Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan ik ergens tekenen voor soortgelijk weer als vanavond? Zag een brocade shell de lucht in gaan, bleef echt prachtig hangen. En dan is het ook nog lekker fris.

Kan ik ergens tekenen voor soortgelijk weer als vanavond? Zag een brocade shell de lucht in gaan, bleef echt prachtig hangen. En dan is het ook nog lekker fris.

Qua temperatuur zou ik tekenen, maar het is hier echt goed mistig. Voor nu erg sfeervol, maar moeten we niet op de dag der dagen hebben.

Al ik de statistieken erbij pak dan is het weer een keertje tijd voor een ijskoude maar droge en vrijwel windstille jaarwisseling.

Ja doet er niets aan en het is wat het is, maar het weer kan ik altijd wel tegenop zien. Kijkt het hele jaar uit naar die ene dag, alles is tot in de puntjes geregeld, alles heb je tig keer na gelopen en dan zou je zien dat het weer het kan verpesten.

Wel benieuwd wat het weer de komende tijd doet ook.

Goedemorgen iedereen. Het is 18 november 2023 en we hebben nog 6 weekjes te gaan. Kunnen we al iets zeggen over aanstaande oud en nieuw? Natuurlijk! Is het betrouwbaar: natuurlijk niet! Er is geen model dat ook maar met enige betrouwbaarheid zover vooruit kan kijken. Afhankelijk van de weersituatie kan de betrouwbaarheid varieren. SOms een verwachting al binnen enkele dagen onbetrouwbaar(een grenzwetterlage bijvoorbeeld, waarbij er een scherpe grens is tussen twee heel verschillende luchtsoorten en positionering van een 100-200 km enorme verschillen op kunnen leveren) tot een ruime week (in de winter als een standvastig hoog bij op het continent zachte lucht blijft oppompen).

Wat valt er wel te zeggen? Algemeenheden. We kunnen bijvoorbeeld de seizoensverwachting van UK MetOffice en het Europese weermodel erbij pakken. Dan zien we een paar zaken die eigenlijk voor de hele winter gelden:
- Het is alle maanden duidelijk te zacht
- De sneeuwbedekkingsgraad ligt lager dan normaal in heel Europa ten zuidwesten van de lijn Trondheim-Moskou zo'n beetje.

We is het zo dat het UKMO qua sneeuwbedekking voor onze regio positiever is geworden. Die kans werd een maand eerder zeer laag ingeschat maar is fors verbeterd. De maand december 2023 zal voor onze regio qua sneeuwbedekking vrijwel normaal verlopen, dus dan kun je rekenen op een 3-5 sneeuwdekdagen.

Als we kijken naar modeloutput van het meest betrouwbare model, dat van ECMWF dan wordt de winter 1-2 graden warmer dan normaal (zeer zacht). ECMWF neigt naar een licht verhoogde kans op een te natte winter.

Nu is gaat El Nino een piek bereiken in de winter. Als we kijken naar alle vergelijkbare EL Nino's sinds 1983 (ERA5 model), dat zijn elf vergelijkingsjaren dan zien we zowel qua temperatuur als neerslag geen afwijkingen te verwachten in ons gebied. Alles zou dan nagenoeg normaal verlopen.

Ik ga voor het ECMWF-model: een veel te zachte winter met vrijwel normale neerslaghoeveelheden. Aangezien ook in zeer zachte winters het een week of twee zeer koud kan worden (2012, 2021) zeggen deze algemeenheden erg weinig over kortere perioden in de winter. Dus oud en nieuw kan natuurlijk echt nog alle kanten op.

Al ik de statistieken erbij pak dan is het weer een keertje tijd voor een ijskoude maar droge en vrijwel windstille jaarwisseling.

Daar dacht ik laatst ook nog aan. De kansen zijn vaak klein, maar nu is het wel us weer tijd. Kunnen niet altijd 6 gooien, maar dit jaar gaat dat lukken.

Het weertopic, een icoon in de countdown. Niemand kan er iets aan veranderen, maar laat het niet zijn zoals nu met al die pleuris regen. Liever nog wat mist dan regen. Da's echt een spelbreker. Laat het maar licht mistig worden, goed koud en een klein briesje voor de kruitdampen. Heerlijk.

Topic heeft heel wat los gemaakt aan de reacties tot nu toe in de topic te zien. Beloofd wat voor de laatste 2 weken dit topic:D

Ik hoop dat het meevalt. Hopelijk wordt dit een saai topic. Halverwege december zicht op stabiel winterweer. Modellen die allemaal op dezelfde lijn zitten, weinig verandering de laatste twee weken…

Soms is dromen heerlijk, nu maar afwachten hoe hard de realiteit gaat zijn…

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan