Ik ben als kleine jongen "gewoon"' besmet door mijn vader (ik ben nu 43). Mijn vader heeft zelf ook een jeugd gehad met veel vuurwerk afsteken als jochie. Hoorde verhalen over KAT leiden en rotjes die achter de toonbank van de tabakswinkel werden verkocht. Het boek "kruitkoorts en olliebollengriep" heeft hij heel lang van me geleend. Zolang ik het me kan herinneren gingen we met oud en nieuw vuurwerk afsteken. Ik vond laatst nog een video van vroeger. Mn vader had mn zus een videocamera in de handen gedrukt. Als je dat nu terug kijkt is het zo veranderd. Toen ik klein was, was het diamond collection en vooral fonteinen en zwermpotten, grondbloemen, romeinse kaarsen en wat vuurpijlen. Nu zijn het compounds
Ik liep vroeger overdag met 2 buurjongetjes op 31 december de hele dag te knallen met zakken vol astronauten, babypijltjes (moon travellers en Sky Fire), grondbloemen en Jumping Jacks.
Ik was voorheen ook altijd pas vanaf Sinterklaas met vuurwerk bezig omdat je dan de folders kreeg. Een jaar of 10 geleden ontdekte ik de freakacties en dit soort forums. Vanaf dat moment was ik vanaf 2 januari met vuurwerk bezig. Uiteraard niet elke dag de hele dag maar ik werd er wel wekelijks aan blootgesteld.
Fast forward naar 2024 woon ik al geruime tijd op mezelf met een vrouw en hond en komen mijn ouders vaak bij ons oud en nieuw vieren. Ik nodig ze voornamelijk uit voor mijn vader. Mijn zus heeft er verder niet zoveel mee.
Ik ben nu een echte freak geworden zonder vuurwerk budget. Een van de eerste keren dat ik mijn bestellingen ging ophalen met de freakacties nam ik mijn vader mee. Die kende het alleen van de verhalen. Die schrok zich een hoedje toen mijn bestelling met een heftruck werd gepakt. Tegenwoordig is het vuurwerk verpakt in dozen. Vroeger was je al een hele bink als je een volle plastix tas had.
Ik laat ook altijd met oud en nieuw mijn vuurwerk trots zien aan mijn vader en merk dat hij er stil van is maar hij maakt zich ook soms meer zorgen wat er op een gegeven moment allemaal in huis ligt, verzekering, brand bladiebla
Inmiddels ben ik ook begonnen aan het verzamelen van dummy's, voornamelijk van het vuurwerk van vroeger en moet zeggen dat ik al een goeie plank vol heb op zolder