HVLV - Steun ons, stichting HVLV knalt door!

Wat ik altijd zo bijzonder vind, NL heeft een probleem met vuurwerk maar andere landen moeten dit oplossen?? Europa gaat niks doe zo lang NL de grootste producent van synthetische drugs is en grootste exporteur en doorvoerland is, echt problemen daar hoor je die boomknuffelaars niet over!

Hoeveel overlast ervaren België en Duitsland wel niet van de miljoenen pillen die wij op het platte land van Noord Brabant produceren? En wat te denken van het gedoogbeleid aangaande softdrugs (ik kan mij nog heel goed de wietpas en dergelijke herinneren als "maatregel" op het drugstoerisme). Het is echt een lachertje dat Nederland denkt ook maar een greintje recht te hebben op het aanspreken van buurlanden.

Het is natuurlijk niet zo dat die pillen met toestemming van de overheid gemaakt worden.
Verder ben ik het er mee eens, dat het wel raar is, dat softdrugs gedoogt wordt omdat anders de handel de illegaliteit in gaat, maar dat dat voor vuurwerk blijkbaar niet geldt :confused:
Wat betreft andere landen denk ik dat vooral gedoeld wordt op de enorm zware knallers, en niet op consumenten vuurwerk.

Thanks! Is het dan normaal dat dan een overheidsconsultatie maar 1 dag duurt (volgens mij staat er 1 dag maar voor, vandaag dus)?

Dat heb je verkeerd gezien, de consultatie duurt een maand nl. 04-01 t/m 04-02 a.s. en dat is volgens mij ook de standaard termijn.

Mensen uit andere landen willen vuurwerk (o.a. knalvuurwerk) ook verbieden in die landen.
Dit gevecht wordt steeds zwaarder, want als een verbod op Europees niveau draagvlak krijgt, valt er niets meer aan te doen.

Het is natuurlijk niet zo dat die pillen met toestemming van de overheid gemaakt worden.
Verder ben ik het er mee eens, dat het wel raar is, dat softdrugs gedoogt wordt omdat anders de handel de illegaliteit in gaat, maar dat dat voor vuurwerk blijkbaar niet geldt :confused:
Wat betreft andere landen denk ik dat vooral gedoeld wordt op de enorm zware knallers, en niet op consumenten vuurwerk.

En de opslag (en het overplakken van de gevarencategorie en vermenging met legaal vuurwerk) van de record vangst van die 120.000 kilo in Duitsland wel door de Duitse overheid? Je kunt van mening zijn, en dat ben ik, dat de Nederlandse overheid min of meer de productie oogluikend toe laat. De signalen bestaan al jaren, en pas nu komen we in actie met wat meer geld voor opsporingsdiensten. Iets met een druppel op een gloeiende plaat. Ofwel; het is een grap om als Nederland zijnde andere landen te wijzen op hun verantwoordelijkheden.

Zeker terechte punten hierboven. We willen dat onze buurlanden wat aan vuurwerk doen maar vergeten even de problemen die we zelf veroorzaken. Belastingparadijs iemand?

Trouwens mooi werk ook op de reactie van bruls, gelijk een open brief de deur uit. ben benieuwd welk staartje dat nog gaat krijgen.

Dit wordt een nieuwe uitdaging. Die internetconsultaties zijn normaalgesproken een formaliteit van hooguit 10 reacties. In dit geval al meer dan 1000 en nog een maand te gaan. Hoe ze dat gaan inpassen in het dossier is de vraag. Het zijn volgens mij wel de initiatiefnemers, dus Klaver en Ouwehand, die dit bepalen. Ik vermoed dus dat de vele reacties tegen een verbod weinig zullen uithalen en hooguit tot chagrijn bij die 2 zullen leiden. Anderzijds geeft het wel aan hoe gevoelig dit verbod ligt.

Dank voor je toelichting en interpretatie. Ik ben persoonlijk zéér benieuwd wat ze met al deze reacties gaan doen. Teller staat inmiddels op 2892, en mijn losse pols indruk is dat een vrij groot aandeel gunstig is voor de vuurwerkliefhebbers. Het zou toch bijzonder zijn als de indieners hier selectief reacties uit zouden mogen plukken.

Ik heb gisteren steeksproefsgewijs wat reacties doorgelezen, enkele pro-verbod reacties gezien maar vooral veel anti-verbod.

Is het niet een optie om eens met bijv. de politie bond in gesprek te gaan en uit te leggen dat het totaalverbod wat zei opperen dat dat alleen maar meer overlast brengt?

Waarom verenigen de verschillende vuurwerkclubjes zich niet eens en gaan ze een goed gesprek aan met partijen die voor een verbod pleiten om ze duidelijk uit te leggen hoe het zit?

Zo bericht van de politiebond ook.... we willen een verbod want de overlast van illegaal vuurwerk moet ingeperkt worden. Iets wat al verboden is moet weer verboden worden? het verbod kan nu al niet eens gehandhaafd worden. lijkt me een perfecte gelegenheid om het gesprek eens aan te gaan en uit te leggen dat een verbod niet werkt maar dat juist het illegale vuurwerk aangepakt moet worden.

Helaas spreekt de politiebond enkel vanuit een politieke agenda, de agenten op straat kijken met zeer andere ogen naar een mogelijk verbod. Ook zij hebben statements gemaakt, maar krijgen niet de aandacht in de media.

Mensen uit andere landen willen vuurwerk (o.a. knalvuurwerk) ook verbieden in die landen.
Dit gevecht wordt steeds zwaarder, want als een verbod op Europees niveau draagvlak krijgt, valt er niets meer aan te doen.

Alle Europese landen hebben last van het zwaar illegale knalvuurwerk. Het gaat gewoon nergens meer om. De huidige maximale toegestane 5 gram flash knalt al te hard. Dit is de grootste overlast bij alle tegenstanders van vuurwerk. Nu kun je met valse papieren aan alles komen en doorverkopen en er is niemand die dit controleert. Het beste is gewoon om alles boven de 5 gram flash te verbieden.

Ik zocht op jullie site links naar onderzoeken en documenten over impact van vuurwerk op dier en milieu/gezondheid maar ik vind zelfs in de stukjes over fabels/feiten geen bronverwijzingen? Dat zouden goede toevoegingen zijn.

Iemand tips waar die wel te vinden zijn?

Laatst bewerkt:
Ik zocht op jullie site links naar onderzoeken en documenten over impact van vuurwerk op dier en milieu/gezondheid maar ik vind Zelds in de stukjes over fabels/feiten geen bronverwijzingen? Dat zouden goede toevoegingen zijn.

Iemand tips waar die wel te vinden zijn?

Dank Richardus. We gaan de verschillende documenten de komende tijd toevoegen aan onze download pagina.

Back
Bovenaan