Het weer op 31 december en 1 januari.

Interessant detail voor velen....als je bij zo'n weer site een windkracht 4 ziet staan,betekent dit het dag maximum.
Ga je per uur kijken ziet het er allemaal een stuk gezelliger uit zoals wind afnemend vanaf 16.00 uur tot windkracht 1 om 0.00 uur.

De reacties van Tatanka,Jorghino,Dabombe en Davidh (en anderen) worden door mij ook zeer gewaardeerd en daar lees ik allemaal vrij positieve dingen gelukkig,dus we gaan er een feestje van maken🥳🥳

Hierbij ter aanvulling van de run van 00z ECMWF kansberekening gebaseerd op het gehele ensemble. Dit zijn 2 kaarten kans op 0.1mm tot 1mm in een 6 uurs tijdvak en de 2e kaart is voor 1mm of meer neerslag.

Eerste 2 kaarten zijn voor het tijdvak 1700 uur tot 0100 uur en en volgende 2 vanaf 0100 uur.

xx_model-en-311-0_modez_2025122700_114_527_785.png

xx_model-en-311-0_modez_2025122700_114_527_787.png

xx_model-en-311-0_modez_2025122700_120_527_785.png

xx_model-en-311-0_modez_2025122700_120_527_787.png

De kans op neerslag lokaal is zeker mogelijk, ook GFS, Icon, Ukmo komen met deze signalen maar deze modellen hebben niet deze bovenstaande kansberekeningen als visueel kaartje. (Uiteraard wel in pluimen uit te lezen)

Laatst bewerkt:
Ik begin me serieus af te vragen of mensen wel begrijpend kunnen lezen. Er zitten hier meerdere (met alle respect heren jorginho, tatanka en davidh) meteo gekken. Welke stuk voor stuk een beeld scheppen van wat de vooruitzichten zij. Maar iemand gooot een voorspelling van een weerapp, die zoals vanuit de meteogekken werd benoemd vaak alleen opers gebruiken, en iedereen is weer in rep en roer. Gewoon lezen en kalm an....
Ik zal maar niks meer posten dan als het zo veel emoties oproept bij iedereen :d

Ik zal maar niks meer posten dan als het zo veel emoties oproept bij iedereen :d
Niemand zegt dat je niet kan posten😉. Wat imho wordt bedoeld is dat er niet meteen in de stress moet worden geschoten en dat de “gewone”. Weer apps niet nauwkeurig zijn en compleet computer gegenereerd. Dit zorgt voor fouten in hun voorspellingen.

De weer(amateur) mannen of vrouwen gebruiken niet een app maar meerdere modellen van diverse weerbureaus en instanties zoals GFS (Amerikaans), ECMWF (Europees), ICON (Duits) en UKMO (Brits). En zo zijn er nog meerdere.
Door het gebruik van diverse modellen kom je tot een beter resultaat en betere kansverwachting en voorspelling.

Ochtend is nattig, maar avond qua vocht prima behalve misschien nog wat miezer. Wind zakt juist onderuit in de avond, om een paar uur na twaalven weer aan te trekken. Perfecte timing. Al kan luchtvochtigheid plus wegvallen wind voor mist gaan zorgen....of dat leuke mist of killerfog met 5m zicht zoals 2019...ik denk toch dat eerste, komt wel goed.

Laatst bewerkt:
Noord Holland mogelijk zo weinig wind dat het dicht trekt van mist/rook.

Een lage druk gebied/kern nabij Noorwegen komt onze kant op, de timing daarvan hoe snel die zakt naar ons zal veel invloed hebben op de wind hier in Nederland. Komt hij eerder/sneller onze kant op dan neemt de wind een stuk toe, op de huidige traject. Blijft hij waar hij zit dan werkt hij als een drempel voor de Noordwest stroming en gunstig dus voor ons.

Control en oper lopen aardig gelijk voor bijvoorbeeld Alkmaar. 2.8 m/s windkracht 2. Dauwpunt en temp ontlopen elkaar niet veel. Wel bewolking maar zoals bij velen bekend zal de rook deeltjes het mist proces helpen.

