Internationaal vuurwerkfestival Knokke-Heist 2008

Vuurwerkfestival lokt 70.000 toeschouwers
Vanavond kijken naar Thailand, Zweden rondt woensdag af

DUINBERGEN - De 29ste editie van het Internationaal Vuurwerkfestival lokte de voorbije dagen 70.000 toeschouwers naar Duinbergen. Elke avond wordt voor een ton aan vuurpijlen de lucht ingeschoten. Vanavond is Thailand aan de beurt, woensdag wordt het festival afgesloten door Zweden.

Spanje, Italië, Zuid-Afrika en Thailand waren al aan de beurt met hun hoogstandjes. Tot nu toe blijkt het Italiaanse familiebedrijf Soldi uit Pian di Sco, dat alle bommen en vuurpijlen zelf vervaardigt, de publiekslieveling. De Italianen kregen er precies niet genoeg van. De kleuren die de hemel sierden, lokten een spontaan applaus uit bij de duizenden toeschouwers. Hoewel Spanje en Zuid-Afrika het publiek ook kon bekoren wordt Italië voorlopig getipt als winnaar. Het is nu afwachten wat Thailand in petto heeft. Zweden sluit woensdag, als winnaar van 2007, het festival af.

Enkele uren voor de bommen de lucht worden ingeschoten wordt op een afgebakend stuk strand een ton vuurwerk in speciale buizen geplaatst. 'Per avond wordt 12.000 euro de lucht ingeschoten. Het staat ieder land vrij om nog meer vuurwerk af te schieten. Zuid-Afrika heeft zo'n 1.100 knallers gelanceerd waar tweehonderd voor de finale. In samenspraak met de firma wordt een plan opgesteld die de volgorde bepaald wanneer de bommen worden afgeschoten. De ontsteking wordt vanop afstand door de computer gestuurd. Het gevaar wordt zo tot het minimum beperkt maar dit sluit niet uit dat een ontstoken pijl, die niet de lucht ingaat, problemen kan veroorzaken', vertelt Piet Deprez van fireworks Hinderickx.

De Belgische firma Hinderickx, die sinds jaren het vuurwerk plaatst, kijkt al uit naar volgend jaar wanneer de dertigste editie van het vuurwerkfestival plaatsheeft.

B2_G2P1VHI39.1+DUINVUUR.jpg

Bij deze ook nog even mijn verslagje van Zaterdag, en de film...:wink:

Afgelopen weekend heb ik weer kunnen genieten van een spetterend showtje in Knokke/Heist...
Hier een klein fotoverslagje..

Na een paar gezellige uurtjes in Baarle, kwamen we na een flinke rit in Knokke aan. Auto konden we moeilijk kwijt, maar na een klein half uurtje gelukkig toch een plekje kunnen vinden. Snel naar het strand, en nog net voor het donker wat plaatjes kunnen schieten..

snc12583de9.jpg

snc12582lo8.jpg

snc12584fj1.jpg

Volgend jaar neem ik mn hengels mee denk....

snc12585ku4.jpg

En ook mn vliegers :D

snc12710zk2.jpg

Prachtig strand daar, en toen we verder liepen zag ik het bord waar we voor kwamen..
In de verte zagen we de prachtige opbouw staan, en mee ging het looptempo omhoog. Ook het looptempo van de politie ging omhoog, en het duurde niet lang of hij gebaarde met zijn arm dat we niet verder mochten. Ik zwaaide terug met mijn statief, en begreep al dat we richting boulevard moesten.
Jammer, dit jaar dus helaas geen plaatjes van de opbouw..
Toen we boven kwamen schrok ik van de enorme drukte....whoo, wat een volk zeg. Ik keek naar de punt waar ik afgelopen jaar stond, en die zag al helemaal zwart van de hoofden. Ai, en nu?
We liepen verder en daar zag ik Monsterking staan, even een handje en wat kletsen. Ondertussen werd het steeds drukker, en we moesten nu toch maar eens een plek gaan zoeken. En wie zagen we daar? Apollo en zijn maat kwamen ons schreeuwend tegemoet :p We liepen met zijn allen verder..
Opeens zag ik iets, 2 horecakramen, waar nog geen mensen achter stonden, en een dranghek wat open stond.
Perfect plekje, en helemaal blij pakte ik mijn spullen uit.
Gelukkig liep er een vrouwelijke agente recht voor mijn neus, toch maar even vragen aan haar....Ja, dat mag wel hoor, en glimlachend liep ze weg.
Leuke dame, en op wat strandhuisjes na, stonden we toch aardig dichtbij de schietplek.

