Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind het weer nu buiten wel goed te doen, af en toe een buitje en af en toe wind stil.
Ik teken voor zo’n weer als vanavond, hoe dan ook we gaan gas geven :devil:

Het weer hier in Twente lijkt ook mee te vallen, de meeste regen valt snachts of in de morgen en smiddags alleen om 15.00 uur nog een bui, maar zeg maar na 16.00 uur droog tot 4 uur 1 januari , maar kan zo veranderen

Oudejaarsdag (zaterdag) is het heel de dag namelijk regenachtig. Het kan af en toe stevig plenzen, al kan de noordelijke helft van ons land in de ochtend rekenen op droge periodes en het zuiden juist in de middag. Daar zal het in de avond dan ook warmer zijn.
Maar vuurwerkliefhebbers willen natuurlijk weten: hoe zit het rond middernacht? Volgens de jongste berekeningen blijft het droog in de warme gebieden, oftewel het zuiden van het land. Daarbij komt ook dat de wind zich rond het 12-uur-moment wat rustiger lijkt te houden, wat het afsteken van vuurwerk ook nog eens een stuk veiliger maakt.
Wie op Nieuwjaarsdag (zondag) nog even door de buurt wil lopen om de beste wensen over te brengen aan familie, vrienden en bekenden moet wel echt met een paraplu of regenjas de deur uit gaan. Het belooft een zachte dag te worden met een temperaturen van rond de 14 graden, maar dat het gaat regenen is dan wel een zekerheidje.

Tussenrun GFS: weinig verandering.

Allereerst het positiefste punt. De neerslag gaat er voor 3/4 van het land in de avond helemaal uit met droge condities die waarschijnlijk zijn onder de lijn Haarlem - Emmen (ongeveer). Alleen de Wadden houden nog een duidelijk signaal van 2 mm gemiddeld maar ook dat lijkt me geen ramp.
Temperaturen: rond middernacht overal nu 12 a 13 C. Nog steeds richting het record voor dat tijdstip op de bewuste datum. Overdag allround 14 tot (zuid en zuidoost) bijna 16 C. Het zou met niet verbazen dat fohneffecten vanaf de Ardennen op Maastricht-Beek een extra push naar 17 C gaan geven.

Goed: temperatuur (smaak) en regen lijken geen hinderende factor te worden. De wind...

Windsnelheden.

1) De drie noordelijke regio's.

Wadden: daalt in de avond van 4 naar 3 B gemiddeld. Amplitude tussen 2 en 7 m/s (2-4B) maar clustering zit dichtbij gemiddelde. Er zijn dus maar heel weinig lijntjes die erg afwijken van het opgegeven gemiddelde.

Noordoost: wind steeds in de 3 B schaal en daalt van 5naar 4 m/s (1 m/s lager steeds dan op d Wadden). Spreiding: zie Wadden.

Noordwest: zie besprekking Wadden, nagenoeg identiek.

Midden Nederland:

Oost: zie bespreking noordoost. Identiek, spreiding tussen 1,5 en 5,5 m/s (dus de uiterste waarden van alle ensemble leden). De wind kan hier volgens GFS nooit de 4B teboven gaan rond middernacht.

Midden: Dalend van 5 B midden op de dag naar 4 B rond middernacht. Spreding tussen 9 m/s (5B) en 1,5 m/s (grens 1-2B!). CLustering rond het gemiddeld dus de genoemde waarden zijn echt outliers.

West: zie regio noordoost.

Zuidelijk NEderland:

Zuidoost: wind van 3 B overdag naar 2B rond middernacht (grens 2-3 B). Geen ensemble lid gaat boven de 5 m/s uit (3B).

Zuid: gelijk aan regio noordwest.

Zuidwest: de slechtste regio. 5B in de middag en 4 B rond middernacht.

Als ik de opers bekijk zie ik echter wel bij de meeste, ook die van GFS, ene andere verdeling waarin regio zuidwest er eigenlijk altijd duidelijk beter vanaf komt dan de regio noordwest en wadden.

Nog steeds oogt GFS wel erg gunstig. De meeste opers zijn zo gunstig niet. In heel wat zie ik toch veel meer kans op forse windstoten en gemiddelde die 1B en in het noordwesten en op de Wadden 2B hoger liggen.

Is dat niet optimistisch? Deze is voor zuidwest/ zuid toch 9m/s?

Of zie ik het verkeerd?Screenshot_20221229-190304_Samsung Internet.jpg

Ook Breda zit op rond 9m/s

gfs-breda-nl-515n-5e.jpeg.jpg

Ik hoop echt dat je gelijk krijgt jorginho.
Al is het maar voor al je werk.

Tot nu toe zeggen alle weer apps minder weer voor schoonebeek (nabij emmen).

Buienradar, Weerplaza, AccuWeather en ook windy waar je uit verschillende kaarten kunt kiezen.

Het model Arome geeft hier anders wel beduidend minder wind op dan de GFS en EC modellen. Het verschil tussen nog aardig prima kunnen stoken of serieus de zolder optie overwegen voor bepaalde potten. En volgens mij werd hier toch gezegd dat Arome een aardig hoog betrouwbaarheidsgehalte heeft? Wel aardig wat mm regen. Maar dat is hopelijk nog te overzien.

Het model Arome geeft hier anders wel beduidend minder wind op dan de GFS en EC modellen. Het verschil tussen nog aardig prima kunnen stoken of serieus de zolder optie overwegen voor bepaalde potten. En volgens mij werd hier toch gezegd dat Arome een aardig hoog betrouwbaarheidsgehalte heeft? Wel aardig wat mm regen. Maar dat is hopelijk nog te overzien.

Blijft wel de operationele run. DUs die kan laag zitten. Als we de GFS ensemble leden zien zit er ook een enkele tussen die landinwaarts voor 1 a 2 B gaat. De Arome zou dus de onderkant van het spectrum kunnen vertegenwoordigen. Ik zag overigens ook een ander model (even kwijt welke) dat ook met de windstoten toch laag uitviel. Vooralsnog lijken dit soort opties me een 10% kans hebben. Ik zou er niet vanuit gaan, maar wie weet...

Arome gaat zover nog niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan