Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Licht meanderende westcirculatie tot het eind van het jaar, die trend is overduidelijk. Stroming dus hoofdzakelijk tussen zuidwest en noordwest. Dat resulteert in een zacht winderig weertype met geregeld perioden met regen.

Tussendoor zijn er ook korte rustpunten met in de achterkamer van depressies ruimte voor een tijdelijk meer open weertype met een paar (winterse) buien en iets lagere temperaturen als de wind naar noordwest draait. Dit afwisselende patroon blijft naar alle waarschijnlijkheid t/m de 31e in stand.

In het geval van oudjaarsdag en de jaarwisseling zal het in het huidige patroon dus weer simpelweg een kwestie van 'geluk' zijn als er op het juiste moment een rug van hogedruk tussen de voorbij trekkende depressies langskomt. Daar is helaas nu nog geen zinnig woord over te zeggen.

Grote patroonwisselingen in de laatste dagen van het jaar lijken me vooralsnog onlogisch en komen slechts in een zeer klein groepje berekeningen voor. Fingers crossed guys!

eps_windrichting_kanspluim_06260.png

Toch groot deel van Nederland droog op basis van deze run

GFSOPEU12_372_4.png

Maar helaas wederom windkracht 6 op de kaart. Door een depressie die noordelijk langs ons heen schampt :sad:

GFSOPEU12_372_9.png

Enige postieve voor nu is wel dat de wind afneemt gedurende de nacht. Dit zou natuurlijk ook al eerder kunnen gebeuren.

GFSOPEU12_378_9.png

Ik word er niet vrolijk van. Vanaf 19-12 iedere dag een bak regen en veel wind. Windkracht 6 is niet te doen! Oudjaar moet echt op een andere dag gaan vallen, want op 1 of andere manier is het gewoon altijd bar slecht weer met hoge temperaturen en een bak regen en wind.

Gast, jij zegt uit het niets "regen regen regen" zonder enige onderbouwing. Dus ik zeg gewoon maar wat positiefs terug.

Gebaseerd dop GFS update natuurlijk. Had even niet de luxe om een plaatje te uploaden maar ga ervan uit dat iedereen de GFS ensembles in de gaten houd.

Maar zoals hierboven een uitbreiden posts veel periodes met regen en wind.

Maargoed je kan ook vragen naar mijn onderbouwing ipv van een trollerige post, dan houden we het leuk :)

Ja dag.. oprotten met die wind hoor.. die is bij ons aan de kust altijd het hardst... max windkracht 4... meer accepteer ik niet

Bedankt voor de updates weer, top. Blijft dus nog positief tot nu toe, top.

Ik probeer positief te blijven wat ik in post #365 al zij het zijn nu nog 2 weken daarin is het nog steeds niet te voorspellen wat er gaat gebeuren, maar als dit weer beeld na de kerst nog steeds terug komt wordt ik toch wel erg depri windkracht 6 nog erger dan vorige jaar :frusty: laten we hopen dat het een foute droom is

Screenshot_20231217_054619_Chrome.jpg

Buienradar gaat nog maar tot de 30e. Maar qua wind is het voor Breda iig 150% beter als afgelopen jaar.

Andere weersites houden het ook op windkracht 2/3.

Nou dat beetje regen nog eraf...

Als ik de GFS-data van dit moment mag geloven, dan ben ik zeer positief!

Het blijft natuurlijk wel een vorm van koffiedik kijken, maar ik blijf hopen dat het een perfecte stookavond en nacht wordt met O&N. Hier een paar screenshots van de GFS-data van dit moment. Op volgorde van 31 december 2023 12.00 uur, 18.00 uur, O&N 0.00 uur, 1 jan 2024 6.00 uur.

31 dec 1200uur 2023.png

31dec 1800uur 2023.png

31dec 1jan 000uur OenN.png

1jan 2024 600uur.png

Dit zijn de verwachtingen in mijn woonplaats (Swalmen) met O&N.

weer 31 23.png

Niks meer aan doen, ik teken hiervoor. :D

Laatst bewerkt:
Ik zie het alweer, het blijft spannend tot het laatste moment. De lage drukgebieden volgen elkaar continu op. Zit je net aan de verkeerde kant van zo’n gebied, dan heb je veel wind en regen. Zit je aan de goede kant, dan kun je zo maar perfect stookweer hebben. Met daarbij de kanttekening dat dan weer kans is op erg rustig weer met de daarbij behorende mist.

Ik ga dit topic tot 3 dagen voor oud en nieuw mijden, want het zal tot die tijd per dag wisselen.

Ben geen weerman, maar sinds vorig jaar kan ik aardig met die kaarten overweg. GFS ziet er inderdaad prima uit! Wel wat wind voor noord Holland (met name de kust), maar lang niet zoveel als vorig jaar. Neerslag nu ook vrijwel niet. Zou hier zeker voor tekenen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan