Interessepeiling digitaal archief oude vuurwerk community DVD's

NorthStar

VWC lid
Onlangs heb ik een tweedehands verzameling Nederlandse vuurwerkcommunity DVD's aangeschaft. Het gaat om gebrande maar vaak zeer netjes geproduceerde DVD's van Nederlandse vuurwerkliefhebbers die in kleine oplages zijn uitgebracht. Deze DVD's geven een mooi beeld van de vuurwerktraditie beleefd door de ogen van de liefhebbers.

Het zijn allemaal DVD-R's en het probleem hiervan is dat ze niet eeuwig houdbaar zijn. De verwachting is dat ze tussen de 10 en 30 jaar meegaan dus te tijd tikt. Ik vind het zonde om ze verloren te zien gaan dus ik ben druk bezig geweest om van al deze DVD's een .ISO (computerbestand met de volledige inhoud van de DVD inclusief menu's) te maken en de covers te scannen. Met een .iso bestand kun je ze naar een DVD-R branden of je kunt ze op de computer spelen. (Mount .iso en speel met elk afspeelprogramma of gebruik VLC Player die direct een DVD .iso kan afspelen)

Ik vind het ook leuk om ze te delen door ze beschikbaar te maken op Archive.org. Dan hebben we een backup op een veilige locatie. Het kan echter zijn dat sommige makers van de DVD's bezwaar hebben hiertegen vanwege hun copyright. Ik weet dat in ieder geval de mensen van het Vuurwerkmuseum geen bezwaar hebben tegen delen maar mogelijk is dit voor andere mensen anders. Als er bezwaren zijn zal ik die eruit halen.

Graag hoor ik of er animo is voor zo'n archief en of er bezwaren zijn.

Dit zijn de DVD's die ik heb

• Dieptebom - New Year's Eve 2003 - 2004
• Dieptebom - New Year's Eve 2004 - 2005
• Dieptebom - New Year's Eve 2005 - 2006
• Dieptebom - New Year's Eve 2006 - 2007
• Dieptebom - New Year's Eve 2007 - 2008
• *kevin* - Oud & Nieuw 2008 - 2009
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2008
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2009 "Tonight's gonna be a GOOD night"
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2010 "We moeten een Mat!"
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2011 "De dudes nemen een snipperdag"
• Pieters Vuurwerk DVD 2006 - 2007
• Pieters Vuurwerk DVD 2007 - 2008
• Pieters Vuurwerk DVD 2008 - 2009
• Pieters Vuurwerk DVD 2009 - 2010
• Pieters Vuurwerk DVD 2010 - 2011
• Pigi Vuurwerk - Oud & Nieuw 2008 - 2009
• Pigi Vuurwerk - Oud & Nieuw 2009 - 2010
• Roy Vuurwerk - Oud & Nieuw 2007 - 2008
• Roy Vuurwerk - Oud & Nieuw 2008 - 2009
• Roy Vuurwerk - Oud & Nieuw 2009 - 2010
• Vuurwerkcrew - Oud & Nieuw 2006 - 2007
• Vuurwerkcrew - Stoken met VWC: Fallas 2007
• Vuurwerkcrew - Stoken met VWC: Fallas 2008
• Vuurwerkcrew - Tarragona 2008
• Vuurwerkfan - Oud en Nieuw 2007 - 2008
• Vuurwerkfan - Oud en Nieuw 2008 - 2009

Laatst bewerkt:
Wat een fantastisch initiatief. Het zou inderdaad eeuwig zonde zijn als deze beelden verdwijnen. Het is een prachtig archief van wat onze hobby in die jaren inhield. Ik kijk de museum DVD's nog altijd graag terug. Wat mij betreft zou zo'n archief er zeker moeten komen. Hopelijk denken alle eigenaren van het beeldmateriaal er net zo over.

Prima initiatief, maar denk wel dat je moet proberen de "beeldeigenaren" te bereiken voor akkoord. Om (copyright) gezeik te voorkomen...

Laatst bewerkt:
Graag zo een archief, stuur maar even een mail naar de museumdudes met je plannen, dan weten ze ervan. (PB)

Denk dat het misschien voor freaks die nooit een dvd uitgegeven hebben ook nog een mooie gelegenheid is om hun materiaal te delen?

Ik heb een x aantal jaren geleden mijn vuurwerk dvd collectie ook weggedaan.
Ik heb van een paar dvd's een kopie gemaakt.
Je mag ze van mij wel hebben, welke weet ik niet, want ik ben tot en met morgen nog bij mijn ouders.

-------------
Als ik toch even van de smerige gelegenheid gebruik wil maken.
Ik heb een aantal vuurwerk presentatie dvd's van vroegah die ik op mijn Youtube kanaal wil zetten.
Maar hoe zet je dat die dvd bestanden om naar een video bestand die geupload kan worden op Youtube?
En weten jullie toevallig een handig programma daarvoor?

Ik heb een x aantal jaren geleden mijn vuurwerk dvd collectie ook weggedaan.
Ik heb van een paar dvd's een kopie gemaakt.
Je mag ze van mij wel hebben, welke weet ik niet, want ik ben tot en met morgen nog bij mijn ouders.

-------------
Als ik toch even van de smerige gelegenheid gebruik wil maken.
Ik heb een aantal vuurwerk presentatie dvd's van vroegah die ik op mijn Youtube kanaal wil zetten.
Maar hoe zet je dat die dvd bestanden om naar een video bestand die geupload kan worden op Youtube?
En weten jullie toevallig een handig programma daarvoor?

Denk dat je hier wel wat aan hebt

Geweldig initiatief. Het zou zonde zijn als dit soort beelden verloren gaan, want dit soort beelden moeten bewaard blijven. Ik kijk elk jaar de dvd's van het museum en van Pieter met heel veel plezier terug. Ik hoop dat je van een ieder toestemming krijgt.

Back
Bovenaan