Net voor de show begon, had Blazuhh de pech dat hij met een lege batterij zat. Gelukkig had ik mijn fotocamera ook nog bij, dus hij heeft toch wat leuke foto's kunnen maken. Blazuhh er zaten echt hele mooie bij, hier mijn 2 favorieten:
snc12654tv5.jpg

snc12622px7.jpg

Ik heb de hele show kunnen filmen, het viel niet mee omdat er veel strandhuisjes voor me stonden, ook stonden we aardig dichtbij :cool:
Toch is er best een gave film uitgerold, 20 minuten prachtig vuurwerk met een betoverende melodie..
Op wat kleine dingen na een prima show, ik zou zeggen veel kijkplezier met de film..

Klik Hier

Verder nog iedereen die in Knokke was harstikke bedankt, het was een heftig avondje met een nog heftiger nachtje...:wink:

Groeten ,

Thunderboy

Maandagavond is het de beurt aan Thailand om het vuurwerkspektakel waar te maken in Knokke-Heist. Het bedrijf Thailand Fireworks & International Pyrotechnics uit Bangkok won het vuurwerkfestival trouwens al een keer in 2003. Het was toen met exotische nieuwigheden als de Silver Titanium Brocade, Purple Kamuro en Serpentine Heart, dat de Thaise vuurwerkmakers de jury bekoorden en de overwinning binnenrijfden. Ondertussen heeft het bedrijf weer nieuwe pijlen op z’n boog. Onder meer maakt het crossette effect nogal wat ophef. Daarbij wordt een kruisvorm gecreëerd in een vuurwerkster, die dan vervolgens in vier sterstukken uiteenbarst. Naast het verzorgen van vuurwerk bij feestelijkheden en voor grote hotels in Thailand heeft het bedrijf in het verleden ook z’n sporen verdiend met shows in Kuwait, Maleisië, Cambodia en Macao. De 29ste editie van het Internationaal Vuurwerkfestival lokte de voorbije dagen reeds zo'n 70.000 toeschouwers naar de badstad. Zweden, de winnaar van vorig jaar, sluit woensdag het Vuurwerkfestival af.

Bron:
http://oronieuws.blogspot.com/2008/08/thais-vuurwerk.html

fireworksTeamThailand.jpg

Prachtig verslag en mooie foto,s Thunderboy
Bedankt voor het delen
De film ga ik nu downloaden

:bye:

Graag gedaan Moontan....
Hopelijk ga je genieten van de film...Ik had niet zo'n beste plek, terwijl we toch een dik uur van te voren er al waren:bonk:
Het was ook de eerste keer dat ik mijn nieuwe statief heb gebruikt, dat kun je wel terugzien in de film hahaha, het is even wennen.
Verder slokt MM ook veel weg van de kwaliteit, het origineel was 1,29 Gig, heb de film geconverteerd naar 445 Mb, want kan weer max. tot 500 uppen bij Vimeo...

Laat even weten wat jullie ervan vinden, commentaar is altijd welkom.

En ik heb genoten van je film. Hij staat er goed op.
Prachtige kleurrijke show met een goed tempo.
Een show die bol staat van mooie effecten, zoals de horsetails (waterfall), de tourbillions en crossette,s om er maar een paar te noemen.
Ben benieuwd wat het effect is tussen 8.50 en 9,05. Iemand die dit weet.?

Nogmaals bedankt Thunderboy.

Knokke-Heist lanceerde Zweedse vuurwerkmakers internationaal

Woensdagavond wordt in de badstad het Vuurwerkfestival afgesloten door de Zweedse winnaars van vorig jaar. Het gaat daarbij om de “Vuurwerkfabriek” (Göteborgs FyrverkeriFabrik AB) uit het Zweedse Göteborg (uitspraak: jeuteborg). De Zweden wonnen toen met een Abba-ësk vuurwerkspektakel. De Zweedse vuurwerkfabriek werd in de herfst van 1994 gesticht door twee concurrenten: Martin Hildeberg en Anders Hållinder. Tegen het nieuwe millennium was het bedrijf dé pyrotechnische nummer één in Scandinavië. Het was echter Knokke-Heist dat de Zweedse vuurwerkmakers in 2001 voor het eerst in een internationale wedstrijd lanceerde. Omdat de Zweden toen meteen de hoofdprijs wegkaapten kregen ze vervolgens uitnodigingen van over heel Europa om aan wedstrijden deel te nemen. Dat heeft ze alvast geen windeieren gelegd. De vuurwerkfabriek heeft inmiddels 17 keer internationaal goud op z’n palmares verzameld. Naast Knokke-Heist wonnen de Zweden vorig jaar ook de Pyronale in Berlijn. Hun absolute hoogstandje kwam echter in april van dit jaar bij de opening van de nieuwe Opera in Oslo. Het vuurwerk werd toen vanaf 3 verschillende locaties de hemel in geschoten. Simultaan werden vuurpijlen gelanceerd vanop een boot voor de kust, vanop een eiland en vanop een kaaimuur aan de haven. Benieuwd wat ze voor Knokke-Heist in petto hebben.

Vuurwerkfestival_2007Zw.jpg

[VIDEO & FOTOS] KH08 - Italie - Soldi

[VIDEO & FOTOS] KH08 - Italie - Soldi

De 2e show van Het internationaal Vuurwerkfestival Knokke-Heist 2008 die ik graag met jullie wil delen is van het Italiaanse Soldi. Dit familiebedrijf staat bekend om zijn fantastische Cilinderbommen. 90% van het vuurwerk wat dan ook in Knokke aanwezig was van hun, was dus van eigen hand!

Het was een typisch Italiaanseshow die ter plaatsen echt nog ouderwets op een degelijke manier in elkaar gezet is. Ik zal het kort houden, want ik denk dat de fotos voor zich spreken die door mij en Blackbaron gemaakt zijn:

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_002.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_023.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_038.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_045.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_044.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_049.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_052.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_055.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_SETUP_21-8-2008_080.JPG

KH08_SPAIN_ZARAGOZANA_SETUP_19-8-2008_093.JPG

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_002.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_006.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_019.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_022.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_026.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_027.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_030.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_035.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_038.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_039.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_041.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_044.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_046.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_047.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_048.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_054.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_056.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_058.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_075.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_065.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_067.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_071.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_083.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_082.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_070.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_069.jpg

KH08_ITALY_SOLDI_21-8-2008_068.jpg

Meer fotos van deze geweldige show kun je *HIER* bekijken.

Natuurlijk heb ik deze show op video vast gelegd. Deze kun je dan ook *HIER* downloaden.

oja, mocht je de video gaan bekijken. ik ben vergeten het geluidsspoor aan te zetten van de PW leader, dus de muziek die je daar normalieter bij hoord is er nu niet. Geen paniek, voor de rest zit er wel geluid bij :)

veel kijkplezier :p

Laatst bewerkt:
Een buitengewoon goede show, subliem zelfs.
Het zou mij niets verbazen als de Italianen met deze show in de prijzen gaan vallen.
Mijn persoonlijke cijfers:
Vuurwerk : 9
Muziek : 10

Motivatie:
Zelden heb ik meegemaakt dat de gekozen muziek een perfecte balans vormt met het vuurwerk. In deze show is dat zeker het geval. Rustige muziek die het vuurwerk schitterend begeleidt maar nooit de volle 100% aandacht vraagt.

Vuurwerk: Excellent, als liefhebber van het Italiaanse vuurwerk kom je volledig aan je trekken. Schitterende bommen in diverse soorten en effecten.
Vooral de fase met de gouden cilinderbommen is prachtig om te zien.
Mijn persoonlijke hoogtepunt zijn de girandola,s, in deze show juweeltjes.
Naturlijk zien we ook de Italiaanse tourbillions, we zien prachtige waterfall,s

Complimenten ook voor de prachtige beelden, af en toe closeup,s van de schietlocatie.

Neen, aanrader deze show, van mij mogen ze winnen.

Bedankt voor de prachtige film en foto,s

As always... Great video! I really like the one shot mines somewhere in the middle.. I tohught it was a great section! :D The fniale was really awesome... great products too specially the italian shell of shells. I think this one was better than zaragozana because it had a much better synchronization. I think Zaragozana had the better products! :D

Zuid-Afrika wint Internationaal Vuurwerkfestival Knokke-Heist

De negentiende editie van de ING-trophy of het Internationaal Vuurwerkfestival Knokke-Heist is gewonnen door Zuid-Afrika. De vuurwerkmakers uit Zuid-Afrika haalden het met eenparigheid van stemmen van Spanje, Italië en Thailand.

Woensdagavond om 22 uur wordt de beker overhandigd naar aanleiding van het vuurwerk uit Zweden. Dat land won in 2007 de competitie.

De jury hield bij haar beoordeling rekening met het kleurenspel, de synchronisatie op de muziek, de compositie, de harmonie en de originaliteit. Het vuurwerk in Duinbergen is bijzonder vermaard. De winnende firma’s worden bij de besten ter wereld gerekend. Het vuurwerkfestival in Knokke-Heist zit daarmee op het niveau van ondermeer Cannes en Montreal. bvb

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF27082008_106&ref=nieuwsoverzicht

En Goteborg had weer een geslaagde show neergezet.
Mijn complimenten aan hun, vooral Martin die ik heb ontmoet! :p

Ik heb ook wat foto's gemaakt maar dit keer van een betere locatie voor foto's. Alhoewel ik er nog niet alles op kreeg, en de foto's wat bewogen zijn.

sdc12963.jpg

sdc12967.jpg

sdc12970.jpg

sdc12972.jpg

sdc12975.jpg

sdc12979.jpg

sdc13000.jpg

sdc13001.jpg

sdc13002.jpg

sdc13003.jpg

sdc13004.jpg

Klik *HIER* voor het fotoalbum

Prima foto's Stefan, zeer netjes gedaan. :)

Ja, ik ben dit jaar specifiek voor deze show erheen gegaan, vorig jaar heb ik het vanwege de slechte weersvoorspellingen laten schieten en toen bleek het een wereldse show te zijn geweest. :wink: Een takke-eind rijden haha, maar het was het meer dan waard, eindelijk deze kunstenaars in het echt meegemaakt en ik sta echt versteld hoe perfect vuurwerk en muziek samen kunnen gaan!
Ik kan vanalles opschrijven wat geweldig was, maar het is beter om het gewoon zelf te zien, de film zal een dezer dagen vast en zeker verschijnen. :D Ik heb zelf niet gefilmd, wilde echt de hele show een keertje goed meemaken, RedBaron heeft tenslotte 3 camera's gereed staan daar, dus die film komt wel goed. :wink:

Ik ben zelf helemaal weg van het thema met "All you need is love", single shots op de muziek en "love...love" met fijne hartjesbommen, grandioos! Finale met prachtige waves, gewoon echt een waanzinnige show!!! :D:cool:

Toch ben ik benieuwd naar de finale op film, ik heb het idee dat de salutes een beetje te vroeg gingen, maar dat kunnen we wel terugkijken. :)

Ook ik ben gisteren even in DUINBERGEN wezen kijken. Vond het een zeer strak en goed geschoten show, op de finale na dan. Maar ik mistte toch de echte "wauw"factor. Zo vond ik de muziekkeuze matig, maar wat mij het meest tegenviel was juist "All you need is love". Ik wist precies wat er komen zou, eerst dacht ik dat ik in m'n dromen dit nummer zelf al een keer had bedacht, maar al snel kwam ik erachter dat dit een kopie was van een andere pyromusical. Echt een beetje jammer. Maar al met al een geslaagde dag gehad hoor.

[VIDEO & FOTOS] KH08 - Zweden - Goteborg (slotshow)

[VIDEO & FOTOS] KH08 - Zweden - Goteborg (slotshow)

DIT IS DE SHOW VAN KNOKKE-HEIST EDITIE 2008!

Zweden dat vorigjaar het festival met mijle voorsprong het festival won, mog dit jaar de slotshow schieten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we getrakteerd werden op weer een staaltje kunstig vuurwerk!

Martin Hildeberg de eigenaar van Goteborg zei me dat de show dit keer wat soberde was. Ik weet niet wat zijn defenitie van sober is. Maar ik heb me wederom de ogen uitgekeken wat hij presteerde op het strand van Knokke-Heist!

Het was wel iets minder kwa singleshots en dergelijke. Maar wat er weggeschoten werd op het strand van Knokke was gewoon weer van zeer hoge kwaliteit!

De finale van de show was er eentje die ik erg waardeerde. Alleerleerst begon hij met Peony met palmpistil Bommen die ik erg mooi vind. om af te sluiten met goldenwave bommen als slot stuk. Bommen die ik óók erg mooi vind!

ik zal niet teveel verklappen maar ik denk dat de video het kijken meer dan waar dis maar eerst wat fotos van de show:

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_005.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_008.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_043.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_017.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_032.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_025.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_026.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_020.jpg

KH08_SWEDEN_GOTEBORG_27-8-2008_022.jpg

Meer fotos kun je natuurlijk in ons album vinden!

De video van dit prachtige vuurwerk op muziek kun je *HIER* natuurlijk downloaden!

Veel kijkplezier! :p

misschien dat we goteborg weer eens terug gaan zien in Knokke-Heist, wie weet!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen Jack!
Dit was een hele goede show, ik heb staan genieten wat hun hier hebben neergezet. Vooral het "All you need is love" stukje was erg leuk om naar te kijken, romantisch stukje gewoon hehe.

Jullie hebben weer prachtige foto's en een fijne film geleverd.

Misschien dat de eigenaar met sober iets anders voor ogen heeft
Bedoelde hij soms ingetogener?
Want de show kent duidelijk twee fasen, de eerste helft zeg maar met wat rustiger muziek en de tweede helft met het stukje van All you need?
Dat gedeelte is overigens een juweel, zo mooi die bommen met hart en die felle crossette,s in de kleur rood , hoe kan het ook anders bij dit nummer.
Maar nog mooier dan dit thema vind ik de finale.
Die is echt spectaculair, groot kaliber bommen met mooie effecten en zeer heldere kleuren.
Een ander soort show dan je misschien van Gothenburg gewend bent maar desalniettemin heel erg mooi.

Bedankt voor het delen van de (overigens prima) film.

Nu nog de foto,s bekijken.

Vraag: komt er weer een dvd uit van het festival??

Back
Bovenaan