Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bespreking (kort) ensembles:
1) De oper geeft allround 3-4 m/s aan. Dus in alle regio's zo'n beetje. Daarbij is het erg zacht met gemiddeld over het land 8-9 C. DP is 6 C wat een relatieve vochtigheid van 80-85% impliceert. Kansen op mist zijn laag. Neerslaghoeveelheden volgens de oper vrijwel overal 0 mm. Dat is wel heel erg goed.
De situatie is zo dat er rond 24 uur een depressie ver noord van ons langstrekt en het windveld ons niet beinvloedt. Een tweede diepe depressie zit dan nog 500 km west van Ierland met de kern, het sterke windveld zit dan aan de Ierse zuidkust en richting Cornwall.
We zitten hier dus precies in een rustiger gebied. Een ideale situatie gegeven de algehele situatie. In de tijdvakken voor en na 24 uur zien we de wind nergens meer zo rustig zijn als precies HET vuurwerkmoment.

2) De oper wordt NAUWELIJKS gesteund door het ensemble. Slechts 15-20% van de leden komen qua wind overeen met de oper. De grote meerderheid gaat voor (duidelijk) meer dan 4 m/s. Hiermee komen we voor het hele land uit op een gemiddelde van het ensemble van de wind van 6-7 m/s. Regio Noordwest gaat voor 9 m/s.
De control duidt op timingsverschillen en positie verschillen van de depressie, al heb ik de kaarten niet bekeken. De rustige periode valt hier 12 uur eerder en houdt korter aan. Tegen 24 uur is de wind fors aangetrokken. De ensembles, op hun manier, komen tot een vergelijkbare windsnelheid als gemiddelde.
Voor eventuele neerslag en de temperatuur maakt het niet vreselijk veel uit.

Conclusie:
Op basis van het gemiddelde van de ECMWF althans mogen we rekenen op een winderige, zeer zachte en redelijk vochtige jaarovergang. De kans op een jaarovergang met echt goede windomstandigheden (dan bedoel ik 4 m/s of minder en windstoten < 10 m/s) bedraagt minder dan 20%.
Edit: aan de andere kant zit het gemiddelde met een gemiddelde van 7 m/s redelijk centraal in de klasse 4 Beaufort. Dat is ook niet dramatisch slecht. Alleen regio NW lijkt een goede 5B te maken te krijgen met te snel vervliegende effecten.

Noord west:cry:

Edit: of hebben we het dan over den helder/Friesland/de wadden en niet per definitie omgeving Amsterdam?

Nieuwe gfs oper kunnen we beter maar even niet naar kijken. Pure drama dikke storm en regen.

Hopelijk een uitbijter in het ensemble

Jaa snap hier echt niks van, zie mijn post hierboven! Wereld van verschil met half uurtje geleden, maar de ECMWF ziet er ook nog gewoon goed uit. Toch maar kwestie van afwachten voor wat meer zekerheid!

Jaa snap hier echt niks van, zie mijn post hierboven! Wereld van verschil met half uurtje geleden, maar de ECMWF ziet er ook nog gewoon goed uit. Toch maar kwestie van afwachten voor wat meer zekerheid!

Oper zit bovenin bij gfs in het ensemble. Gemiddelde is ongeveer gelijk gebleven.

GFS ziet er heel slecht uit. Dikke storm en veel regen. Ben bang dat het zo blijft. Hoe kunnen GFS en ECMWF zo verschillen en welke is betrouwbaarder?

Edit: of hebben we het dan over den helder/Friesland/de wadden en niet per definitie omgeving Amsterdam?

