Het weer op 31 december en 1 januari.

Dat betekent dat die wind dus ook steeds eerder deze kant op komt? Alsjeblieft niet weer 🙏 1 januari is windkracht 7 hier aan de kust pfffff
Ja dat dus.

is jorginho al bijgedraaid?

Edit:
Conclusie wind: 3-4 Bft mogen we zonder meer gunstig noemen, maar we zien nu een verschuiving met een eerdere/grotere invloed van de depressie. Dit begint nu weer net iets eerder. Diverse opers waaronder ook ECMWF gaan hier in mee.

Ja dus.

Het werd toch nog even spannend richting einde van het jaar.

De wind was bij de demo in Benthuizen overigens 4m/s (3 bft) met windvlagen van 8 m/s en in Pijnacker volgens mij vergelijkbaar. Het zou leuk zijn als het met oudjaar ook die waardes zijn, kijk de beelden maar terug. Daarboven gaat het snel achteruit en ik vind 4 bft of meer al zeker niet meer gunstig, dan begin je echt wel het goud te zien verwaaien, maar uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk waar die grens ligt.

Nog een paar daagjes en dan komt Harmonie erbij en dan kan echt de balans worden opgemaakt.

Oper is voor het het zuidwesten en westen zo'n beetje de slechtste kaart qua wind. Zit in Zeeland helemaal bovenaan en voor regio west bij de 10% slechtste leden. Dat moet wel gezegd.
Pakken we de kansverdeling voor Vlissingen dan is deze qua gemiddelde rond 0.00 uur ook gestegen maar 5 Bft kans is dan weer naar vrijwel nul gedaald...Het gaat dan echt om het noordwesten van Walcheren en vooral het westelijke deel van Schouwen.
Wat ik me vorige jaren op dit forum heb laten vertellen is dat gfs het mins rekening houd met wind vertraging van zee naar land. Daardoor de beaufort altijd net even hoger dan de werkelijkheid?

Ja dat dus.

is jorginho al bijgedraaid?

Nee ik ben niet bijgedraaid. Zat wel op het puntje moet ik eerlijk zeggen om wat af te waarderen maar we zien nog steeds overal 3-4 Bft als gemiddelde. We zien vrijwel overal een verdere afname van de regenkans. Ik zou zeggen dat als ik ergens zou gaan afwaarderen dit echt geisoleerde gebiedjes zijn zoals Vlieland/Terschelling en het uiterste noorden van Groningen. Ik heb wel kustregio west en zuidwest afgewaardeerd van Zeer gunstig naar gunstig. Of dat terecht is kun je je met recht afvragen, ik vind mezelf dan vrij streng.

Kijken we naar alle stations op het slechtste moment tijdens de stookperiode, 1 uur op 1-1-2026, windkracht 4 Bft of minder:
Schiphol: 97%
Vlissingen: 96%
Maastricht 91%
De Bilt 88%
Eelde/Groningen AP: 83%
Twente: 77%
Leeuwarden 65%,
Den Helder 44%

In de uren hiervoor liggen die getallen overal beter. Den Helder, het slechts bedeeld, heeft rond 19 uur 73% kans op 4 Bft of minder, Leeuwarden als een na slechtste 96% kans.

Windstoten: op het slechts mogelijke moment tijdens de stookperiode kent VLissingen 0% kans op windstoten van 50-75 Km/uur. De slechtste regio's (Leeuwarden en Den Helder) zitten op dat moment op 20 en 25% kans op dit soort windstoten.

Ik snap zeker gezien de voorgaande jaren en de subtiele slechtere ontwikkeling van nu dat we in de paniekmodus kunnen schieten. Maar je kunt deze getallen die nogmaals het slechtste moment van de dag vertegenwoordigen toch onmogelijk als zorgelijk zien? Dan hebben we het over 4 Bft...Den Helder gaat na midernacht richting 5 Bft. Is dat slecht? Ik vind dat nog redelijk. Laatste jaar was het daar 7 Bft volgens mij (?). en dan hebben we het over het laatste deel van de stookperiode ook nog...

Wil net zeggen, beetje timen met wat je wanneer schiet als de wind vanaf middernacht gaat aanwakkeren. Heel tijdsblok van 16:30 tot zeg 01;00 uur om windgevoelige zaken de lucht in te klappen. Om het over dinsdag de 30 's avonds niet te hebben ;) Dat lijkt echt een perfecte avond om alvast wat gouden zaken te laten dwarrelen 😇

En als je bang bent voor gezeik of nsb praktijken zoals ik bij sommigen lees, je hoeft niet perse recht voor je woning te staan he. Ff een blokkie mee op auto of fiets en naar een parkje rijden ofzo gaat prima.

Back
Bovenaan