Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

Ik heb eerder op de avond ook een reactie ingediend, vanwege de lengte met een bijlage. Een aantal van de bekende argumenten tegen de ontheffingsscenario's. Maar behalve de kritische noten - binnen de beperkte mogelijkheden - ook suggesties voor verbetering en invulling van scenario 1. Of de inspanningen van ons allemaal iets gaan uitmaken is afwachten, maar ik heb in elk geval mijn reactie gegeven. Ter info hieronder mijn reactie:

---

Graag maak ik mening en advies kenbaar op het Besluit veilige jaarwisseling en de 2 voorgestelde scenario’s voor een ontheffing. Voor wat het waard is natuurlijk, gezien de inhoud van de ontheffingsscenario’s en het schrijnende gebrek aan realiteitszin bij het opstellen hiervan. In mijn reactie ga ik eerst in op het voorstel en proces in het algemeen en daarna op een aantal mogelijke verbeteringen en aanpassingen.

Onrealistische eisen
Ik hoop van harte dat er serieus gekeken wordt naar de praktische uitvoerbaarheid van de voorstellen en dat de internetconsultatie geen verplicht af te vinken stap is in het proces. Dat gevoel bekruipt mij namelijk als ik de volstrekt onhaalbare eisen zie en de vele niet (voldoende) uitgewerkte onderdelen. Het stemt mij als vuurwerkliefhebber eigenlijk best verdrietig dat deze scenario’s als serieuze alternatieven en uitzonderingen worden gepresenteerd. Komt dit voort uit onwil of onkunde? Iedereen die een beetje thuis is in de vuurwerkwereld, als importeur, winkelier, schietbedrijf of vuurwerkliefhebber, had de opstellers van de scenario’s waardevolle informatie kunnen leveren. Ten behoeve van een realistisch voorstel.
Simpelweg toelichting op praktische zaken, hoe het er in de echte wereld aan toe gaat, en niet van achter een bureau regeltjes en eisen verzinnen die totaal niet aansluiten op de werkelijkheid. Een gemiste kans helaas en best kenmerkend voor het gebrek aan kennis en inzicht bij de beleidsbepalers op het gebied van de vuurwerktraditie. Maar ondertussen wel de goedwillende vuurwerkliefhebber die zich altijd aan die regels houdt criminaliseren. En vooral wegkijken of slappe excuses verzinnen als het gaat om het aanpakken van de echte veroorzakers van problemen rond de jaarwisseling. Heel jammer.

Maar goed, dan maar hopen dat de opbrengst uit de internetconsultatie leidt tot een verbeterd voorstel met een haalbaar ontheffingsscenario. Er zijn sowieso al vele sterke inhoudelijke reacties ingestuurd, bijvoorbeeld door Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond (HVLV). Maak hier gebruik van!

Het wetsvoorstel is overigens aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer, maar kan niet in werking treden zolang het ontheffingsvoorstel niet goed geregeld is. De voorwaarden zullen daar voor inwerkingtreding getoetst moeten worden op haalbaarheid. Het conceptvoorstel gaat lijnrecht in tegen de afgesproken laagdrempelige ontheffingsmogelijkheid, die aan zou moeten sluiten bij het kleinschalig en lokaal (in verenigingsverband) afsteken van consumentenvuurwerk.

Voorstel voldoet niet
Het huidige voorstel voor ontheffingen voldoet niet aan om de verschillende redenen, zoals:

-Vergunningen, verenigingen oprichten, veiligheidsplannen, verplichte onmogelijk af te sluiten verzekeringen, terreinbewaking etc. Zo maar enkele punten die zorgen voor een enorme regeldruk, administratie en tevens veel kennis vereisen van de aanvragers van de ontheffing. Dit sluit niet aan bij het doel om een laagdrempelige uitzondering te maken voor kleinschalige verenigingen.

-Toestemming burgemeester is nodig. Er zijn nu al burgemeesters die alle aanvragen voor professionele vuurwerkshows en -demo’s bij voorbaat afwijzen. Je kunt voorspellen hoe dit straks zal verlopen met de aanvragen voor de vele vuurwerklocaties per gemeente. Dit brengt rechtsonzekerheid en het risico van willekeur met zich mee.

-Aansprakelijkheid en risico liggen in scenario 2 bij de vereniging. Zij zijn verantwoordelijk indien er iets misgaat op het gebied van veiligheid en moeten bijhouden wie wat afsteekt, wie het terrein betreedt, de hoeveelheid bezoekers etc. Burgers zijn hier niet voor opgeleid, beschikken niet over de benodigde kennis en hebben geen mandaat op het gebied van handhaving, maar worden wel verantwoordelijk gesteld.

-Aanschaf vuurwerk, waar koop je volgend jaar legaal consumentenvuurwerk, hoe is dit mogelijk als de vrije verkoop verboden is? De veel beperktere schaal van verkoop aan verenigingen zal voor importeurs en vuurwerkwinkels naar verwachting niet lonend zijn. Alle bijkomende kosten en investeringen worden niet terugverdiend dus er is geen of weinig vuurwerk beschikbaar. Ook de terugnameplicht bij slecht weer is niet realistisch. En ook nog op 1 januari… en op wiens kosten?

-Geschikte locaties vinden wordt een ander probleem. Lang niet overal zijn locaties beschikbaar die voldoen aan de waslijst met eisen. Waarbij je als goedwillende vereniging tevens afhankelijk bent van je gemeente en burgemeester wat betreft toestemming of aan-/afwijzing van een locatie. En je moet hier ook de hele dag en avond je vuurwerk opslaan en bewaken, wellicht zonder faciliteiten?

Aanpassingen en oplossingen
Scenario 2
voldoet op dit moment niet en is onwerkbaar. Het is een papieren werkelijkheid met talloze onhaalbare eisen en voorschriften, zodat er de facto geen ontheffingsmogelijkheid is. De uitgangspunten wijken zo veel af van het doel, een realistische ontheffingsmogelijkheid voor burgers, en zijn zodanig geformuleerd dat ongeveer alles aangepast zou moeten worden.

Scenario 1 is zeker niet optimaal maar is met aanpassingen wellicht nog om te buigen tot een werkbaar alternatief. Je bent hier nog steeds afhankelijk van een burgemeester die toestemming geeft, dus objectieve, landelijke toetsingscriteria zijn een vereiste. Maar er is geen overkill aan regels.

Mijn voorkeur gaat uit naar variant A waarbij iedereen 25 kg vuurwerk mag afsteken. De mogelijke chaos is te voorkomen aangezien het kan gaan om relatief weinig locaties die door de hulpdiensten in de gaten gehouden kunnen worden. En redenerend volgens het bekende argument: ‘Al het overige vuurwerk buiten deze afsteekzone is illegaal, dus makkelijk te handhaven’ geeft dit de door de hulpdiensten gevraagde duidelijkheid.

Om te zorgen dat je weet wie er wat afsteekt kun je werken met een aanmeldsysteem. Deelnemers zijn dan bekend met hun persoonsgegevens plus het vuurwerk (kg en soort) dat zij willen afsteken. Vanwege de afstandseisen voor het publiek kun je het terrein eenvoudig met beperkte middelen (afzetlint) markeren. Wie het terrein op wil gaan met vuurwerk, wordt eventueel gecontroleerd door handhavers van de gemeente. Mocht er sprake zijn van variant B dan kan de vereniging dit op zich nemen. Bij eventuele calamiteiten of problemen waarschuwt de vereniging de bevoegde en daarvoor opgeleide instanties, die sowieso op de hoogte zijn van de afschietlocaties en stand-by zijn. Bij problemen of slecht weer kan de afschietlocatie gesloten worden en bewaart iedereen zijn vuurwerk, net zoals nu wettelijk is toegestaan.

Conclusie: Scenario 1 sluit het meest aan bij de afgesproken ontheffingsmogelijkheid en biedt een reële optie. Daarnaast beperkt het dat overal vuurwerk afgestoken mag worden en voorkomt het dat veel nu nog gezagstrouwe vuurwerkliefhebbers volgend jaar uitwijken naar illegaal, mogelijk zwaar en bij onjuist gebruik gevaarlijk vuurwerk.

Met vriendelijke groet, u veel wijsheid toewensend,
LMFR, vuurwerkliefhebber
 
Heeft niemand genotuleerd? Voor zover ik zag is 99% nogal tegen deze voorstellen. Ben eigenlijk benieuwd of er straks in de 2e kamer die 1% uit de hoge hoed getoverd gaat worden als de meest belangrijke reacties.
 
De stemming lijkt overal behoorlijk om te slaan, mensen zijn kwaad en weten rationeel te benoemen waarom dit verbod niet gaat werken. Ik sprak gisteren een diender uit een niet nader te noemen regio die al verklaarde dat er vanuit zijn leidinggevende al uitgesproken is dat er volgend jaar NIET gehandhaafd gaat worden, omdat dit 1: niet kan vanwege capaciteitsproblemen, 2: geen prioriteit heeft en 3: het zo totaal onzinnig is en slechts tot escalatie kan leiden. De petten op straat houden hun hart vast voor waar dit naar toe gaat de aankomende jaren zonder een legaal alternatief. Zoals hij het keurig uitdrukte: Wij kunnen weer de Haagse stront opruimen, want schijten kunnen ze.

Mooi stuk trouwens ook van HVLV en Vuurwerkcheck op Facebook.
 
De stemming lijkt overal behoorlijk om te slaan, mensen zijn kwaad en weten rationeel te benoemen waarom dit verbod niet gaat werken. Ik sprak gisteren een diender uit een niet nader te noemen regio die al verklaarde dat er vanuit zijn leidinggevende al uitgesproken is dat er volgend jaar NIET gehandhaafd gaat worden, omdat dit 1: niet kan vanwege capaciteitsproblemen, 2: geen prioriteit heeft en 3: het zo totaal onzinnig is en slechts tot escalatie kan leiden. De petten op straat houden hun hart vast voor waar dit naar toe gaat de aankomende jaren zonder een legaal alternatief. Zoals hij het keurig uitdrukte: Wij kunnen weer de Haagse stront opruimen, want schijten kunnen ze.
Precies zoals hij zegt.
Die gasten achter het bureau 'bedenken' het, tussen haakjes want het is een brainwave die een normaal mens voor zich houdt. Dit wordt ook nog ondersteund door de politievakbonden, want ik vind dat zij een zeer kwalijke rol in het verbod spelen.
En wie mogen de letterlijke en figuurlijke stront opvangen, de hulpverleners.
En wie zitten er op 2 januari op (a)sociale media weer te kreten, de genen achter het bureau zitten en de politievakbonden.
 
Misschien moeten die agenten dan een keer hun mond open trekken naar hun korpsleiding.
Ik denk dat er hetzelfde gebeurd als in menig sector. In mijn tak van sport praat de werkgeversorganisatie of de vakbond namens 'de medewerker'; beiden staan verder van de werkvloer af dan Kim Jung-Un. De stem van de werkmier telt niet.
 
Landelijk Vuurwerkmanifest (Keunen en De Faber) heeft op de valreep ook gereageerd.

Het pleit voor het invoeren van variant B. Tevens o.a. verzoek om zo laagdrempelig mogelijk en om uitsluiting milieutoets voor tien jaar.

Lijkt er op dat de heren de bui al zien hangen, v.w.b. het falen van het verenigingsgebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Landelijk Vuurwerkmanifest (Keunen en De Faber) heeft op de valreep ook gereageerd.

Het pleit voor het invoeren van variant B. Tevens o.a. verzoek om zo laagdrempelig mogelijk en om uitsluiting milieutoets voor tien jaar.

Lijkt er op dat de heren de bui al zien hangen, v.w.b. het falen van het verenigingsgebeuren.
Heb er meer gezien ook de Verbond van Verzekeraars en natuurlijk hoe kan het anders dan de Dierenbescherming. 98% van de mensen zeggen niet doen, hou het zo als het is en benoemen het probleem.

Keunen van het manifest ach moet je ermee denkt dat het haalbaar is(tuurlijk niet) Dierenbescherming is blij maar ook hun hebben boter op hun hoofd en praten over natuurgebieden en lichtinpact dieren. Verbond van verzekeraars zien weer geld in aansprakelijkheidsverzekering, het is bij allen troosteloos en hopeloos.

En ja het lijkt erop dat deze partijen de bui weer zien hangen. Maar de mensen hebben gesproken "duidelijker kunnen ze het niet krijgen" overigens bedankt voor de updates die gegeven zijn kwa ondertekenaars dat waardeer ik enorm de updates.
 
Consultatie gesloten. Uiteindelijk 1.156 openbare reacties.

De laatste kwam van M. Zeegers uit Hillegom, 24 minuten voor sluitingstijd. Kort maar krachtig: ‘Onzin! Problemen komen door het gedrag van mensen en illegaal vuurwerk. Niet door het legale vuurwerk’
 
Back
Bovenaan