Het gridpoint zit volgens mij zelfs op de Noordzee, wat soms zou kunnen verklaren waarom de andere regio's dichter bij elkaar zitten. Ik ben hier niet zo zeker van.
Verder ben je ook afhankelijk, zeker in jouw omgeving van de windrichting. Is de wind pal west dan zit je niet zoveel beter dan Den Helder. Is de wind veel meer zuid en dus bijvoorbeeld zuidzuidwest, dan strijkt de wind in Amsterdam veel meer over land. Meer wrijving en dan zit je net zoiets als Midden Nederland. Een uitzondering is natuurlijk wel als het windveld door de isobaren naar het noordwesten toe ook om die reden veel krachtiger is. Dan zie je veel meer een verloop van NW naar ZO. Etc.

Ik vermoed dat je voor Amsterdam op deze termijn beter de regio West aanhoudt of Midden. Als ik naar West kijk zie ik op hoofdlijnen geen verschil met Midden.

Noordwest is echt kop van Noord-Holland. Ik dacht of op de Noordzee of Wieringermeer (?). Maar je moet de weerkaarten bekijken om te zien wat de reden is. Als je juist in het noordwesten de isobaren dichter op elkaar gepakt ziet zitten tov elders, dan heeft het met de ligging te maken t.o.v. die lijnen met gelijke druk. Je ziet dan meestal een behoorlijk verloop over het land. Zeg Limburg (afgezien van de hoge delen) op 5-6 B en dan Kop van NH en Wadden op 9 B of zo.
Nu zie je dat het overal gelijk verdeeld is, behalve NW. De Wadden er maar even bijgepakt en die komen toch ook wat lager uit dan NW, nlk zo'n 8 m/s.

Aangezien we de ECMWF Oper niet kunnen gebruiken als voorbeeld (overal behoorlijk rustig), die vn GFS eens bekeken. Hier zien we exact een situatie waar de verdeling alles te maken heet met positie van Lagedruk. Het zwaartepunt richt hier zelfs noordnoordoost. Schiermonnikoog zit in deze verie op 8 B om middernacht.
Den Helder zit op 6 B. Amsterdam nog net aan 4 B maar bijna 3B. Middelburg zit hier middenin de 3B schaal.

Het probleem nu, op deze termijn, is dat het in ruimte (koers/positie depressies) en tijd (wanneer) bij een mobiele straalstroom gewoon grote verschillen kunnen zien. Een dergelijk patroon zorgt in het algemeen nou niet voor kalm weer. Dus het is een patroon waarin in grote lijnen zowel wind als neerslag een prominentere rol hebben dan in veel andere situaties. Het is een depressietrein die op NW Europa gericht is. Je moet het dus hebben van de perioden tussen de depressies in en op deze termijn is het gewoon erg onzeker.

Dit is de oude run

Hier de nieuwe

Bekijk bijlage 69857

Voor iedereen: dit kaartje is wel 22 uur lokale tijd. Hoe dan ook: om 01.00 uur lokale tijd is er van dat hele windveld alleen noordelijk van de lijn Almaar-Emmen nog meer dan 5B over. De depressie trekt in deze uitvoer erg snel door. In Zeeland is het dan nog maar 3B en in Amsterdam net aan 4B. Dus zelfs deze ontwikkeling is, als we die exact nemen voor een redelijk deel van het land niet slecht. Je moet alleen niet in het noorden wonen dan.

Niet getreurd: zo zijn er nog talloze opties. We weten het gewoon niet.

Noordwest is echt kop van Noord-Holland. Ik dacht of op de Noordzee of Wieringermeer (?). Maar je moet de weerkaarten bekijken om te zien wat de reden is. Als je juist in het noordwesten de isobaren dichter op elkaar gepakt ziet zitten tov elders, dan heeft het met de ligging te maken t.o.v. die lijnen met gelijke druk. Je ziet dan meestal een behoorlijk verloop over het land. Zeg Limburg (afgezien van de hoge delen) op 5-6 B en dan Kop van NH en Wadden op 9 B of zo.
Nu zie je dat het overal gelijk verdeeld is, behalve NW. De Wadden er maar even bijgepakt en die komen toch ook wat lager uit dan NW, nlk zo'n 8 m/s.

Aangezien we de ECMWF Oper niet kunnen gebruiken als voorbeeld (overal behoorlijk rustig), die vn GFS eens bekeken. Hier zien we exact een situatie waar de verdeling alles te maken heet met positie van Lagedruk. Het zwaartepunt richt hier zelfs noordnoordoost. Schiermonnikoog zit in deze verie op 8 B om middernacht.
Den Helder zit op 6 B. Amsterdam nog net aan 4 B maar bijna 3B. Middelburg zit hier middenin de 3B schaal.

Het probleem nu, op deze termijn, is dat het in ruimte (koers/positie depressies) en tijd (wanneer) bij een mobiele straalstroom gewoon grote verschillen kunnen zien. Een dergelijk patroon zorgt in het algemeen nou niet voor kalm weer. Dus het is een patroon waarin in grote lijnen zowel wind als neerslag een prominentere rol hebben dan in veel andere situaties. Het is een depressietrein die op NW Europa gericht is. Je moet het dus hebben van de perioden tussen de depressies in en op deze termijn is het gewoon erg onzeker.

Bedankt voor je bijdrage, ze zijn zeer duidelijk

Voor iedereen: dit kaartje is wel 22 uur lokale tijd. Hoe dan ook: om 01.00 uur lokale tijd is er van dat hele windveld alleen noordelijk van de lijn Almaar-Emmen nog meer dan 5B over. De depressie trekt in deze uitvoer erg snel door. In Zeeland is het dan nog maar 3B en in Amsterdam net aan 4B. Dus zelfs deze ontwikkeling is, als we die exact nemen voor een redelijk deel van het land niet slecht. Je moet alleen niet in het noorden wonen dan.

Niet getreurd: zo zijn er nog talloze opties. We weten het gewoon niet.

Even het plaatje van de Bovengenoemd verhaal erbij(00z = 01:00 bij ons ivm wintertijd)

GFSOPNL06_162_9.png

Mixed emotions dit topic, haha. Zo afhankelijk van het weer die 8 uur per dag dat we mogen...

Dat is een heel belangrijk punt. In Denemarken is het bijvoorbeeld verspreid over (ik dacht) een week. Ook na 1 januari kan je nog afsteken. Ik vind echt dat we de vlucht naar voren moeten maken en dan meer zelf als protest op meerdere dagen in het jaar afsteken. Het beste is dit georchestreerd te doen. Maar goed, dat is off topic dus ik zal het hier niet meer bespreken.

Die plaatjes snap ik allemaal maar niks van.
Ik hoop nu gewoon maar echt op goed weer vanaf 18.00 uur.
De dagen er voor en de ochtend en middag op de dag zelf maakt me nu al niet meer uit.

Die plaatjes snap ik allemaal maar niks van.
Ik hoop nu gewoon maar echt op goed weer vanaf 18.00 uur.
De dagen er voor en de ochtend en middag op de dag zelf maakt me nu al niet meer uit.

De windkaart op 10m is in knopen. als je op google even intypt KNT naar BFT dan kan je het zelf ook aflezen ;)

ik volg dit topic mu al vanaf 2005!? Het begon bij het avp en nu hier, volgens mij was davidh er toen ook al bij. En het gaat bijna altijd hetzelfde begint slecht (iedereen stress:devil:) en dan langzaam word het beter.

En elke keer schiet mijn stresslevel omhoog en dan denk ik rustig maar, komt goed denk aan de jaren ervoor.......:angel:

Van mij mag het overdag een beetje regenen, maar vanaf 18.00 uur moet het rustiger worden, ik woon aan de kust dus wind 4 ga ik ook akkoord (geen goud besteld, geloof ik) dus als de voorspellingen zo blijven hoor je mij niet meer klagen.

Ik ga er vanuit dat nu met de dag de 2 modellen meer naar elkaar toe gaan trekken en er een beter beeld komt. toch!?:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan