Airforce
VWC lid
Zou fijn zijn, icon, maar ecmwf blijft zelfde lijn van 5bft voor no aanhouden
![]()
![]()
Jep, ECMWF houdt vast aan dezelfde trend helaas.
Maar toch nog weer een positieve benadering denk ik dan.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Zou fijn zijn, icon, maar ecmwf blijft zelfde lijn van 5bft voor no aanhouden
![]()
![]()
Even bespreking hoge resolutie regionaal model ICON D2:
Deze sluit eigenlijk aan op een gunstige trend. De wind lijkt voornamelijk een stevige zuidcomponent te hebben. Ook het KNMI maakt gewag van de gunstige invloed, omdat het aldus de guidance, de hardste windstoten (> 75 km/u) tot de Noordzee beperkt.
Natuurlijk is een landwind gunstiger omdat de aanvoer dan in vrijwel heel Nederland over land is, waar meer wrijving is en het dus minder hard zal waaien als bij een vergelijkbare drukverdeling maar de wind van zee komt. Met name vlak langs de kust is het verschil groot.
In heel het land zien we om 18 uur LT 3-4 B, in het noordoosten zelfs 2 B. Dus als je mag starten met stoken is het goed. Ten westen van de lijn Den Haag Bergen op Zoom en zo pal door naar het zuiden zien we systematisch wat meer wind die in open gebieden (open water) neigt naar 6 Beaufort. Elders meest 4-5 B.
Iets dergelijks geldt ook voor het oostelijke IJsselmeergebied. Richting plaatsen als Stavoren en ook zuidkant Terschelling richting 6 B.
In de loop van de avond draait de wind met name in de zuidwestelijke helft van het land meer naar ZW. We zien overal een (lichte) windtoename, maar in 80% van het land blijft het wel bij 4 B. In Zeeland en van daaruit een strook over het rivierengebied naar het oosten met 5 B.
Neerslag
Op 850 hPA zien we dt de wind pal zuidwest en later bijna west is. Op deze wind beweegt zich een buienzone die om 18 uur LT Zeeland binnendringt en zo over het land schuift. Ze zijn het zwaarste in Noord Holland en Fryslan en het minst zwaar in het zuidoosten van het land. Deze zone bereikt om 22 uur Groningen en is daarna het land uit.
Achter deze zone om ontstaan op de Noordzee nieuwe buien. Deze doen om 21 uur Zeeland aan en trekken daarna vrij vlot over het land. In de zuidelijke helft is daarna nauwelijks neerslag te verwachten, maar ten noorden van de grote rivieren blijven buien een factor. We zien met name voor de kust van Noord-Holland nieuwe, wat kleinere buien ontstaan. Mede door de hoge treksnelheid vallen de neerslaghoeveelheden mee. Er valt van 18-24 uur in het zuiden 1-2 mm, in het noorden 3-4 mm (lokaal). Beetje timen met de buien dus, buienradar is hier wel nuttig.
Kortom: zoals steeds gezegd een winderige oud en nieuw, al lijkt het zeker in het binnenland erg onwaarschijnlijk dat we vorig jaar gaan evenaren. Het is wel natter. Aldus dit hoge resolutie model.
Edit: kijken we naar het ensemblegemiddelde van ECWMF dan zien we dat deze voor regio ZW er wel op lijkt te zitten, maar Dat ICON D2 voor de andere landsdelen wat duidelijker gunstiger is. Want waar Zeeland net in de 5B komt, geldt dit ook voor regio Zuid en zuidoost in het ECMWF ensemble gemiddelde.
Met name Limburg spant hier de kroon, al zal dat ook te maken hebben met het gridpoint. Ik vermoed dat dit op hoogte ligt en daar waait meer wind.
Qua neerslag laat het ensemblegemiddelde precies de verdeling zien die ICON D2 ook laat zien. Het minst in de zuidelijke landshelft (vrijwel droog zelfs) en 1-2 mm over 6 uur meer noordelijk.
Ik snap er geen hout meer van, kan door de kruitstress komen, excuses. Kan iemand met veel verstand van die modellen in Jip en Janneke taal uitleggen welke windkracht er in regio Breda is en of er regen valt?
7/8 is wel wat hoog gegrepen denk ik zelf.
HARMONIE tussen 4/5 tussen 23/24 uur.
Ik maak me niet druk, ik zie het wel als het zover is en als het regent dan wacht ik even.
Ik heb 2 pakjes knetterballen en die gaan Allemaal op !!![]()
Ik denk dat we hier in west Brabant er slecht van af komen als ik zo alle berichten en weerapps lees. Windkracht 6/7 is gewoon teveel en niet verantwoord om te stoken. Ik hoop dat het bij de rest redelijk weer is en dat jullie goed kunnen stoken.