Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas, de door Roald aangehaalde oper ligt rond de jaarwisseling samen met nog een handjevol leden onderin het ensemble (zie hieronder). En anderzijds met de storm juist ver bovenin eerder op de dag. Dat is overigens niet gek, maar daar kom ik zo op.

Het grote probleem met oudjaarsdag, en eigenlijk ook al de dagen ervoor, is dat het polaire front parellel aan de stroming komt te liggen en gaat golven. De atmosfeer is daarbij stroomopwaarts zodanig volatiel dat wanneer het front 'aangeslagen wordt' er snel uitdiepende (storm)depressies kunnen ontstaan die met een rotgang richting ons land worden getransporteerd.

Het lastige van die setup is dat een kleine misplaatsing er voor kan zorgen dat die explosieve ontwikkelingen zich juist niet voordoen. Hierdoor slaat zo'n golf in het front minder uit, blijft het patroon vlak, en kan het langdurig boven onze contreien blijven slepen met veelvuldig regenachtig en winderig weer tot gevolg, ook op de 31e. Als die uitdieping juist wél op het juiste moment plaatsvindt slaat het front een stuk verder uit (zie de eerder aangehaalde GFS12 oper) en kan de trekrug waar we zo op hopen een stuk beter ontwikkeld zijn. Zie het als een rivier. Wanneer er meandering optreedt worden de golftoppen en -dalen vaak versterkt en gaat de netto stroomsnelheid geleidelijk omlaag.

Je kunt je voorstellen dat als het zo nauw luistert én systemen enorm snel bewegen elk model met een andere oplossing komt. Ze hebben immers allen iets andere fysica, initiatie én resolutie, en daarmee dus een ander oplossend vermogen. Juíst in dit soort dynamische situaties zijn dergelijke eigenschappen van doorslaggevend belang als het gaat om betrouwbaarheid.

Niet alleen tussen de verschillende modellen, maar ook bínnen de ensembles zien we per model nog steeds onzekerheid omtent de positie van het front op oudjaarsdag, alsook de diepte van depressies op de golftoppen. Daarmee verschillen dus ook windsterkte en neerslaghoeveelheid per run. De onzekerheid blijft dus nog in stand, helaas. Kijken wat EC zo doet...

Ik heb zelf het idee dat we juist wél moeten hopen op een forse uitdieping (en wellicht en storm) vóór oudjaarsavond. Daarmee groeit namelijk de kans op een wat meer golvend partoon en dus op droger en wellicht ook iets rustiger weer onder zo'n trekrug. Blijft het uitdiepen uit, heb je kans dat je langdurig regen en wind te pakken hebt, zoals ICON, GEM en ook een groot deel van het GFS ensemble helaas laten zien...

Hieronder: GFS12 windsnelheid. Oudjaarsdag tussen de zwarte markers.

gfs_wind.png

Laatst bewerkt:
We mogen god op onze blote knieën danken dat er freaks zoals davidh, dabombe en jorginho zijn, want anders zou de hele boel hier in volslagen panic mode zijn. Keep the faith medestokerts!

@dabombe dus slecht nieuws��

In het kort: de verhouding beroerd vs redelijk stookweer is ongeveer 70-30%. Onzekerheid troef nog steeds. Toch denk ik dat we morgen doorbraken gaan zien, als in; langzame oplijning in de modeluitvoer. Fingers crossed...

In het kort: de verhouding beroerd vs redelijk stookweer is ongeveer 70-30%. Onzekerheid troef nog steeds. Toch denk ik dat we morgen doorbraken gaan zien, als in; langzame oplijning in de modeluitvoer. Fingers crossed...

Als ik kijk op windguru zie ik op de gfs dit:

Dan valt het toch wel mee?
D2213AE1-550E-4B0B-B859-29D63EC1D031.jpg

Als ik kijk op windguru zie ik op de gfs dit:

Dan valt het toch wel mee?

De data die je hier laat zien komt overeen met de zwarte lijn in de grafiek in mijn post (de operationele run van GFS12). Die vertaalt dus op dit moment een minder waarschijnlijk scenario. Dat kun je inschatten door te kijken naar de bandbreedte van de pluim. Met andere woorden: je ziet een grote verscheidenheid aan oplossingen die afwijken van de zwarte lijn. Dat maakt de data uit jouw plaatje dus minder waarschijnlijk. Snap je 'm?

