HVLV op de landelijke vuurwerkdag!

Klasse dat "jullie" dit doen, en blijkbaar snel een serieuze gesprekspartner zijn geworden met veel kennis. Het is mooi dat de weg gevonden wordt naar mensen die kennis hebben en realistisch naar de "problemen" kunnen kijken, en een goed gefundeerd tegengeluid kunnen geven.

Inderdaad, niets anders dan complimenten voor HVLV. Pietje ook bedankt voor het korte verslag, klinkt dan tog wel positief. Hopelijk krijgen we nog een iets uitgebreidere terugkoppeling van HVLV. Maar erg dankbaar voor wat ze allemaal doen.

IK ben ook positief. Ik verwacht er niet meteen teveel van maar het is goed om ook een vinger in de pap te hebben. Het is voor de overheid ook goed om eens kennis vanuit het veld te krijgen ipv alleen maar rapporten van de gevestigde orde te hebben

Ik kan eigenlijk vrij weinig aanvulling geven op het relaas van Pietje PYRO. Hij is als deelnemer in de gelegenheid geweest om andere sessies bij te wonen, waar ik als presentator in mijn eigen ruimte zat.

Ik kan jullie wel vertellen dat we van onze deelnemers interessante feedback hebben mogen ontvangen. Degenen aan wie we de presentatie gaven vielen natuurlijk niet direct binnen onze doelgroep, maar daardoor dachten ze wel goed met ons mee.

Verder hebben we ons zoals gepland in de kijker kunnen spelen en wat nieuwe contacten opgedaan, maar ik hoop dat jullie begrijpen dat we daar vanuit tactische overwegingen nu nog niet over uitweiden.

Verder nog een leuke anekdote: Tijdens onze presentatie noemde ik de traditie 'Een van de kleurrijkste bouwstenen van de Nederlandse culturele identiteit.' waarop een vrouw op de voorste rij nogal afwijzend reageerde. Ze vond dat ik daarmee behoorlijk overdreef. Hierop meldde ik haar dat ze daar zo lacherig over kan doen, maar dat de Nederlandse vuurwerktraditie sinds 1 december 2015 op de nationale inventaris van het cultureel en immaterieel erfgoed staat en daarmee dus officieel erkend cultureel erfgoed is en dat wij dat ook allemaal zo voelen. Jullie hadden haar gezicht moeten zien.

Verder nog een leuke anekdote: Tijdens onze presentatie noemde ik de traditie 'Een van de kleurrijkste bouwstenen van de Nederlandse culturele identiteit.' waarop een vrouw op de voorste rij nogal afwijzend reageerde. Ze vond dat ik daarmee behoorlijk overdreef. Hierop meldde ik haar dat ze daar zo lacherig over kan doen, maar dat de Nederlandse vuurwerktraditie sinds 1 december 2015 op de nationale inventaris van het cultureel en immaterieel erfgoed staat en daarmee dus officieel erkend cultureel erfgoed is en dat wij dat ook allemaal zo voelen. Jullie hadden haar gezicht moeten zien.
Zijn onze inspanningen toch niet voor niks geweest.

Dat is aan de ene kant een mooie anekdote, aan de andere kant schrijnend dat men zo slecht op de hoogte is. Goed werk dat jullie daar leverden, en altijd leveren! Dank voor de inzet voor deze traditie die zo in ons bloed zit! :applause:

Complimenten voor jullie inzet heren, goed te lezen wat jullie ervaringen zijn tijdens zo een dag en wat jullie hebben kunnen bereiken, ook hier weer.

Top dat jullie hier aanwezig waren. Wat ik zo allemaal lees klinkt iig positief. Keep up the good work.

Ik wist ook niet dat dit was, anders was ik graag aangeschoven. ik spreek vooral vanuit AVP want wat de rest doet heb ik geen grip op, maar ik denk dat we iets heel moois kunnen maken voor het behoudt van de traditie en ook op een leuke en interessante manier. Ik hou me altijd aanbevolen om aan dit soort dingen mee te werken, maar dan moet ik er wel van op de hoogte zijn natuurlijk. Wij benaderen met AVP deze zaken ook op een andere manier dan de mainstream media uiteraard... ;)

Op een of andere manier moeten we de jeugd van de illegale rotzooi afhelpen. Het is naïef om te denken dat dit snel geregeld is, maar een begin maken door de vuurwerkyoutubers te laten stoppen met het aanprijzen van belgische en poolse knallers, stopt in ieder geval het voedden van de lust naar illegaal vuurwerk. We moeten de normalisatie van illegaal vuurwerk zien te stoppen voordat het echt de pan uit rijst.
Mijn inziens is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen,zorgen dat bepaalde dingen zoals het verbieden van kooien,verbieden van vuurpijlen,rotjes worden terug gedraaid.
Als je de illegale markt om het zo te noemen,wil afzweren dan moet het voor mensen oud en jong mogelijk zijn om goed kwaliteits vuurwerk te krijgen voor normale prijzen die praktisch iedereen kan betalen.
Als jongere hier weer knallers kunnen krijgen zoals dat vroeger was,die men dan vanaf zeg 12:00uur overdags mag afsteken,en vuurpijlen(pijltjes),en dat er voor de avond goed kwalitatief siervuurwerk te krijgen is voor een leuke prijs,wat goede salute cakes,dan ben je denk ik al een heel eind.

Wat er nu juist al jaren gebeurt is dat afsteektijden worden verkort,vele dingen illegaal worden/zijn/niet meer mogen omdat in sommige gevallen,een hand vol zich ermee misdraagt,en dat draagt bij aan het feit dat de meute steeds meer de kant op gaat die men ook niet wil,ofwel de grens over.

Zolang men niet wil inzien dat deze trend van verkeerde maatregelen enkel doen wat men ook niet wil,voor illegaal vuurwerk de grens over gaan,dan zal de groep die dat wel doet/gaat doen enkel groter worden.

Natuurlijk kan je een oproep doen aan bekende youtubers,maar de pest is,de generatie's die er nu zijn,die weten al van illegaal vuurwerk/hun ouders ook,ze weten waar het te halen valt en ze weten wat het doet.
Ze weten ook dat ze voor knallers niet meer in NL moeten zijn,al heel lang niet meer,en ze zien straks ook dat ze voor goed kwalitatief vuurwerk,ook niet meer in NL hoeven te zijn omdat met het kooien verhaal straks "de power" van sier vuurwerk,veelal nog een sisser zal zijn.
Dus het idee is leuk,maar ik ben bang dat dat enkel de verkkerde kant op werkt,je gaat mensen die simpelweg zoeken naar iets wat hier niet meer is,melden dat ze daarmee moeten stoppen,zodat er dan in hun ogen helemaal niks meer over zou zijn als men het doet.
Het "kwaad"van het illegale vuurwerk is al jaren terug gesticht/aangewakkerd,nu zo'n oproep doen helpt denk ik niks.
Het terug draaien van dingen die nu verboden zijn en mensen hier weer dingen/alternatieven "terug geven" zal meer uithalen.

Maar dit alles is slechts mijn persoonlijke mening.

Back
Bovenaan