HVLV Statusupdates

HVLV

VWC lid
Statusupdate Vuurwerkverbod

Beste allemaal,

Allereerst hartelijk dank aan iedereen die de afgelopen tijd een donatie heeft gedaan. De teller loopt op en door jullie bijdragen kunnen we gelukkig veel werk verzetten. Mocht je nog een klein bedrag kunnen missen, heel graag! Zie ook:

Afgelopen dinsdag was er in de Tweede Kamer een belangrijk debat over het verloop van de jaarwisseling. Daarin kregen we een eerste blik op hoe verschillende partijen aankijken tegen een algeheel vuurwerkverbod en waar er dus nog werk te verzetten is. Omdat dit zo’n belangrijk onderwerp is voor ons allemaal als liefhebbers willen we jullie een korte statusupdate geven van waar wij mee bezig zijn. We snappen namelijk dat het soms machteloos kan voelen door alle negatieve berichtgeving en weinig tegengeluid.

We hopen dat jullie begrijpen dat we om strategische redenen niet in details kunnen vertellen wát er exact gedaan wordt door ons, met name dan in politiek Den Haag. De afgelopen week was daarin erg druk en we willen jullie dan ook verzekeren dat we het overgrote deel van onze tijd besteden aan onze aanwezigheid, zichtbaar en onzichtbaar, in de politieke wandelgangen. Ook wordt er gesproken met sleutelfiguren.

Afgelopen week is ook onze Factsheet met een cijfermatig beeld van de jaarwisseling op gebied van vuurwerk bij alle tweedekamerleden in de inbox gevallen. Daarnaast is er gewerkt aan een vuurwerkwijzer: een document dat inzichtelijk maakt welke soorten en categorieën (F1-F4) vuurwerk er zijn, welke daarvan zijn toegestaan en welke niet. Uiteraard ook voorzien van afbeeldingen en indicaties van welk vuurwerk verantwoordelijk is voor letsels.

In de aanloop naar het debat op 19 februari, waar gestemd gaat worden over het wetsvoorstel van PvdA/GroenLinks tot het invoeren een algemeen vuurwerkverbod blijven we onverminderd actief en gefocust op alle relevante partijen, binnen en buiten Den Haag.

Stichting HVLV.

Super om te lezen!
Goed dat jullie zo zichtbaar zijn en volgens mij ook veel bewindspersonen bereiken met correct nieuws omtrent de jaarwisseling. Je zag in het debat ook terug dat een aantal fracties toch duidelijk de juiste cijfers volgde, of dit dan door jullie goede werk komt weet ik niet maar is toch goed om terug te zien.

Toch bekruipt me dan weer een naar gevoel nu blijkt dat er pas op 19 februari definitief word gestemd?

Zal toch niet dat het kabinet ineens weer een draai gaat maken?

Super om te lezen!
Goed dat jullie zo zichtbaar zijn en volgens mij ook veel bewindspersonen bereiken met correct nieuws omtrent de jaarwisseling. Je zag in het debat ook terug dat een aantal fracties toch duidelijk de juiste cijfers volgde, of dit dan door jullie goede werk komt weet ik niet maar is toch goed om terug te zien.

Toch bekruipt me dan weer een naar gevoel nu blijkt dat er pas op 19 februari definitief word gestemd?

Zal toch niet dat het kabinet ineens weer een draai gaat maken?
Zoals het er nu uitziet legt het kabinet het initiatief echt bij de kamer.
Dit gaf Minister van Weel ook aan tijdens het afgelopen debat, als de kamer tegen het verbod stemt op 19 februari zal het kabinet niet zelf met een voorstel tot een vuurwerkverbod komen.

Niets zo veranderlijk als de politiek, maar we hebben goede hoop dat dit daadwerkelijk niet het geval gaat zijn.

Super dat jullie zo veel werk verzetten!! Helemaal top! 19 feb word er dus meteen gestemd?

Bij het wegstemmen van het voorstel van een verbod kan er na dan een stemming worden geregeld dat het kabinet het besluit neemt voor een aantal jaar?

Zo zonde van de tijd om jaar op jaar dit opnieuw te bespreken.

Een lijst met F1 t/m F4 vuurwerk en wat er dan verboden is. Je kan je als liefhebber bijna niet voorstellen dat politici dit niet weten als ze er over moeten beslissen, maar ik geloof meteen dat het hard nodig is ... :bonk:

Een lijst met F1 t/m F4 vuurwerk en wat er dan verboden is. Je kan je als liefhebber bijna niet voorstellen dat politici dit niet weten als ze er over moeten beslissen, maar ik geloof meteen dat het hard nodig is ... :bonk:
Helaas wel waar. Afgelopen dinsdag bleef men zeuren over vuurpijlen en knalvuurwerk en dat aan banden gelegd moet worden. Volledig overtuigd dat het nog bij de winkels in NL te koop zou zijn. Gelukkig hadden BBB, VVD, SP, PVV en ook Ja21 tenminste wel fatsoenlijk onderzoek en argumenten om dit te weerleggen. Ik hoop (en gok) mede door de inspanningen van HVLV.

Goed bezig hoor! Verradelijk listig spelletje die politiek. Blij dat er een partij is die ons liefhebbers vertegenwoordigt.

Op naar de 20k!

Zoals het er nu uitziet legt het kabinet het initiatief echt bij de kamer.
Dit gaf Minister van Weel ook aan tijdens het afgelopen debat, als de kamer tegen het verbod stemt op 19 februari zal het kabinet niet zelf met een voorstel tot een vuurwerkverbod komen.

Niets zo veranderlijk als de politiek, maar we hebben goede hoop dat dit daadwerkelijk niet het geval gaat zijn.
Momenteel is er nog niks zeker en ik hoop dat alle inspanningen hun vruchten zullen afwerpen.
Omdat er nog niks zeker is moet je natuurlijk wel rekening blijven houden met verschillende situaties.
Mocht het zo zijn dat het wetsvoorstel van een totaalverbod toch een meerderheid van stemmen krijgen wat gaan jullie dan doen ?
Ik snap dat jullie daar geen direct antwoord op kunnen geven maar zijn jullie op zijn minst bereid op de scenario ?

Dat niks zeker is, is iets wat zeker is. Zeker in Politiek Den Haag. ;)

Uiteraard hopen we van harte dat alle inspanningen leiden tot de gehoopte uitkomst en het niet komt tot een vuurwerkverbod. Natuurlijk wordt er ook rekening gehouden met een worst-case uitkomst en liggen er diverse scenario’s voor wanneer het wel tot een verbod komt.

Back
Bovenaan