Bespreking GFS ensemble van vanmiddag:

Kort: deze run is consistent met de vorige en min of meer in lijn met ECMWF. We zien dat de dalende trend in de windsnelheden in dit model weer ietsjes is vervoegd als we de gemiddelde bekijken. De piek in de twee weken valt in de eerste 6 uur van de 31e en daalt dan geleidelijk naar duidelijk lagere gemiddelden.
Interessant voor ons is een eerste verdere dip op de trend precies rond de jaarwisseling.

De gemiddelde windsnelheid zit als we het hele land nemen rond de 4 m/s. Het zuidwesten zit op ruim 5 m/s. Overal elders is het in het hele noordoosten, oosten, zuidoosten en zuiden 3 m/s en voor het westelijke deel dus eerder 4 m/s en dus het zuidwesten 5 m/s.
Neerslag kansen zijn op dat tijdstip duidelijk verlaagd, temperaturen ook minder hoog dan eerder verwacht.

In iets meer detail:

Opvallend is nu wel een licht afgetekende tweedeling: een clustering van heel lage windsnelheden her en der (onder de 2 m/s) en in het zuidoosten zelfs richting 0 m/s in een enkele uitvoer rond 0.00 uur. Natuurlijk is er als tegenwicht ook een behoorlijk aantal leden te zien dat dik boven de die 3 a 4 m/s is maar hierin is net wat meer spreiding te zien.
In de regio zuidoost is ook in de tijdvakken 6 uur voor en 6 uur na 0.00 uur UTC geen member te vinden dat boven de 5 m/s uitkomt.
In de slechts bedeelde regio, zuidwest, is er een enkel member dat naar 12 m/s gaat maar voor de rest zit alles onder 8 m/s. Ook hier een redelijk cluster dat zich rond of zelfs wat onder de 2 m/s bundelt.

De neerslaghoeveelheden zijn precies rond nul uur uitgesproken laag. Met name in de zuidelijke regio's komen die niet boven 6 mm uit (als absoluut maximum) en zit het gemiddelde dicht bij nul. Om dit tijdvak van 0.00 uur heen ziet het er heel anders uit. Dus timing is weer erg van belang.

Temperaturen: gemiddeld 8 (noord en noordwest) en 10 C (rest v/h land). Maar hier is een flinke spreiding te zien.

Samenvattend: er lijkt voorzichtig een trent te zien te zijn dat de hoogste piek (van 8 m/s gemiddeld) ongeveer 18 uur voor oud en nieuw gaat vallen. Dit zagen in de vorige run van zowel ECMWF als GFS. Daarna wordt op de lange termijn de windsnelheid gemiddeld duidelijk lager, maar ook lijken we juist rond oud en nieuw even een dip op die trend te zien.
Temperaturen: afgaand op GFS lijkt een 8 a 10 graden het meest waarschijnlijk.
Neerslag is gemiddeld genomen hoe zuidelijker hoe droger. Dit is met afstand de droogste run tot nu toe voor 0.00 uur. Maar de tijdvakken eromheen zijn wel veel natter.

De ECMWF kunnen we tussen 21.00 en 21.30 verwachten. Als die in elk geval qua trend meegaat met ECMWF, dan is dat een gunstig teken. Ik verwacht sowieso hogere gemiddelde windsnelheden i.v.m. GFS.

Als ik buienradar moet geloven gaat het regenen van 09:00 tot 15:00 en tot 16:00 na druppelen. Na 16:00 geen regen meer. Regio Breda

Bespreking GFS ensemble van vanmiddag:

Kort: deze run is consistent met de vorige en min of meer in lijn met ECMWF. We zien dat de dalende trend in de windsnelheden in dit model weer ietsjes is vervoegd als we de gemiddelde bekijken. De piek in de twee weken valt in de eerste 6 uur van de 31e en daalt dan geleidelijk naar duidelijk lagere gemiddelden.
Interessant voor ons is een eerste verdere dip op de trend precies rond de jaarwisseling.

De gemiddelde windsnelheid zit als we het hele land nemen rond de 4 m/s. Het zuidwesten zit op ruim 5 m/s. Overal elders is het in het hele noordoosten, oosten, zuidoosten en zuiden 3 m/s en voor het westelijke deel dus eerder 4 m/s en dus het zuidwesten 5 m/s.
Neerslag kansen zijn op dat tijdstip duidelijk verlaagd, temperaturen ook minder hoog dan eerder verwacht.

