren dat het gros van de excessen en geweld tegen hulpverleners e.d in de grote steden plaatsvind en veel minder in dorpen waar de sociale controle veel sterker is.

Ik vind het echt verschrikkelijk dat dit is gebeurd, maar zoals vele anderen al hebben gezegd wat doet een kind met shells?

Ik heb mijn oma weg moeten halen vanwege vuurwerkoverlast. Shells, cobra's en weet ik veel wat werden onder de jongeren gewoon naar elkaar toe gegooid, waarbij er af en toe wat in de tuin terecht kwam. Politie kon het niet eens meer handelen het was echt chaos! Ze al is hartpatiënt en van de schrik van de knallen waren we angstig voor een hartaanval. Gelukkig kan ze wel genieten van mooi siervuurwerk.

Een van jongeren die overlast veroorzaakte ligt nu in een coma.... En wat vind ik daarvan? Heel kort: gemengde gevoelens. Tis een kind die aan het puberen is. Ik neem het meer de ouders kwalijk dat die geen grip hebben op hun kids. Ik ben overigens echt niet de braafste jongen van de klas geweest, maar mij zie je echt geen shells van een of ander shady dealer afsteken. Laat staan naar elkaar gooien. Maar goed back to topic.

Net zoals deze slachtoffer heb ik er gemengde gevoelens bij. Hij was wellicht te jong om te beseffen wat voor soort vuurwerk hij in zijn handen had en daarvoor heeft hij de hoofdprijs moeten betalen. Echt heel triestig. Maar wat heeft het legaal vuurwerk hiermee te maken? Ik vind dat ze zelf ook medeverantwoordelijk is. Klinkt misschien hard, maar dat is zo.

Diep triest voor alle betrokkenen.
Verder durf ik wel te zeggen dat deze jongen (deels) slachtoffer is van zijn eigen ouders. Bizar ook dat die vrouw zo snel in staat is om een verhaal te doen? Ik kan daar met mn hoofd niet bij, dat je twee dagen na het gruwelijk overlijden van je puberzoon de journalist te woord staat. Ik heb daar wel vraagtekens bij. Als ik dat andere artikel van deze vrouw zie vallen puzzelstukjes wel in elkaar.

Tevens was ik ook geen lieverdje op die leeftijd, maar ik wist DONDERS goed wat wel en niet oké was. Dat betrof niet alleen illegaal/legaal vuurwerk en de zwaarte van bv shells, maar ook een moreel kompas. En vooral dat laatste, dat mis ik zo in de jeugd van onze maatschappij.

Voor alle knapen die meelezen. Denk. Gebruik je verstand. Wordt niet onderdeel van de statistiek.

Vreselijk verdrietig voor die jongen en zijn naasten. Als vader vind ik overigens wel iets van de situatie. Maar goed, daar heeft niemand iets aan.

Oud en Nieuw wordt verpest door zware explosieven.

Gezinnen horen fonteinen, knalerwten, sterretjes en grondbloemen af te steken maar dat kan niet meer. Voor je het weet sta je tussen de explosieven.

De Overheid moet eens voorbeelden gaan stellen. In elke gemeente 1 of 2 mensen per jaar oppakken en na 13 maanden pas weer loslaten.

Geef ons onze traditie terug.

Rust zacht kleine vuurwerkliefhebber, jij kon dit niet weten.

Vreselijke verhalen dit. RIP ... :sad:
Toch zie ik om me heen dat het schieten van shells steeds vaker gebeurd. Dit komt zeker door alle films op youtube en dergelijke, waarin het heel stoer is om dit soort dingen te doen. Films gezien van shells op de grond, meerdere shells tegelijk aansteken waarbij het echt NET goed gaat omdat ze het schietlont aansteken, en helaas in de praktijk, in het ziekenhuis waarin ik werk ook een minderjarig slachtoffer geweest waarbij een shell grote schade aangericht heeft.
Het is een utopie, maar dit zou niemand moeten willen :rolleyes:
Helemaal mee eens.. Verder ga ik niet oordelen en of veroordelen.
Het gevolg is al triest genoeg. Ik begrijp zelf ook niet zo de nut en noodzaak voor spelen met shells.
Ik heb ooit het privilege gehad om naar China te gaan om daar vuurwerk te mogen testen maar dan nog ben ik altijd uit de buurt gebleven van shells. Ze hebben elektrische ontsteking niet voor niets uitgevonden.

Dus die jongen stak salutes af zonder mortierbuis? Al zou je het quickfuse direct aansteken, dan nog heb je een paar seconden voordat de shell ontploft. Dit soort ongelukken roept altijd een hoop vragen op.

Dus die jongen stak salutes af zonder mortierbuis? Al zou je het quickfuse direct aansteken, dan nog heb je een paar seconden voordat de shell ontploft. Dit soort ongelukken roept altijd een hoop vragen op.
Idd, misschien bevroor hij, maar als de stijg lading afgaat dan zou hij hem van schrik toch laten vallen? Altijd lastig dit soort verhalen.

Tja, we zijn allemaal jong geweest. Toch snap ik niet dat je dit als ouder onder toeziend oog kunt laten gebeuren. Dit verhaal kent alleen maar verliezers. Rust zacht mede-pyro!

Back
Bovenaan