Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De ECMWF kaarten zijn opnieuw geschud.
Huidige run veel gunstiger dan die van gisteravond.
Vliegt alle kanten op en komt uiteindelijk erg nauw.

T/m 30 ste zitten de modellen op 1 lijn.
Morgen hopelijk meer zekerheid over oudejaarsnacht

Het KNMI, die ik doorgaans het meest vertrouw, geeft nu het volgende aan, wat mij in elk geval hoop geeft op het ontwijken van een rampscenario:
Ja, knmi is nog altijd erg betrouwbaar, weten ook goed het meest aannemelijke eruit te kristalliseren. Guidance is vooral altijd top, maar ook de gewone daagsverwachting op de site.

De ECMWF kaarten zijn opnieuw geschud.
Huidige run veel gunstiger dan die van gisteravond.
Vliegt alle kanten op en komt uiteindelijk erg nauw.

T/m 30 ste zitten de modellen op 1 lijn.
Morgen hopelijk meer zekerheid over oudejaarsnacht

Precies dit, als je de knmi pluimen bekijkt zitten ze steeds rond hetzelfde gemiddelde. De controle en hoge resolutie vliegen alle kanten op. Zolang het gemiddelde maar goed blijft op deze termijn. Morgen verwacht ik dat de modellen wat meer opgelijnd zitten, misschien vanavond al. Dan wat meer zekerheid. Maar met windkracht 4 uit het westen zit ik prima hoor, en ik zie al tijden een gemiddelde van die runs op windkracht 3 rond middernacht.

Mijn opa had vroeger een weerhuisje..
Bij slecht weer stond er een poppetje te huilen,en met goed weer stond er een lachend poppetje.
Dit topic is net zo een weerhuisje:)
Alleen wisselen de poppetjes hier nogal snel de laatste dagen.

Mijn opa had vroeger een weerhuisje..
Bij slecht weer stond er een poppetje te huilen,en met goed weer stond er een lachend poppetje.
Dit topic is net zo een weerhuisje:)
Alleen wisselen de poppetjes hier nogal snel de laatste dagen.
Laatste dagen steeds minder juist! Lijkt zelfs wat koeler, rustiger weer door te zetten Oudjaarsdag! Eindelijk! Nu nog m'n spookbeeld kwijtraken dat weer opdoemt... :frusty: ik ben echt zo ongeverr getraumatiseerd :rolleyes:

Model bespreking. ECMWF:

Qua ensemble zijn er kleine verschillen met gisteren. In grote lijnen is er weinig veranderd. Toch lijken meer ensemble-leden nu te kiezen voor een rustig intermezzo dat op allerlei manieren in het ensemble zichtbaar is:
In de loop van de 31 een duidelijk waarneembare afname van de windsnelheid: dit wordt dus door veel leden ondersteund.
Een wat grotere kans op opklaringen (als is de kans op bewolking gemiddeld genomen nog steeds 75%). Echter: hier trekken een paar extremen het gemiddelde sterk omlaag. De mediaan zit daardoor veel hoger en laat nauwelijks kans voor opklaringen.
Neerslag is ook al zo'n verhaal: minder dan 1 mm over 6 uur gemeten.

Hosanna....ware het niet dat het verschil met gisteren in belangrijke mate te wijten is aan timingsverschillen. Want veel meer wind, meer regen was er gisteren ook, alleen was het gisteren 18-24 uur later. De wind is helemaal wel eng: die is in de middag van de 31e nog bijna 5B in regio midden. Die zakt dan weg naar 5 m/s in de avond (3 beaufort).

Kortom: de verbetering is er een die net als de verslechtering gisteren en eigenlijk andere veranderingen weinig te maken hebben met andere stromingspatronen. Want depressies bepalen onverminderd het weer. Ze hebben te maken, zoals ik eergisteren ook al aangaf, met timing. Een goede of slechte timing die 5 dagen voor de bewuste dag 12 uur bedragen kan in de dagen erna nog met gemak wijzigen.

Bekijken we de oper dan zien we hier in mijn ogen twee heel in het oogspringende zaken als we deze met die van gisteren vergelijken:
1. Ja er trekt nog steeds een depressie ten noorden van ons naar Zuid-Scandinavie
2. Maar een uitdiepende depressie bij IJsland is er niet en een sterk Iberie Hoog is veel sneller weg. We zien hier geen depressietrein (3 diepe depressies) op de koers Newfoundland - richting Farøer. Nee. Vanaf Newfndlnd gaat de koers richting Biscaya om al voordat deze daar aan kan komen er naar noordoost afgebogen wordt. Op 3 januari loopt de koers over ons land. Mocht ie zuid langstrekken, fwiw, dan zou dit voor het noordoosten een dik pak sneeuw (10 cm of meer lijkt mogelijk) opleveren.

De grootste zorg was gisteren nog de vroege aankomst van een nieuwe depressie met een windveld dat in de avond van de 31e ons land aan zou doen met aan zee 5-6 B. Nu is de "angst" gelegen in het feit dat de doortrekkende depressie, in de uitvoering van de oper, voor heel veel neerslag (20-40 mm in de ochtend van 31 december) en veel wind (6-7 B in het kustgebied) zorgt. Klopt dit maar is het wat later dan is het slechter dan vorig jaar.
Ook heeft het front van de depressie de neiging over het zuiden te slepen. Waardoor het daar tot in de avond nat blijft.
Een voordeel is dat een sneller doortrekken bij verder eenzelfde drukverdeling ons niet van de regen in de drup brengt. Dat wil zeggen: we komen dan in dit geval niet te snel onder de invloed van een nieuwe oceaandepressie. Want die is, nogmaals inde operationele uitvoer, volstrekt verdwenen op de eerder getoonde voor ons negatieve positie.

GFS: ik hou het kort gelijkend op ECMWF met wat nuance verschillen. Ook hier pieken wind en regen in de ochtend en deel middag 31 december. Neerslag duidelijk een piek in de ochtend, wind iets later maar neemt ook hier gemiddeld in de avond af.

Kortom: de situatie lijkt op basis van de ensembles weliswaar verbeterd, maar komt zelfs op basis van die gemiddelden bijzonder nauw. Timing is nog steeds de belangrijkste factor, niet een algehele verandering van het verwachte patroon. Dat blijft min of meer gelijk.

Laatst bewerkt:
Dank voor je duidelijke uitleg weer Jorghino!! Ik de jaarwisseling met een goed gevoel tegemoet...

Dank voor de update . Ik zit net op wxcharts de kaarten te bekijken. Afhankelijk van het model wat ik bekijk voor de 31ste heb ik om 0:00 windkracht 3 of windkracht 7 . De modellen zijn het er niet mee eens wat het word. Het zal wel op timing aan komen. Laten we het beste hopen ! Komt goed !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan