Het weer op 31 december en 1 januari

Hier (Gouda) is het volgens de verwachting goed/redelijk
tempratuur max 2 en Min =-1
kans op neerslag 55%
regen in mm =0,3mm
windkracht =30km/u.

Dit komt van weerplaza

Jaarwisseling

Koude weersverwachting voor het noordoosten
Koude weersverwachting voor het noordoosten
De weersverwachting voor de jaarwisseling blijft heel lastig. De strijd tussen winterse kou en zachte lucht bevindt zich de komende dagen precies boven onze omgeving. De weersverwachtingen op Weerplaza.nl laten zien dat de winter in een groot deel van het land gaat winnen, maar waar precies de grens komt te liggen is nog onduidelijk. De 15-daagse laat dat bijvoorbeeld heel duidelijk zien.

Het plaatje rechts laat de 15-daagse temperatuurverwachting zien voor Drenthe. Als de bandbreedte van de grafiek smal is, is er een grote zekerheid dat het uitkomt.

Bij een heel brede grafiek is de verwachting onzeker. De grafiek voor Drenthe laat dus weinig onzekerheid bestaan. In de nacht van maandag op dinsdag gaat het vriezen en de rest van de week komt de temperatuur nauwelijks meer boven nul uit. De winter keert dus terug en de jaarwisseling verloopt koud. Het 80% gebied geeft een marge aan van +3 graden tot -5 graden tijdens de jaarwisseling.

De 15-daagse voor Limburg laat echter zien dat een ander scenario voor delen van ons land ook mogelijk is. In plaats van binnenvallende kou in de nacht van maandag op dinsdag, stroomt er juist zeer zachte lucht het land binnen. Dinsdagmiddag begint het kwik te stijgen en woensdag ligt het gemiddelde zelfs rond 7 graden. Daarna gaat beetje bij beetje ook in het zuidoosten de temperatuur naar beneden. Tijdens de jaarwisseling geeft het 80% gebied temperaturen aan tussen -2 en +7 graden.

De laatste dag van 2009 is dus nog steeds onzeker. Voor het grootste deel van het land lijkt de dag koud te verlopen met een temperatuur die 's middags nauwelijks boven nul komt. De kans op temperaturen overdag onder nul ligt tussen 30 en 40%. Oudejaarsavond vriest het enkele graden en ook in de nacht blijft het licht tot matig vriezen. De kans op vorst is ongeveer 75%. Juist doordat we ons op de grens van koude en zachte lucht bevinden, is er ook kans op neerslag. De kans op sneeuw ligt nog steeds rond 50%. In het zuiden is het waarschijnlijk minder koud en zijn de sneeuwkansen kleiner.

Via buienradar.nl
gisteravond gekeken- 15.4 mm neerslag en vandaag staat er 0 mm :D

tja, het is overal nogal erg wisselvallig. Ik heb ook diverse sites bezocht, en ze geven helemaal niet hetzelfde aan. Ik denk dat we de 29e pas een beetje weten hoe het weer wordt. Wel hopen dat het komende dagen niet gaan sneeuwen en regen enzo.

Verschillende sites, verschillende voorspellingen, zo is het altijd.
Zelfs als ze maar 1 dag vooruit kijken.
Ik bekijk 3 a 4 sites, en dan zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.

Ondanks dat het nog ver weg is, en je er niks aan kan doen, kijk ik toch stiekem naar de voorspellingen. Ik wil het gewoon TE graag weten, en gelukkig trekt het nu weer in de goede richting bij :)

Die van buienradar.nl vind ik er nog het lekkerst uit zien voor Breda. :D
donderdag
31-12-2009

0 °C
-2 °C
27 km/u

63%
0 mm

vrijdag
01-01-2010

1 °C
-2 °C
26 km/u

26%
0 mm

Als dit toch eens waarheid zou worden...

x25d3o.png

Oefff.

Roosendaalse buienradar:

Min temp. -2 c
Max temp. -3 c
Windriching 39km/u
<--
Regenkans 73%
Regen in mm 12mm

2/3 uurtjes geleden toen ik keek was het nog 0 mm:(

(P.S die van Breda is nog erger 15.3MM regen!)

En dit is die van weeronline

Min. -1
Max. 4
Windkracht 4 (NOORDOOST)
Neerslag 45%
Regen in mm 3mm

(P.S die van Breda is op deze 1mm!)

Ik hoop toch maar dat die van weeronline waar is!

Maar snap nog niet waarom die van buienradar binnen 2/3 uur opeens met 12mm regen is omhoog gegaan:o

Laatst bewerkt:
Rotstukje op Weeronline...:

Weer tijdens de jaarwisseling

Zoals het er nu naar uitziet krijgen we geen extreem slecht weer als we afscheid nemen van dit decenium. Er is kans op lichte neerslag en mist.

Door invloeden van een lagedrukgebied zal het bewolkt blijven en er af en toe lichte neerslag vallen. Het is nog maar de vraag of deze neerslag in de vorm van sneeuw, ijzel of regen valt. Het Amerikaanse weermodel (GFS) berekent temperaturen net boven het vriespunt en laat het daarom regenen. Het Europeese weermodel (ECMWF) daarentegen, berekend temperturen net onder het vriespunt en laat het licht sneeuwen. De modellen berekenen een temperatuur tussen +2 en -2 graden voor de nacht van donderdag op vrijdag. In de loop van de week zal duidelijk worden of de temperaturen onder of boven het vriespunt komen te liggen. De wind is zwak bij een variabele richting. Daarom is er ook dit jaar kans op een lokale mistbank als we het jaar 2010 ingaan. De mist wordt erger gemaakt door de kruitdampen van het vuurwerk.

Maar goed, vorig jaar werd ook mist voorspeld en was het kraakhelder...

er is nog niks te zeggen
eergister gaf hij 12.8mm aan
gisteren 0mm aan
vandaag 11.8mm aan
en hij zegt gemiddelt 0-3mm aan

uit de Telegraaf van vandaag:

Jaarwisseling

Rond de jaarwisseling zitten we in de winter. Overdag is het rond het vriespunt, in de Nieuwjaarsnacht vriest het licht, mogelijk matig.

ziet er goed uit, maar niets is zo veranderlijk als het weer

't Is ook zo flauw dat we komende week op 't grensgebied van koude en warmere lucht zitten: 't is maar afwachten op welke kant het kwartje valt (of dubbeltje, stuiver weet ik veel). Nu las ik dat wrs 29/30 neerslag als regen of ijzel valt, en 31e wrs als sneeuw omdat het dan toch, waarschijnlijk..., tot net onder 't vriespunt komt.

Ach, de spanning vantevoren is best leuk :D Bestellingen zijn gedaan, nu het wachten vullen met drukmaken om 't weer :p

Back
Bovenaan