Wel toename later in de nacht van wind volgens oper en control.

Verwachting voor O&N gebaseerd op de ECMWF uitdraai van 08.01 uur 26 12 2025 inclusief ALLE beschikbare opers van alle modellen.

Verwachting in de basis: (ZEER) GUNSTIG.

Beschrijving:
Letterlijk gezien is de situatie overal ZEER GUNSTIG, maar een vertraagde of versnelde ontwikkeling betekent dat we overal naar vrij gunstig tot gunstig gaan. Meestal vanwege duidelijk toenemende wind maar soms (ook) vanwege snel toenemende neerslagkansen. De reden is dat in de ochtend en middag een trog met buiige neerslag vanaf de noordelijke Noordzee duidelijk naar het zuidzuidoosten komt afzakken dan. We dan ook de drukgradient duidelijk toenemen met een aantrekkende westnoordwestenwind als gevolg. Het moge duidelijk zijn dat hoe noordelijker je zit hoe kwetsbaarder voor een versnelde doortocht van deze trog. De situatie in de namiddag van 1 januari zou ik voor vuurwerk vergelijkbaar houden met die van de afgelopen jaren.
Veel modellen tonen dat vanaf de kust de wind landinwaarts snel afneemt, 10-20 km verder scheelt al snel 2-4 m/s. Logisch met een westenwind.

Details:
Windrichting:
zuidwest of west.
Windkracht: Hier een duidelijke bundeling. Overal is het 3 Bft. Midden en west Nederland 2/3 Bft. Het spectrum is prima. Voor alle regio's geldt dat 80% van alle output in de 2-3 Bft schaal ligt, voor regio NW en Wadden is dat 2-4 Bft.
Windstoten: iets hoger. 7 m/s in het hele land. Noordwesten en Wadden net 1-2 m/s harder.

Timing: is belangrijk! 12 uur versnelling of vertraging betekent een mindere situatie, met name een versnelling. Er komt dan gemiddeld over al 1,5 Bft en het noordwesten en Wadden 2 Bft bij. Bij een vergelijkbare vertraging komt er overal 1 Bft bij. Maar dit betekent dan overal nog steeds 4 Bft, noordwest en Wadden komen bij een versnelling gemiddeld in de 5 Bft.
Er is een neiging in veel modellen om de ideale situatie tot 21-23 uur te zien, daarna begint de wind geleidelijk toe te nemen het eerst in het Waddengebied maar feitelijk de hele kust van ZW naar NO. Maar binnen dit scenario nog wat onderling verschil.

Conclusie wind: letterlijk genomen is de situatie gelijk, we zitten precies tussen twee mindere periodes in. Dus voor een zeer gunstige situatie moet alles goed blijven vallen. Maar echt vrijwel elk model laat het ook goed vallen.

Neerslag:
ik ga kort zijn. Het hele noorden en met name Wadden en Noordwest is wat minder. In het zuiden en zeker zuidwesten is ie beter (het beste). Eelde kent 91% kans op >1-3 mm over de hele dag, in Vlissingen is die kans 40%. Daarbinnen zit ook 3-10 mm: voor Vlissingen is die 2% en voor Eelde 35%. De rest zit er tussenin maar zit wat dichter bij Eelde dan Vlissingen. Een verklaring is een buiensituatie met een regenschaduw effect in het zuidwesten omdat de lucht over Engeland en dan een kort stukje Noordzee wordt aangevoerd. We zien dit terug in de windverwachting: die is voor Vlissingen zo goed als zeker west.

De opers van de modellen laten met name een duidelijk signaal zien met zeer lichte regen langs de kust van ZW tot NO, maar die komt niet verder dan 5 km landinwaarts. ECWMF laat dan stroken zien met buiige neerslag die met name geconcentreerd lijkt op het zuidwesten met daar in de avond 1-2 mm neerslag. Andere modellen hebben allerlei variaties op dit thema....Enige neerslag lijkt waarschijnlijk, maar ik zie geen enkele oper met meer dan een enkele mm en diverse plaatsen krijgen trouwens niks.

Timing: met name voor het noorden van belang. Een versnelling betekent een grotere kans op buiige neerslag met in het noordoosten en oosten mogelijk een winterse karakter.

Conclusie: het lijkt met de neerslag erg mee te vallen.
Regionaal zijn er verschillen maar welke regio nu het helemaal droog het houdt en welke (net) niet is niet te zeggen.

Temperatuur: varierend van 2 tot 5 C, laagste waarden in oostelijke landshelft en de hoogste in het noordwesten. Deze is zeer stabiel al dagen.

Dauwpunt: we zitten met dauwpunten die dicht tegen de droge bol temperatuur aanzitten. Dus dit is relatief hoog.

Bewolking: kans op behoorlijke opklaringen is erg klein overal < 10%, enkele opers zijn echt voor het oosten een stuk optimistischer.

Aandachtspunt: met zo weinig wind en dergelijke vochtige lucht is mist een serieus gevaar. Vooralsnog is de kans op wat bredere opklaring met meest 10% niet groot, maar enkele opers komen er voor het oosten wel mee. Dit zullen we de laatste 24-36 uur verder kunnen beoordelen.

Samenvattend: eigenlijk een zeer gunstige verwachting. ECMWF ensembles en alle modellen zien vrijwel zonder uitzondering een windafname in de namiddag en avond, om na 0.00 uur geleidelijk wat aan te trekken. Dit is zoals jullie wel weten heel erg consistent.

Beschrijving van oudjaar: oud jaar begint met zeer lichte regen en zeker aan zee een duidelijk merkbare wind met 4 en misschien wel 5 Bft die rond de middag zijn hoogtepunt bereikt. Daarbij is er sprake van veel bewolking in grote delen van het land (meest lage bewolking) en op de kust motregen. Sommige modellen geven voor het oosten overigens weinig bewolking (niet ondersteund door ensemble). In de loop van de namiddag en avond neemt de wind (sterk) af. Richting 0 uur trekt de wind vanuit het westen en noordwesten weer aan. Dit proces gaat de 1e door en die dag verloopt natter, veel winderiger en net zo somber.

Nog vier dagen....daarin kan het alsnog veranderen. De zaak is niet beklonken, maar de zekerheden nemen met de dag nu wel toe! We zien ook een aanhoudende bundeling in de tijd: er is een heel duidelijke ideale tijd voor vuurwerk in elk model voor de avond van de 31e. Dit moeten we vasthouden.

Laatst bewerkt:
Niemand zegt dat je niet kan posten😉. Wat imho wordt bedoeld is dat er niet meteen in de stress moet worden geschoten en dat de “gewone”. Weer apps niet nauwkeurig zijn en compleet computer gegenereerd. Dit zorgt voor fouten in hun voorspellingen.

De weer(amateur) mannen of vrouwen gebruiken niet een app maar meerdere modellen van diverse weerbureaus en instanties zoals GFS (Amerikaans), ECMWF (Europees), ICON (Duits) en UKMO (Brits). En zo zijn er nog meerdere.
Door het gebruik van diverse modellen kom je tot een beter resultaat en betere kansverwachting en voorspelling.

Ik zeg het wel. Alleen Daaf (ik kon even geen flauw naamgrapje bedenken), DaTransBomber, Hakuna Matatanka en Jorge Fireworks hebben verstand van zaken. De rest moet lezen, gezien het enorm hoge niveau van onze schrijfsels heel erg lang nadenken en daarna klappen zoals in de goede oude tijden van Stalin. Dat ik dit hier moet schrijven is al heel triest. Dus wij knallen nu, jullie luisteren en mogen vanwege die gore communisten van o.a. het Communistisch Democratisch Appel (keken hun naam af van de DDR denk ik) nog een keertje op oudjaar knallen. Startschot is om 18.00 uur zorg dat je precies om 02.00 uur de finish bereikt!
Na 02.00 uur verwacht ik namelijk enorme buien van het huilerige type onder diverse deelnamers. Deelnemen zal het namelijk nooit meer worden.

Back
Bovenaan