Het weer op 31 december en 1 januari

Mwa ik wacht nog wel tot dinsdag dan pas kun je met zekerheid zeggen dat het dat weer wordt. Als ik nu naar leek en groningen kijk dan is het droog tiep ik Roden in (daar woon ik en ligt tussen leek en groningen) dan valt daar 12 mm ofzo haha.

Qua temperatuur zal ik niet klagen, -100 vind ik zelfs oke...Zolang het maar droog blijft en niet te hard waait...Of althans, regen mag wel vallen, sneeuw ook (dat brengt sfeer die sneeuw), maar dan niet wanneer ik afsteek.

Weer.nl zegt 0MM, weeronline.nl zegt 2MM, Buienradar zegt 0MM, KNMI zegt 0 t/m 3MM...Dus ja opzicht, erg goed nieuws...Maar zoals elk jaar hangt het weer af van welke kant de wind wijst en wat het weer ons echt zal bieden, ze kunnen namelijk amper 1 dag voorruit spellen.

Dit stuk is van weerplaza.nl

Jaarwisseling

De weermodellen blijven aangeven dat de strijd tussen zacht winterweer en koud winterweer boven ons land wordt uitgevochten. Dat betekent een grote kans op bewolking en neerslag (in welke vorm dan ook), maar ook een grote onzekerheid over de exacte temperaturen. Globaal is inmiddels wel duidelijkheid te geven, maar we willen het natuurlijk exact weten voor het tijdvak tussen 23.30 en 02.00 uur, de jaarwisseling.

Het plaatje rechts laat de 15-daagse temperatuurverwachting zien voor Drenthe. Als de bandbreedte van de grafiek smal is, is er een grote zekerheid dat het uitkomt.

Bij een heel brede grafiek is de verwachting onzeker. De grafiek voor Drenthe laat dus weinig onzekerheid bestaan. In de nacht van maandag op dinsdag gaat het vriezen en de rest van de week komt de temperatuur nauwelijks meer boven nul uit. De winter keert dus terug en de jaarwisseling verloopt koud. Het 80% gebied geeft een marge aan van +2 graden tot -6 graden tijdens de jaarwisseling en is daarmee iets kouder dan de berekening van gisteren.

De 15-daagse voor Limburg laat echter zien dat een ander scenario voor delen van ons land ook mogelijk is. In plaats van binnenvallende kou in de nacht van maandag op dinsdag, stroomt er juist zachte lucht het land binnen. Dinsdagmiddag begint het kwik te stijgen en ook de woensdag pakt relatief zacht uit. De maxima liggen woensdag tussen 0 en 8 graden (Drenthe: -2 tot +2). Daarna gaat beetje bij beetje ook in het zuidoosten de temperatuur naar beneden. Tijdens de jaarwisseling geeft het 80% gebied temperaturen aan tussen -3 en +6 graden.

De laatste dag van 2009 is dus nog steeds onzeker. Voor het grootste deel van het land lijkt de dag koud te verlopen met een temperatuur die 's middags nauwelijks boven nul komt. De kans op temperaturen overdag onder nul ligt tussen 40 en 60%. Oudejaarsavond vriest het licht en ook in de nacht blijft het licht tot matig vriezen. De kans op vorst is ongeveer 85%. Juist doordat we ons op de grens van koude en zachte lucht bevinden, is er ook kans op neerslag. De kans op sneeuw ligt nog steeds rond 40%. In het zuiden is het waarschijnlijk minder koud en zijn de sneeuwkansen kleiner.

Het verwachte weerbeeld lijkt enigszins op vorig jaar. Ook toen lag de temperatuur rond of enkele graden onder nul. Het was vrijwel windstil en erg nevelig. Later in de nacht ontstond ook mist. Dit keer lijkt de mistkans erg klein omdat de wind met 2 tot 4 bft blijft waaien.

Dit stuk is van weerplaza.nl

Jaarwisseling

De weermodellen blijven aangeven dat de strijd tussen zacht winterweer en koud winterweer boven ons land wordt uitgevochten. Dat betekent een grote kans op bewolking en neerslag (in welke vorm dan ook), maar ook een grote onzekerheid over de exacte temperaturen. Globaal is inmiddels wel duidelijkheid te geven, maar we willen het natuurlijk exact weten voor het tijdvak tussen 23.30 en 02.00 uur, de jaarwisseling.

Het plaatje rechts laat de 15-daagse temperatuurverwachting zien voor Drenthe. Als de bandbreedte van de grafiek smal is, is er een grote zekerheid dat het uitkomt.

Bij een heel brede grafiek is de verwachting onzeker. De grafiek voor Drenthe laat dus weinig onzekerheid bestaan. In de nacht van maandag op dinsdag gaat het vriezen en de rest van de week komt de temperatuur nauwelijks meer boven nul uit. De winter keert dus terug en de jaarwisseling verloopt koud. Het 80% gebied geeft een marge aan van +2 graden tot -6 graden tijdens de jaarwisseling en is daarmee iets kouder dan de berekening van gisteren.

De 15-daagse voor Limburg laat echter zien dat een ander scenario voor delen van ons land ook mogelijk is. In plaats van binnenvallende kou in de nacht van maandag op dinsdag, stroomt er juist zachte lucht het land binnen. Dinsdagmiddag begint het kwik te stijgen en ook de woensdag pakt relatief zacht uit. De maxima liggen woensdag tussen 0 en 8 graden (Drenthe: -2 tot +2). Daarna gaat beetje bij beetje ook in het zuidoosten de temperatuur naar beneden. Tijdens de jaarwisseling geeft het 80% gebied temperaturen aan tussen -3 en +6 graden.

De laatste dag van 2009 is dus nog steeds onzeker. Voor het grootste deel van het land lijkt de dag koud te verlopen met een temperatuur die 's middags nauwelijks boven nul komt. De kans op temperaturen overdag onder nul ligt tussen 40 en 60%. Oudejaarsavond vriest het licht en ook in de nacht blijft het licht tot matig vriezen. De kans op vorst is ongeveer 85%. Juist doordat we ons op de grens van koude en zachte lucht bevinden, is er ook kans op neerslag. De kans op sneeuw ligt nog steeds rond 40%. In het zuiden is het waarschijnlijk minder koud en zijn de sneeuwkansen kleiner.

Het verwachte weerbeeld lijkt enigszins op vorig jaar. Ook toen lag de temperatuur rond of enkele graden onder nul. Het was vrijwel windstil en erg nevelig. Later in de nacht ontstond ook mist. Dit keer lijkt de mistkans erg klein omdat de wind met 2 tot 4 bft blijft waaien.

Onze grote vriend Piet verspelt weer sneeuw bij oud&nieuw, maar goed laten we hopen de berichten hier kloppen. :bye:

Ik hoop dat het droog is en niet te hard waait, maar ook niet te weinig zodat mist geen kans krijgt en de kruitdampen mooi afgevoerd worden, en als het even kan 30 graden zodat ik die dikke winterjas niet aan hoef te trekken en lekker na het stoken nog even een duik kan nemen in de rivier. en het liefste omgeven door allemaal bikinimeisjes die mij van wat extra vuurwerk kunnen voorzien. Dat is hoe ik het zou willen, en hoe het echt gaat op oudejaarsnacht? dat weten ze in dit land toch pas op de dag zelf, en dan vaak nog niet eens nauwkeurig:wink:

we zullen het wel zien :)

Onze grote vriend Piet verspelt weer sneeuw bij oud&nieuw, maar goed laten we hopen de berichten hier kloppen. :bye:

Ja, maar piet zit er nog al eens naast.

Trouwens, gaat het deze dagen sneeuwen, dan is dat natte sneeuw die zo weg is.

Piet paulusma zegt sneeuw inderdaad, buienradar geeft droog weer aan, weeronline voorspeld weer anders, rtl weer voorspeld ook weer anders, nos weer ook weer..

welke weer bericht kunnen we eigenlijk nou geloven? :p

Je moet alle commerciële weersite's niet geloven...Oftewel alles naast de KNMI en die gedoe die ze gebruiken op AVP...Dat is allemaal nep en klopt voor geen meter.

Tevens kan zelfs het KNMI geen 1 dag voorruit spellen, we hebben het wel namelijk over het weer, het meest onvoorspelbare wat er is op deze planeet.

Zelf hoop ik toch wel enigzins dat de voorspellingen die op alle site's gisteren stonden echt waar zijn, 0MM:) Windkracht 4 maximaal:O

Pluim van vanochtend van KNMI:

PLUIM_06260_NWT.png

Ook op andere sites zie ik veel sneeuw voorspeld voor oudjaarsdag. Opvallend hier is wel het plotselinge wegvallen van wind vlak na twaalven... Die is tot die tijd 4-5Bft.
Sneeuw maakt me niet uit; stukje straat schoonmaken voor de matten, houten board onder de cakes. Wind is minder, maar dat die wegvalt wil ik ook niet hebben ivm mist. Ach, we zien wel ;) Maar een trend tekent zich wel af, qua neerslag de dagen voor de jaarwisseling en oudjaarsdag zelf, en de aardige wind die dag.
Elke pluim is weer spannend :D

van www.knmi.nl

dinsdag 29 december tot en met zaterdag 02 januari 2010
Veel bewolking met vooral op dinsdag en woensdag perioden met sneeuw, in het zuiden waarschijnlijk regen/ijzel. Middagtemperaturen geleidelijk dalend naar onder nul, 's nachts meest matige vorst.

Voor donderdag wordt er 60% kans op neerslag voorspelt, met 0 / 5mm. Dit is zeker nog te overzien en denk dan ook dat het dit jaar allemaal wel mee gaan vallen.

Tha hier ging het van 14 naar 0,6 naar nu 6.8 mm :p Is geen knoop aan vast te maken haha

Inderdaad, die buienradar vertrouw ik al helemaal niet meer!
Die zegt dat het vandaag enorm zou gaan regenen en waaien, en raad eens...De zon staat gewoon te schijnen! :frusty:

Iedere dag veranderd de voorspelling, ik vertrouw gewoon op een droog oud en nieuw.

Back
Bovenaan