Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De GFS-oper van 18:00 laat weer een prachtplaatje zien. Weet de wind zelf wel wat ‘ie wil met de jaarwisseling? :D

Welke weersites?
Als je doelt op buienradar en dergelijke...
Dan kan je je bericht beter achterwege laten.

Ja ik bedoel buienradar, ik weet niet waar jij vandaan komt maar in Den Haag geven ze toch echt windkracht 5 aan, kan het helaas niet mooier maken op dit moment

Wat een paniek toch bij sommige mensen.... degene die dr echt kaas van hebben gegeten geven constant aan dat de weersites niet betrouwbaar zijn op dit moment...

Ik ben nog steeds positief en dat blijf ik totdat het op de dag zelf echt kut blijkt te zijn

Ja ik bedoel buienradar, ik weet niet waar jij vandaan komt maar in Den Haag geven ze toch echt windkracht 5 aan, kan het helaas niet mooier maken op dit moment

Echt, ik vraag me af hoe moeilijk begrijpend lezen soms is. Nogmaals (en ik ben echt geen weerkundige/meteoroloog maar heb wel enig verstand van CFD-simulatie in het algemeen door Fire Safety Engineering): 1 van de ca. 50 uitvoeren van het model wordt direct door dit soort site overgenomen. Het zegt NIETS, zeker niet op zo'n termijn. Kijk naar het gemiddelde van alle "ensembles", ofwel alle simulaties. Dat zegt veel meer, zeker als je de spreiding in ogenschouw neemt. Dan kan je nog een stap verder en dat is uitgaan van wat Jorgingho/Davidh/Dabombe zeggen. Zij hebben gevoel voor het ontdekken van trends in dit soort kaarten en weten welke verandering van een parameter teweeg kan brengen in stromingen etc. Als je al wat wil zeggen over het weer als leek (ben ik ook), kijk dan naar de ensembles en niet naar die verdomde Oper zonder enige vorm van interpretatie. En ja, ik heb mezelf er ook schuldig aan gemaakt. Maar Google is je beste vriend en het geeft jezelf echt meer houvast dan die schommelingen van de weerapps.

Zo zie je maar hoe het met het uur kan veranderen, 2 uur geleden was ik nog positief nu 2 uur later is alles weer anders, een windkracht 5 geven de meeste weersites af dus we vallen gewoon weer in herhaling :frusty:

Gezien de behoorlijke consistente als we ALLE ensemble leden bekijken is het niet mogelijk dat er telkens wat anders uit een verwachting rolt. Er zijn op deze termijn en het feit dat depressies aan de macht zijn, geen zekerheden te geven. Slechts een richting. Die richting geef ik aan, maar het KNMI gaf deze op basis va de modellen van gisteren ook aan: na 28 december een toenemende kans op rustiger en kouder weer met neerslag die niet gedurende perioden maar uit buien valt.

Edit: hier de KNMI guidance van vanochtend fwiw..

"Synoptische ontwikkeling:
Grootschalig gezien hebben we deze hele periode te maken met een zonale stroming die nauwelijks meandert. Gedurende de tweede helft van de week gaat de stroming iets meer meanderen en komen we (dieper) in de polaire lucht. Begin van de week daarna wordt de stroming opnieuw erg zonaal.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Vrijwel alle onzekerheid in het ensemble is het gevolg van verschillen in de timing van de passage van fronten en storingen. De zuidwestelijke windrichting en de temperaturen boven normaal zijn erg zeker. Rond donderdag is de kans op zware windstoten het grootst, met ca. 50% in De Bilt, hetgeen nog afhangt van de koers van een randstoring. Gedurende de wat meer meanderende fase is de kans op een rustige episode, met opklaringen en minder wind, groter, waarmee ook de kans op lagere minimumtemperaturen en een winterse bui tijdelijk toeneemt. De neerslagkansen blijven hoog en de verwachte neerslagaccumulatie blijft bijzonder hoog (70-120 mm, normaal is ca. 30-35 mm)."

Het probleem is volgens mij dat sommigen hier de getalletjes die ze in een app zien, gelijkstellen als een weersverwachting die vergelijkbaar is met de KNMI verwachtingen. Ik ken zeker niet alle apps, maar op basis wat ik zelf(ook hier) voorbij zie komen kan ik zeggen dat ze heel smal kijken en dus heen en weer springen...

EDIT 2: GFS van vanavond 22 uur bekeken en die is qua trend goed in lijn met ECMWF. Weinig reden om dit in detail te bespreken.

Laatst bewerkt:
De drukte hier is ongekend. Meestal geen goed teken voor de weersverwachting. Maar hier kan geen weer forum tegen op.

Houdt de wind / regen eens voor de grap bij op elk uur op elke weer site en je ziet dan zelf hoe vaak het wisselt!

Klopt. Dit hangt af van welk model ze gebruiken. De meest gebruikte weermodellen(GFS, ECMWF) hanteren 4 runs per dag: 00Z, 06Z, 12Z, 18Z. Dit zijn dus ook de updates die je ziet op de meeste weersites.

Lekker met windkracht 6 een blokje de lucht ingejaagd. Ging prima hoor, wel 20m verderop gezet����
Merry Christmas iedereen!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Echt, ik vraag me af hoe moeilijk begrijpend lezen soms is. Nogmaals (en ik ben echt geen weerkundige/meteoroloog maar heb wel enig verstand van CFD-simulatie in het algemeen door Fire Safety Engineering): 1 van de ca. 50 uitvoeren van het model wordt direct door dit soort site overgenomen. Het zegt NIETS, zeker niet op zo'n termijn. Kijk naar het gemiddelde van alle "ensembles", ofwel alle simulaties. Dat zegt veel meer, zeker als je de spreiding in ogenschouw neemt. Dan kan je nog een stap verder en dat is uitgaan van wat Jorgingho/Davidh/Dabombe zeggen. Zij hebben gevoel voor het ontdekken van trends in dit soort kaarten en weten welke verandering van een parameter teweeg kan brengen in stromingen etc. Als je al wat wil zeggen over het weer als leek (ben ik ook), kijk dan naar de ensembles en niet naar die verdomde Oper zonder enige vorm van interpretatie. En ja, ik heb mezelf er ook schuldig aan gemaakt. Maar Google is je beste vriend en het geeft jezelf echt meer houvast dan die schommelingen van de weerapps.
Sorry zal niets meer zeggen!

Het wordt hier met de dag gekker.

Ik weet niet wat jullie gaan doen maar ik lekker mn buit afsteken de 31e

Bijlagen

• IMG-20190317-WA0002.jpg
    IMG-20190317-WA0002.jpg
    117 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ik mag mn 'happy weather' buienradar niet meer neerplempen als leek zijnde dus ja, dat vat ik persoonlijk op :D

Mensen geen stresss is niet goed voor je hart. Ik maak mijn nergens zorgen om noujaa ik maak mij zorgen dat de alcohol die ik na het vuurwerk afsteken wil opdrinken dan al op is��

Gaat prima. Maar die effecten zijn minder. De mensen met minder budget die duitse cakies kopen zullen er weinig van mee krijgen met zulke wind😅

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan