Ecmwf ziet er inmiddels ook al dramatisch uit en schuift op richting GFS voorspelling. Wat me nog het meeste zorgen baart is dat de dagen ervoor en erna ook allemaal ongeremd harde wind en regen bevat. Het was toch al een kutjaar dus dit kan er ook nog wel bij joh
Het zijn klassieke warme sector omstandigheden waar we vanaf de 29e mee te maken gaan krijgen. Modellen zijn daar vrij unaniem in. Vrijwel rechte isobaren strak uit west- tot zuidwest waardoor zeer milde oceaanlucht met een rotgang vanaf de Azoren naar onze omgeving wordt gestuwd.
Het zijn typische situaties waarin het vrijwel overal (ook landinwaarts) behoorlijk hard en erg vlagerig kan waaien, tegen de dagelijkse gang in, dus ook 's avonds en 's nachts. Afhankelijk van het passeren van een laag op enige afstand kan de drukgradiënt geregeld verscherpt worden en kun je in dergelijke siatuaties zomaar een dikke 7-8Bft op de kust te pakken hebben.
Vervelende bijkomstigheid is dat in dit geval het polaire front enigszins parallel aan de stroming komt te liggen en daardoor over onze omgeving zal gaan 'wapperen', daarbij meerdere malen ons land passerend in de laatste dagen van het jaar. Dat zal zoals gebruikelijk geregeld langdurig regen opleveren bij veel wind en bijzonder hoge temperaturen.
Enige waar ik me nu nog aan vast probeer te houden is dat het hoog dat zich tegelijkertijd boven Europa vormt op de 31e mogelijk kortdurend een rug richting Nederland uitrolt waardoor de wind tijdelijk aan de ketting gaat en storingen even op afstand blijven.
Het slagen hiervan is in grote mate afhankelijk van de diepte en exacte locatie van een depressie op de oceaan die als warmtepomp richting onze omgeving fungeert. Mocht de richting waarin die warme lucht opgestuwd wordt juist zijn (warmte advectie noemen we dat) zul je zien dat rugwerking richting ons land plaats kan vinden. Lukt dat niet, of niet goed genoeg, zitten we ook op oudjaarsavond met een bak wind en mogelijk perioden met regen opgescheept.
Er lijken in zowel het ensemble van GFS als EC leden te zitten die het hoog richting de 31e inderdaad nog uit laten breiden tot boven onze omgeving waardoor als het ware een 'adempauze' ingelast wordt. Ze zijn in de minderheid, maar laten we vooral hopen dat dat een reëele optie wordt de komende dagen!