Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de update!! Maar kan iemand mij ook vertellen wat de status is voor overdag kwa regen in het oosten? Zijn het buien? Of langdurig buien front? Overdag namelijk carbid schieten

Even kort, ivm vuurwerk ophalen, de 00z data van vannacht over de periode 18-02u:

Klassiek warme sector weertje; bewolkt, en van oost naar west 4 tot 6 Bft. Met name in het noordwestelijk kustgebied mogelijk 7 Bft. Wind zal storend een vlagerig aanwezig zijn. Snelheden tussen 60-70km/, in de kustgebieden, en dan met name het noordwesten, mogelijk zelfs richting 80km/u (zware windstoten). Alles uit zuidwestelijke richting.

Verder met name in het westen, midden en noorden af en toe (mot)regen. Het front lijkt daarbij in de loop van de avond door zwakke hogedrukwerking wel activiteit te verliezen. Hoeveelheden lijken mee te vallen, enkele millimeters, geregeld nat, het meest frequent en langdurig in het noorden. Het zuiden en zuidoosten lijken het een behoorlijke tijd droger te kunnen houden.

Richting de jaarwisseling zelf neemt de wind iets af. In het oosten en zuidoosten mogelijk naar een 3/4 Bft. Elders 4 Bft. In de kustgebieden blijft de wind vrij krachtig, 5 Bft en vlagerig. Het front dat de bewolking en regen veroorzaakt trekt daarbij mogelijk iets verder het land in, waarbij er af en toe (mot)regen valt. Ook dan geen grote hoeveelheden waarschijnlijk.

In de nieuwjaarsnacht zet de windafname waarschijnlijk door met halverwege de nacht, met uitzondering van de directe kustgebieden, op de meeste plaatsen 3-4 Bft uit zuidwest.

Al met al een groot deel van de avond winderig, te winderig voor relaxed vuurwerk afsteken. Boterzacht en af en toe (mot)regen, het meest in het westen en vooral noorden, het minst in het oosten en zuidoosten. Richting het eind van de avond iets afnemende wind naar proporties die meer doable zijn. Toch zal het mooie er wel af zijn, zeker voor de lichtere effecten.

Vanavond weer een update. Nu vuurwerk ophalen :holland:.

Ik vind dit dikke prima hoor dabombe oosten windkracht 3/4 teken ik voor:)

Bedankt dabombe! Dit klinkt beter als het scenario wat de afgelopen 24 uur in m’n hoofd zit. Heb het idee dat de windverwachting ook iets aan het inbinden is als ik de berichten zo lees (nadat het wel eerst omhoog geschoten is). En met nog bijna 3 volle dagen te gaan hoop ik toch nog op re-de-lijk stookweer.

Even kort, ivm vuurwerk ophalen, de 00z data van vannacht over de periode 18-02u:

Klassiek warme sector weertje; bewolkt, en van oost naar west 4 tot 6 Bft. Met name in het noordwestelijk kustgebied mogelijk 7 Bft. Wind zal storend een vlagerig aanwezig zijn. Snelheden tussen 60-70km/, in de kustgebieden, en dan met name het noordwesten, mogelijk zelfs richting 80km/u (zware windstoten). Alles uit zuidwestelijke richting.

Verder met name in het westen, midden en noorden af en toe (mot)regen. Het front lijkt daarbij in de loop van de avond door zwakke hogedrukwerking wel activiteit te verliezen. Hoeveelheden lijken mee te vallen, enkele millimeters, geregeld nat, het meest frequent en langdurig in het noorden. Het zuiden en zuidoosten lijken het een behoorlijke tijd droger te kunnen houden.

Richting de jaarwisseling zelf neemt de wind iets af. In het oosten en zuidoosten mogelijk naar een 3/4 Bft. Elders 4 Bft. In de kustgebieden blijft de wind vrij krachtig, 5 Bft en vlagerig. Het front dat de bewolking en regen veroorzaakt trekt daarbij mogelijk iets verder het land in, waarbij er af en toe (mot)regen valt. Ook dan geen grote hoeveelheden waarschijnlijk.

In de nieuwjaarsnacht zet de windafname waarschijnlijk door met halverwege de nacht, met uitzondering van de directe kustgebieden, op de meeste plaatsen 3-4 Bft uit zuidwest.

Al met al een groot deel van de avond winderig, te winderig voor relaxed vuurwerk afsteken. Boterzacht en af en toe (mot)regen, het meest in het westen en vooral noorden, het minst in het oosten en zuidoosten. Richting het eind van de avond iets afnemende wind naar proporties die meer doable zijn. Toch zal het mooie er wel af zijn, zeker voor de lichtere effecten.

Toch nog maar even kijken naar een update en kan er mee leven. Hier in west Brabant geeft hij bar weinig regen in de avond en de wind 5 bft. Is veel maarja. Wind is precies te vergelijken met op het moment. Heb wel medelijden met het noordwesten. Den helder Alkmaar etc. Windkracht 7 bft. Hopelijk krijgen ook hun een rust momentje. Maar heb persoonlijk liever wind dan regen. Misschien is het juist dankzij de wind dat het wat minder gaat regen met oudjaarsavond dan voorheen gedacht werd. Er zijn slechtere edities geweest denk ik.

even snel gekeken voor de neerslag. Wat opvalt is dat vooral ECWMF een stuk minder neerslag berekend dan gisteren. Dit is niet gek want gister was het een uitbijter (natste optie. GFS is redelijk gelijk gebleven qua neerslag.

GFS00:

12z.png
16z.png
00z.png

ECWMF
EC12z.png
EC18Z.png
EC00z.png

20 km van de kust zou door wrijving met gebouwen, bomen etc de wind tot 10m hoogte al wel wat afgezwakt moeten zijn lijkt me. Ik denk dat je net buiten kustgebieden valt.

Ik wil er aan toevoegen dat GFS persisteert in duidelijk betere windomstandigheden. Normaliter zie je ze bijdraaien maar zelfs twee dagen voor oud en nieuw zien we hier duidelijk gunstigere omstandigheden.

Oper ICON: winderig tussen 18 en 22 uur, daarna vrijwel allround naar 3/4 B. Droog vanaf 21 uur in het hele land. Dat het zacht is hoeven we niet te melden.

UKMO: veel minder gunstig. Duidelijk meer wind en duidelijk veel meer regen! Ik zou met dit model niks afsteken.

Arpege: consistent en consistent in een drama scenario met veel regen met name noord van de grote rivieren. De wind is ook veel te veel van het goede met name in een brede strook noordwestelijk van Breda-Emmen o.i.d.

Fijnmazige modellen: ons blok van 18-24 h 31 12 2022 zit nog net buiten hun bereik (gaat nu tot 0.00 uur of 12 uur de 31e).

Zo zien we dat het op geen enkele wijze hopeloos noch beklonken is.

De vuurwerkshow in Katwijk word vanwege de harde wind al afgelast. Dus benieuwd hoe het met al die andere geplande shows gaat zijn.

GFS ftw!! Ik heb het al los gelaten, partytent word morgen afgeleverd zodat we overdag (wanneer de meeste regen voorspeld word) redelijk droog kunnen carbid schieten. De avond lijkt het allemaal te verbeteren. Een kleine collectie met echt fijn goud gaat bewaard worden maar verder gewoon rammen!!! Alleen ik baal ervan dat ik waarschijnlijk de Branco dan toch moet laten staan, zou het echt zonde vinden als die mines meteen verwaaien :sad:

Ik maak mij er niet zo druk om, want volgens buienradar zou het van vrijdag op zaterdag om 00:00 gaan regenen tot een uur of 10 in de ochtend, dan lig ik toch te pitten nog en waarschijnlijk veel van ons, aangezien je toch pas rond half 5 begint met stoken. Die tijden die ze aangeven dat het regent op de 31ste is van vrijdag op zaterdagnacht en die tellen ook mee van 80% die voorspelt is:)

Regen zou ik me nog het minste druk om maken. Echter windsnelheden van ca. 40km/h gemiddeld met vlagen naar de ~75km/h is zorgelijker. De wind neemt wel af op 01 januari dus hopelijk verschuift het windraam nog een paar uurtjes naar voren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan