Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
windstoten in Harmonie zijn veel lager als bij gfs.

Bekijk bijlage 70366

HARMONIE

GFS

Knmi Guidance:

Zaterdagavond is, op nadering van een volgende golftop, de kans op zware windstoten boven het noordwesten van het land behoorlijk groot, (de wind is dan tijdelijk meer aanlandig). Hiervoor staat een code geel uit. De wind heeft in de laatste modelrun een fractie lagere windsnelheid. De 9 Bft boven de Noordzee is dan niet meer te zien. De waarschuwing voor zware windstoten boven het noordwesten van het land blijft echter nog wel uitstaan.

Zo gvd man, het oosten van het land komt echt goed weg bij Harmonie zeg, 50kmp windstoten. Dat zou wel fijn zijn voor onze oosterlingen

Zat net even op de fiets. Waait straf met 6bft op het moment. Toch was iemand zo dapper om een stukje verderop een cake af te steken met goud en gekleurde peonies. Het goud waaide aardig kapot, maar de peonies hielden zich verbazingwekkend goed staande!

Voor de kenners hier. Als ik op Windy.com kijk zie ik best veel verschil. ECMWF en GFS geven 6 bft het grootste deel van de avond. Terwijl andere modellen (ICON en AROME) eerder voor 4-5 bft gaan. Wat is het meest betrouwbaar op deze termijn? 4 bft is natuurlijk een flinke verbetering ten opzichte van 6. :D

Zat net even op de fiets. Waait straf met 6bft op het moment. Toch was iemand zo dapper om een stukje verderop een cake af te steken met goud en gekleurde peonies. Het goud waaide aardig kapot, maar de peonies hielden zich verbazingwekkend goed staande!

Voor de kenners hier. Als ik op Windy.com kijk zie ik best veel verschil. ECMWF en GFS geven 6 bft het grootste deel van de avond. Terwijl andere modellen (ICON en AROME) eerder voor 4-5 bft gaan. Wat is het meest betrouwbaar op deze termijn? 4 bft is natuurlijk een flinke verbetering ten opzichte van 6. :D

ICON D2 en AROME (en ook HARMONIE) zijn echte korte termijn modellen en dus het beste te gebruiken voor de komende 24-48 uur. ECMWF en GFS zijn minder fijnmazig en meer geschikt voor een algemeen weerbeeld op de wat langere termijn (tot zo'n 14 dagen).

EDIT 17:50 uur:
Als ik AROME even vergelijk met de huidige situatie, dan zie ik dat AROME de wind te zwaar weergeeft. Geeft op veel plekken voor nu 6 Bft aan, terwijl het actueel 'maar' 5 Bft is. Morgen staat ook op een hoop plaatsen 5 á 6 Bft ingetekend, dus hopelijk vallen die ook (minstens) 1 Bft minder hoog uit.
ICON D2 zit er wat dat betreft beter op.

Eddy.

Dat gaat echt niet gebeuren. Hier gaat alles de lucht in. Ik wil volgend jaar, mits het is toegestaan, weer op jacht naar mooie koopjes. Dit maakt toch 75% van de belevenis uit. Alleen als het ook nog eens met bakken de lucht uitkomt, dan overweeg ik het om te bewaren. Pyro stookt altijd, weer of geen weer. :D

+1 (10 tekens)

ICON D2 en AROME (en ook HARMONIE) zijn echte korte termijn modellen en dus het beste te gebruiken voor de komende 24-48 uur. ECMWF en GFS zijn minder fijnmazig en meer geschikt voor een algemeen weerbeeld op de wat langere termijn (tot zo'n 14 dagen).

Eddy.

Bedankt voor je antwoord! Hopelijk valt het dan de kant op van 4bft al kan ik met iets meer ook wel leven op dit moment.

Dit zag ik inderdaad ook, flink verschil. Hopelijk valt het enigszins nog de goede kant op.

Bedankt voor je antwoord! Hopelijk valt het dan de kant op van 4bft al kan ik met iets meer ook wel leven op dit moment.

Graag gedaan. :)

Ik had nog een toevoeging gedaan met een vergelijking t.o.v. de huidige situatie:
Als ik AROME even vergelijk met de huidige situatie, dan zie ik dat AROME de wind te zwaar weergeeft. Geeft op veel plekken voor nu 6 Bft aan, terwijl het actueel 'maar' 5 Bft is. Morgen staat ook op een hoop plaatsen 5 á 6 Bft ingetekend, dus hopelijk vallen die ook (minstens) 1 Bft minder hoog uit.

Eddy.

Icon D2 geeft voor morgen in bijna heel het land vanaf 22-23 uur windsnelheden van laag BFT 4, tegen 3 aan --> 20-24km/h.

Eddy.

Hier zelfs windkracht 7. Dat is het op dit moment echt niet. Denk windkracht 5

Hier zelfs windkracht 7. Dat is het op dit moment echt niet. Denk windkracht 5

Precies, AROME zit momenteel wat te zwaar en geeft morgen ook zwaarder aan dan bijvoorbeeld ICON D2.

Hier een kaart met actuele windsnelheden op de KNMI stations. Dit is een Live-link, dus het kaartje zal zich automatisch verversen.
windkracht.png

Eddy.

Harmonie ziet er zo slecht nog niet uit. Ik ben echt benieuwd wat onze weermannen te vertellen hebben. Ik weet niet meer waar ik moet kijken, dus pak ik automatisch voor ons de gunstigste

Hier in nh waait het echt pittig nu. Ik heb meerdere malen hier ms en 3 - 4- 5 gehoord. Weet iemand wat het nu in de regio alkmaar doet aan wind? Want stoken zit er zo haast niet in

Voor regio oosterhout is de voorspelling op buienradar en weeronline iets beter geworden :) 99% kans dat het droog blijft en vanaf 19:00 tot de ochtend rond de 14 graden met windkracht 4. Als dat zo blijft teken ik ervoor.

Hier nu windkracht 6 met windstoten tot 8.
En de compounds gaan hier nog steeds de lucht in her en der.

Misschien heel optimistisch maar meestal duurt dit hard waaien nooit echt lang.
Dus wie weet hebben we straks het ergste al gehad..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan