Het weer verwachtingstopic

Hallo allemaal, per nu is dit forumgedeelte weer open. :shocked: Ik zal de komende tijd zo veel mogelijk proberen het actueel te houden, wellicht met hulp en postings van anderen. Ik ben zelf meer dan 10 jaar professioneel met het weer bezig. :thumbup:(werk en hobby) (mijn avatar is niet voor niets de brenger van het mooiste vuurwerk ter wereld...onweer...) Op mijn werk beschik ik over veel data, maar ook met de beschikbare internetdata kom je een heel eind.

Heb je vragen oid, stel ze hier en ik (we) zullen die beantwoorden, als het maar met het actuele weer te maken heeft en met de vooruitzichten. (het is GEEN wintertopic, die is er al.) Linkjes, vragen, plaatjes, alles kan en vragen is NIET dom....maar nieuwsgierigheid om te leren, net zoals ik veel leer op dit forum van VWC.:D
Vanaf 15 december komt oud en nieuw binnen zicht in de EPS 15 daagse en gaan we ons richten op oud en nieuw.......(waarschijnlijk in een nieuw oud en nieuw 2010-2011 weer topic)

Ik hoop op veel gezelligheid, veel vragen en een druk bezocht topic.....het hele jaar door.....:holland::handsup::bye:

Hey,

Ik hoorde een maand terug dat de 2 grote weersvoorspellers in de wereld het niet eens waren of het een koude of warme winter wordt. Wel waren ze het over eens dat er veel neerslag gaat vallen. Wat is jou kijk/mening hierop als iemand uit het vak?

Hey,

Ik hoorde een maand terug dat de 2 grote weersvoorspellers in de wereld het niet eens waren of het een koude of warme winter wordt. Wel waren ze het over eens dat er veel neerslag gaat vallen. Wat is jou kijk/mening hierop als iemand uit het vak?

De maandverwachtingen van grote rekenmodellen geven aan dat november tot en met maart te oud zullen uitvallen in Europees Rusland, grote delen van Scandinavië en ons gebied. Vorig jaar klopte deze verwachtingen, dus wie weet. Er zijn echter teveel onzekerheden mbt zulke lange termijn voorspellingen. Relatief zachte nachten en lage dag temperaturen krikken de temperatuur op, terwijl het toch aan de koude kant was zonde ruiten te krabben. Zeer koude perioden kunnen afwisselen met veel zachter weer. Te koud wil dus niet meteen schaatsweer zeggen. Wel lijkt het erop dat we niet teveel diepe lagedrukgebieden bij IJsland zien...gunstig voor ons om dat dan de Zuidwest aanvoer met relatief zachte lucht niet goed uit de verf kan komen...

Doe mij maar een vuile winter met veel sneeuw en vorst....net zoals vorig jaar...

Brrrr.... wat was het afgelopen 2 jaar koud, ik goed ingepakt met me mutsje handschoentjes en jasje op me fietsje naar t school, als ik eraand enk krijg ik het al koud. hopelijk dit jaar beter:)

Afgelopen jaar was niet normaal. IJskoude noordenwind gepaard met sneeuw, dat is geen pretje!
's Avonds was het gelukkig windstil en mooi helder. Zo zie je maar weer dat het weer je kan blijven verrassen :p

Afgelopen jaar was het bij ons de hele dag mistig en zag ik het somber in.
Gelukkig trok de mist tegen het begin van de avond op en heb ik gewoon van het vuurwerk kunnen genieten maar het was peentjes zweten gedurende de dag :p

Wat mij betreft mag het deze winter nog kouder worden dan vorig jaar hoor. Kan ik misschien mijn winterjas eens aantrekken:).

Hoop op hetzelfde weer als vorige jaar bij oud en nieuw. Grijs, donker, geen enkele druppel neerslag en ijskoud. Yeah !

:)

Het is nu vrij koud buiten! Blijft deze kou aanhouden of krijgen we weer van dat kwakkel weer?

Zo te zien aan deze grafiek gaat de temperatuur weer omhoog :sad:

Tmax.png

Donderdag wordt het ERG interessant.... welicht een eerste echte storm aan zee..

weerdonderdag.jpg

Plaatje van mijn werkstation...voor donderdag 16 uur onze tijd
Zuid tot zuidwest 40-45 kts (4 of 4.5 stokjes langs de windpijl) op de Noordzee en langs de kust (windkracht 9 begint bij 41 kts) en ook boven land 20-25 kts, windkracht 6. verder een flinke bak regen.....wordt een HEEEELE drukke avondspits...doe er je voordeel mee.

PS: de GBV avond ziet er goed (geen gekke dingen) uit qua weer...:)

Laatst bewerkt:
Nieuwe GFS run is echt heftig met 10 Bft op de west en noordwestkust, windstoten tot 110 km uur op een trog......als daar flinke buien bij zitten.... ga je over de 120 km uur heen...ongelofelijk

zal morgenochtend weer een update posten.....

Rmgfs635.gif

driekhoek windvaan is 50 kts 10 Bft...

David:D

Laatst bewerkt:
Zo dan zal de hell wel even los barsten!
DE EERSTE HERFST STORM?
Ag liever nu dan in eind December

Back
Bovenaan