In iets meer detail:

Opvallend is nu wel een licht afgetekende tweedeling: een clustering van heel lage windsnelheden her en der (onder de 2 m/s) en in het zuidoosten zelfs richting 0 m/s in een enkele uitvoer rond 0.00 uur. Natuurlijk is er als tegenwicht ook een behoorlijk aantal leden te zien dat dik boven de die 3 a 4 m/s is maar hierin is net wat meer spreiding te zien.
In de regio zuidoost is ook in de tijdvakken 6 uur voor en 6 uur na 0.00 uur UTC geen member te vinden dat boven de 5 m/s uitkomt.
In de slechts bedeelde regio, zuidwest, is er een enkel member dat naar 12 m/s gaat maar voor de rest zit alles onder 8 m/s. Ook hier een redelijk cluster dat zich rond of zelfs wat onder de 2 m/s bundelt.

De neerslaghoeveelheden zijn precies rond nul uur uitgesproken laag. Met name in de zuidelijke regio's komen die niet boven 6 mm uit (als absoluut maximum) en zit het gemiddelde dicht bij nul. Om dit tijdvak van 0.00 uur heen ziet het er heel anders uit. Dus timing is weer erg van belang.

Temperaturen: gemiddeld 8 (noord en noordwest) en 10 C (rest v/h land). Maar hier is een flinke spreiding te zien.

Samenvattend: er lijkt voorzichtig een trent te zien te zijn dat de hoogste piek (van 8 m/s gemiddeld) ongeveer 18 uur voor oud en nieuw gaat vallen. Dit zagen in de vorige run van zowel ECMWF als GFS. Daarna wordt op de lange termijn de windsnelheid gemiddeld duidelijk lager, maar ook lijken we juist rond oud en nieuw even een dip op die trend te zien.
Temperaturen: afgaand op GFS lijkt een 8 a 10 graden het meest waarschijnlijk.
Neerslag is gemiddeld genomen hoe zuidelijker hoe droger. Dit is met afstand de droogste run tot nu toe voor 0.00 uur. Maar de tijdvakken eromheen zijn wel veel natter.

De ECMWF kunnen we tussen 21.00 en 21.30 verwachten. Als die in elk geval qua trend meegaat met ECMWF, dan is dat een gunstig teken. Ik verwacht sowieso hogere gemiddelde windsnelheden i.v.m. GFS.
Waarom is jouw bericht zo tegenovergesteld van Dabombe?

Dit is overigens wat ik bedoel met uitslaande golven in het front. Zie hieronder. Eerst de GFS12 oper met een duidelijke golftop in de rode cirkel (stormdepressie), terwijl EC12 dit op hetzelfde tijdstip totaal niet laat zien. Verder in het roze de stromingsrichting. Je zit dat het bij GFS allemaal wat meer golft en bij EC bijna lijnrecht over ons land dendert. Dat maakt het verloop natuurlijk compleet anders en de verwachting tot nu toe blijvend onzeker....

Je kunt je voorstellen dat in het geval van EC (onderste plaatje), waarbij die stormdepressie dus ontbreekt, de regenzone behorend bij het front véél langer op een plek kan blijven liggen en daarmee dus de kans op een gunstig getimede onderbreking een stuk kleiner wordt.

GFS12 oper
GFS_1.png

EC12 oper
EC_1.png

@dabombe dus slecht nieuws��

Strikt genomen schrijft hij niks nieuws. Hij beschrijft meer waarom de verwachting zo onzeker is en het dansen op een koord is. Een koord dat eigenlijk steeds op het punt van knappen staat wel te verstaan en de koorddanser naar beneden stort.

Ik ben zelf overigens wat positiever met de laatste GFS run. Want die is denk ik voor het eerst consistent in zijn verwachting dat de wind toch voor oud en nieuw gaat pieken. ECWMF vanavond eens bekijken. Als deze de GFS trend overneemt, ook al is het met wat hogere windsnelheden dan geeft dat mij in elk geval reden om niet te zwart te kijken. We zullen de hoge resolutie modellen moeten afwachten vermoed ik voor we echt grote zekerheid zullen krijgen.

Wat is de verhouding (mesh:mesh) van de fijnmazigere modellen t.o.v de groffere modellen @dabombe/Jorgingho?

Dit is overigens wat ik bedoel met uitslaande golven in het front. Zie hieronder. Eerst de GFS12 oper met een duidelijke golftop in de rode cirkel (stormdepressie), terwijl EC12 dit op hetzelfde tijdstip totaal niet laat zien. Dat maakt het verloop natuurlijk compleet anders en de verwachting tot nu toe blijvend onzeker....

Je kunt je voorstellen dat in het geval van EC (onderste plaatje), waarbij die stormdepressie dus ontbreekt, de regenzone behorend bij het front véél langer op een plek kan blijven liggen en daarmee dus de kans op een gunstig getimede onderbreking een stuk kleiner wordt.

GFS12 oper
Bekijk bijlage 69939

EC12 oper
Bekijk bijlage 69940

Inderdaad grote verschillen! Op basis van jouw ervaring, wanneer verwacht je dat er meer duidelijkheid komt?

Waarom is jouw bericht zo tegenovergesteld van Dabombe?

Ik denk niet dat het zo tegengesteld is. Dabombe richt zich in zijn bericht op de stevige adders onder het gras die inherent zijn aan het grootschalige stromingspatroon.
De strikte benadering van het het ensemble geeft aan dat die uitkomst wat minder waarschijnlijk is geworden omdat deze gelijk is aan het vorige ensemble en zelfs is verbeterd. Tenzij ik het me niet goed herinner, had de vorige run bij lange na niet zoveel lijntjes die richting 2 m/s gaan als deze run.

Maar aan er zijn ook lijntjes (helaas nog genoeg) die inderdaad gaan voor een slepend front en/of een latere piek. Vandaar ook mijn opmerking dat we ECMWF nodig hebben als bevestiging en mijn kanttekening dat dit model vrijwel zeker op een hoger gemiddelde uit gaat komen.

Het kan dus zo zijn dat 50 esemble leden stikt genomen een verbetering laten zien, maar dat de meteorologische situatie zodanig is dat je weet dat het beslist nog geen beklonken zaak is en dat schrijf ik ook nergens. Een verbetering betekent niet dat de situatie nu "goed" is.

Idd wel apart. De kaarten geven hoop , de bekende apps en sites geven als maar slechter weer op.

Ik bekijk die apps nooit, maar mijn vermoeden is dat deze zich op de opers baseren. Dan nog: ik heb ICON en UKMO Oper bekeken en die zijn qua wind ook geen ramp. 3-4 B meest, in een van de twee komen de Wadden er dan wel slechter vanaf. In UKMO is de neerslag zeker voor een strook van Rotterdam naar Twente (50 km breedt) een drama met een bak regen in 6 uur tijd (10-20 mm). Da's niet best...

Maar goed: in deze situatie zijn op deze termijn de opers vrijwel waardeloos.

Verdomme het is echt ongekend spannend he :bonk:

Overdag.
GFSOPEU12_120_9.png

Middernacht.
GFSOPEU12_132_9.png

Weeronline gaat nu ook voor windkracht 3 in plaats van 4/5 in de nacht van 1 januari.

Klembord01.jpg

Nieuwste ECMWF oper gezien voor 31-12-2022 voor middernacht en die is slecht. Warm (15 cm regio zuidoost), nat in de NW helft en droog in de zo helft en windstoten van 50-75 km uur...

ecmwf 1 12 26 2022.jpg

ecmwf 2 12 26 2022.jpg

ecmwf 3 12 26 2022.jpg

Nieuwste ECMWF oper gezien voor 31-12-2022 voor middernacht en die is slecht. Warm (15 cm regio zuidoost), nat in de NW helft en droog in de zo helft en windstoten van 50-75 km uur...

Ghehe, had je wat anders verwacht dan :wink:? Op het moment dat we de warme sector in gaan heb je gagarandeerd te veel wind voor het normaal afsteken van vuurwerk. Dat gebeurt helaas in de ruime meerderheid van de uitvoer. Vandaar dat ik niet zo positief ben.

We moeten het hebben van een rug aan de polaire kant van het front (beetje zoals GFS12 oper dus). Dat is letterlijk de enige strohalm die we lijken te hebben! De enige andere plek met iets minder wind is langs het grondfront, maar daar komt het met bakken tegelijk naar beneden...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan