Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor de Overijsselaars hier, deze tweet kreeg ik van Ton ten Hove: voorlopige verwachting: bewolkt, mogelijk wat (lichte) regen. Matige zuidenwind 6/7 graden. Voordeel: geen mist en niet koud.

10% kans op neerslag heb ik gelezen .
nou als dat echt zo is, teken ik daar voor .
door wat motregen laat ik mij echt niet uit het veld slaan .
met dat rot weer van vorig jaar heb ik ook om twaalf uur staan stoken .
maar het heeft absoluut niet mijn voorkeur .

weetje er zijn zo veel verschillende modellen ik denk dat we het gewoon af moeten wachten .

Inderdaad azijnzeikers dat gedoe over gewonden MAAR ondertussen is de eerst gipsvlucht alweer binnen over kosten en gewonden gesproken WAARis de roep om een wintersport verbod?

Nou het is heel erg maar de eerste nederlandse wintersport dode is weer gevallen triest voor de familie leden voor wie de feestdagen vanaf nu voor altijd hier aan blijft herinneren.

Ja en Schumacher is er slecht aan toe

over het weer meer dan wat hele lichte mot regen verwacht ik niet op de 31ste en om 24:00 is het echt op de meeste plaatsen gewoon droog er kan een spettertje vallen maar veel zal dat niet voorstellen.

Dus vlammetjes weet niet of je online bent, ik heb je het beloofd dat is mijn voorspelling !

Ja ik ben online,

Je zit er inderdaad als hobbyist weinig naast zo ik las zo ik eerder vertelde op forums als amateurtje.

Vind wel leerzaam je uitleg over de kaarten die niet altijd correct worden gelezen niet elke wolk is regen.

Ik ga er van op aan, bedankt hiervoor.

Bij het binnenlopen van de nieuwe runs zal ik een kleine update maken over de stand van zaken.

Laatst bewerkt:
Het weer vandaag was tog wel perfect.
Me pijltje steeg recht op.
En was zeer goed te zien.
Hopen dat het zo als vandaag blijft.
Droog en helder

Heer vandaag was inderdaad geweldig. Geen regen, nauwelijks wind en zeker niet koud buiten. Heb niet veel verstand van de zaken die te maken hebben met het weer, maar ik weet wel dat ik dit weer ook graag zie op oudjaarsdag:).

Weeronline; sochtends en smiddags wolkje met zonnetje, wanneer ik dus moet werken, en savonds donker wolkje met 2 druppels, aargh.

Limburg (noord), krijg een flashback van afgelopen jaar.

Tijdens de nacht zal het droog zijn en het koelt tijdens opklaringen af tot 5 à 6 graden. Er is ook bewolking en het waait matig (3-4) uit ZW.
De ochtenduren en het eerste deel van de middag gaan meestal droog verlopen. Er is veel bewolking en 's ochtends is er een aantal schaarse opklaringen. De temperatuur loopt op tot 8 à 10 graden. Het waait stevig, rond windkracht 4 Beaufort, uit Z. In de loop van de middag en avond is het geheel bewolkt en er volgen perioden met regen: ook tijdens de jaarwisseling bij ongeveer 5 graden.

windkracht 4 is toch niet stevig? Da's een briesje!

Is al dagen hetzelfde: in komende nacht wat water en onstuimiger, dan begin van de dag rustig en droog maar in de loop van de avond trekt de wind weer wat aan, maar slechts van 3/4 bft naar een 4/5 bft, goed dus. Dan trekt er tegen/rond/na regen over het land, hoeveel waar wanneer is pas morgenavond te zeggen...

Goed mannen en dames, hier weer een update van het weer.
Bekeken zijn de weerkaarten van GFS, ECMWF, de EPS en de progtemps (atmosfeerdoorsnedes) .
Nog steeds begint de dag droog met wellicht nog wat zon maar veel zal het niet zijn want de bewolking zal snel overheersen. Al rond de middag komt ECMWF met wat regen (lichte buitjes als overblijfsel van een oud front) in het westen en zuidwesten, maar de EPS geeft toch wel aan dat dit pas in de middag gaat plaats vinden. (ook GFS heeft datzelfde gebiedje maar dan nog meer naar het westen boven de Noordzee) Ik ga er vanuit dat het tot een uur of 2 wel droog blijft. Daarna zal in het grootste deel van het land soms wat lichte regen of motregen vallen, het oosten/noordoosten en zuidoosten blijven hierbij het langst droog of zelfs meest droog tot tegen de avond. Het gaat hier om nog geen 1 mm regen, dus het zal een verbrokkeld gebiedje zijn met nu en dan wat neerslag.
Dan trekt het echte regengebied (koufront) in de avond over het land naar het oosten. De neerslag ervan zal rond 1900 uur de westkust bereiken en dan langzaam naar het oosten trekken maar de treksnelheid verschilt tussen ECMWF en GFS en daar zit nu juist de moeilijkheid. GFS het het front juist rond middernacht over het oosten liggen met het westen en deels midden alweer droog, ECMWF heeft juist rond middernacht het front nog over het midden en oostelijk deel van het midden liggen, van noordwest naar zuidoost over het land. Opnieuw geen grote hoeveelheden, 1-3 mm. Als ik naar de progtemps kijk kan ik het front niet goed terug vinden als een solide regengebied. Ik ga ervanuit uit dat het in de avond op de meeste plaatsen af en toe zal regenen, ook dit front zal waarschijnlijk wat verbrokkeld zijn.
Hirlam geeft aan dat De Bilt net voor middernacht achter het regengebied zou moeten zitten.
Verder een zuidelijke wind die achter het front in de avond naar het zuidwesten zal draaien in het westen van het land. 3-4 boven land, in open gebieden wellicht soms een kleine 5. In Noord Holland over het algemeen een volle 4 Bft, pal aan zee een 6 en in open gebieden aldaar een 5. In de avond neemt de wind iets af. Pal op de stranden (dus voor de duinen een 6 Bft, zowel voor als achter het front.

het verschil in frontpositie is rond 100 km , lijkt niet veel maar dit is nu net wel weer cruciaal voor een natte of droge nieuwjaarswisseling. Morgen maar de radar volgen hoe eea gaat.

Goed, een heel verhaal maar samengevat:
Droog, in de middag van het westen uit soms wat lichte buitjes (regen/motregen) en een graad of 6-7, beetje waterkoud weer. Daarbij een zuidelijke wind, 3-4, open gebied soms 5 Bft, in Noord Holland volle 4 Bft. Vlagerig, zeker binnen bebouwing maar voor vuurwerk afsteken geen probleem.
Mistkansen zijn zeer klein.
In de avond komt er wat meer regen opzetten maar ook dit zal een smal gebied zijn met 1-3 mm aan regen en wellicht ook wat verbrokkeld. Het westen en deels midden zouden rond middernacht droog moeten zijn maar voor het midden hangt het erom, op de radar alles volgen morgen dan maar. De regen ligt dan van Limburg naar westen van Friesland. Temperatuur dan rond 4-5 graden.
Neerslagkans morgenmiddag rond 60%, oosten/zuidoosten en noordoosten 30-40%.
Neerslagkans in de avond 70-80%, 1-3 mm.
Succes allemaal. (wellicht morgen ochtend vroeg nog een update maar hangt van de drukte af op het werk alhier.)
Neerslag rond 13 uur ’s middags, GFS niets, EC wel wat gespetter.
gezl.jpg

0hp6.jpg

Middernacht, zie de verschillen in neerslag over de afgelopen 3 uur....
(de strook neerslag erachter de Noordzee op richting het kanaal zijn een paar buitjes)
rmro.jpg

vxmt.jpg

Wat ik afgelopen weken tijdens demo's wel heb geleerd is dat je met een enorme bak regen nog heel behoorlijk vuurwerk kunt afsteken. Staat bij de meesten toch tot op het laatst droog in huis/schuur/garage, itt bij demo's. En dan met zulke kleine hoeveelheden water...kun je zelf wat vochtig worden, boeiuh! Wordt een topdaggie!

Laatst bewerkt:
Ga ik ook vanuit dat morgen gewoon een topdag word. Klein beetje regen kan de pret niet drukken. Komt goed allemaal. Geen stress hier iig...

Nou ik woon boven in groningen, 2dagen geleden hadden ze voorspeld dat we afgelopen nacht regen, en veel wind zouden krijgen. Word net wakker eerste wat ik zie is een strakke blauwe lucht:bonk:. Mijn idee is dat ze het weer gewoon niet goed kunnen voorspellen!

Bedankt David weer voor de update, dit wordt zeer gewaardeerd.
En er zijn betere omstandigheden te wensen, maar ik denk dat we niet mogen klagen als we kijken naar het weer van vorig jaar.

We gaan er een mooie dag van maken en we plakken alles gewoon goed af met aluminium folie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan