Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Spanning spanning spanning...maar een stuk minder dan een jaar geleden.
Naar mijn idee is oudjaarsdag/avond/nacht al redelijk veilig gesteld.
Nu de dagen ervoor nog en de sfeer is compleet.

Zo, die oper glijdt uit bij ons

eps_pluim_tt_06280.png

Control ook...

Ennn daarbij opeens onbewolkt, wind draait scherp naar noord en valt stil...veel vocht in de grond... Ik ga het niet zeggen hoor :shy:

Ik hou het op een uitglijder van de eerste 2 uitdraaien (oper en control), gemiddelde zit heel anders, rustiger

Ja...zadelgbied. Wel vochtig...Dus bij opklaren...

Verder schreef ik dit in de shoutbox: Nog even wat van vorig jaar opgezocht. Cabauw'Lopik tussen 22 en 02.00 uur 11-13 m/s. R'dam AP 11 m/s. Eelde Groningen AP 10-12 m/s. A'dam AP 10-11 m/s. Twente AWS 8-9 m/s. +/- 5 m/s is prima. Misschienm moeten we meer naar de neerslag gaan kijken...

Als we nu kijken zien we vrijwel geen ensemble leden op meer dan 8 m/s uitkomen (vorige run...). Dus 5 B of meer. De kans op 1 B is ongeveer net zo groot. Na het windmaximum van 27/28 december zien we op geen enkel moment een ensemble-gemiddelde van meer dan 6 m/s. Windstoten volgens het ensemble gemiddelde met 11 m/s nog wel behoorlijk maar ook minder dan vorig jaar.

Opvallend is dat de oper (die ik vrij hoog heb zitten bij ECMWF) op 29 december totaal onverwacht en abrupt de winter laat invallen. Maxima rond en in het nieuwe jaar onder 0 C. In de nacht meest lichte vorst.
De control gaat hier in mee deels, deze laat het evenwel kort duren. Na enkele dagen weer maxima ruim boven nul. De ensemble leden steunen dit scenario zo goed als niet. Eens zien wat ECWMF (want daar hebben we het over, de laatste run) vanavond doet.

Zo, die oper glijdt uit bij ons

eps_pluim_tt_06280.png

Control ook...

Ennn daarbij opeens onbewolkt, wind draait scherp naar noord en valt stil...veel vocht in de grond... Ik ga het niet zeggen hoor :shy:

Ik hou het op een uitglijder van de eerste 2 uitdraaien (oper en control), gemiddelde zit heel anders, rustiger

Met uizondering van het zuidwesten in heel het land winterweer volgens de oper. Ja. De oper. Wordt zo goed als niet gesteund. Maar de oper van ECMWF is aan de andere kant wel vaker verrassend goed gebleken. Eens kijken of we deze vanavond nog zoiets zien produceren.

Met uizondering van het zuidwesten in heel het land winterweer volgens de oper. Ja. De oper. Wordt zo goed als niet gesteund. Maar de oper van ECMWF is aan de andere kant wel vaker verrassend goed gebleken. Eens kijken of we deze vanavond nog zoiets zien produceren.
Daar zit ik dus ook mee. Meest ging uit scepsis het gemiddelde volgen maar bleek oper (en later in termijn control) toch meest erop te zitten... Ik wil dat deze keer ff niet aub

Sneeuw met oud en nieuw?

Laten we eerst eens afwachten, vooralsnog heel weinig steun voor een winters scenario. Zit je eenmaal in koude lucht, zeker als deze onstabiel is (en dat vermoed ik) dan zijn sneeuwverrassingen goed mogelijk. "Vuil winterweer" noemen we dat en dat lijkt tot en met 31 december een mogelijkheid. Daarna zien we volgens de operationele uitdraai een strijd tussen een vrij krachtig, stationair hoog bij oostelijk FInland-Karelie. De hele periode zitten wij met een continentale aanvoer maar die is eerder uit zuidelijke richting. De hele vorm van de stroming is zo dat ik zo geen kans zie, zelfs niet met de oper, op invallende winter. Ik zie al snel een diepe zuidweststroming op gang komen gezien de druk op de oceaan.
Lange termijn verwachtingen (tot en met meido januari) hinten ook op normale temperaturen en dat is in NL geen winterweer.

Laten we eerst eens afwachten, vooralsnog heel weinig steun voor een winters scenario. Zit je eenmaal in koude lucht, zeker als deze onstabiel is (en dat vermoed ik) dan zijn sneeuwverrassingen goed mogelijk. "Vuil winterweer" noemen we dat en dat lijkt tot en met 31 december een mogelijkheid. Daarna zien we volgens de operationele uitdraai een strijd tussen een vrij krachtig, stationair hoog bij oostelijk FInland-Karelie. De hele periode zitten wij met een continentale aanvoer maar die is eerder uit zuidelijke richting. De hele vorm van de stroming is zo dat ik zo geen kans zie, zelfs niet met de oper, op invallende winter. Ik zie al snel een diepe zuidweststroming op gang komen gezien de druk op de oceaan.
Lange termijn verwachtingen (tot en met meido januari) hinten ook op normale temperaturen en dat is in NL geen winterweer.
Dit zou toch een fantastische sfeer kunnen geven of zijn er zorgen bij jullie?

Krijg je met zo plots invallende kou geen scherpe inversielaag/cap of hoe je het moet noemen? Timing daarvan...

Dit zou toch een fantastische sfeer kunnen geven of zijn er zorgen bij jullie?

Bij mij niet. Het liefst een 1978/79 scenario. Als ik moet kiezen tussen een zware sneeuwstorm met oud en nieuw of ideaal vuurwerk weer dan is het voor mij heel eenvoudig: winterweer. Maar als het natte sneeuwbuien met daarop forse windstoten zijn of +7 C, windkracht 2 en nagenoeg droog dan kies ik voor het laatste.

Laatst bewerkt:
Nou die winterinval met windkracht 1 in com inatie met vochtig weer lijkt me helemal niet ideaal, dat zijn de omstandigheden voor dichte mist.

Zeg het nou niiiiiiiieeeeet! Dat heb ik heel hard moeten afleren in...2019? Rampjaar hier en daarna 2 jaar niet mogen stoken. De hel omdat ik m'n mond niet kon houden ( :wink: )

Maar 't is een klotensingulariteit die ik elk jaar als spookbeeld vrees terug te zien in de modellen. Altijd pas gerust als ik om 23.59u de voordeur opendoe

Heel eerlijk voor mij zie ik t allemaal wel, maar vind goed weer op de vooravond veel belangrijker als om 0.00 eigenlijk

Krijg je met zo plots invallende kou geen scherpe inversielaag/cap of hoe je het moet noemen? Timing daarvan...

Nee. Inversie ontstaan bij stabiel weer en weinig wind. VOldoende menging voorkomt dat. Bij een kouinval gaat vaak gepaard met een stevige stroming uit oostelijke richtingen.

Wat ik nu zie is dat er regen gaat vallen maar gelukkig niet zoveel als afgelopen dagen, de wind is 3 ipv de 5 wat we nu hebben en de regen die er valt is in de ochtend en deel tot midden middag. Daarna zga droog. Ik teken hem af.

Davidh? Heb je iets opbeurends?:wink:
Goedemorgen Gert, tuurlijk… als de luchtvochtigheid laag is doet het grondvocht niet veel ofwel het M woord is dan niet zo groot… afwachten maar…tm woensdag zal ik regelmatig wat posten met kaarten en uitleg erbij, beginnende morgen…

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan