Het weer op 31 december en 1 januari.

Ik lees dat mist een serieus gevaar is maar vervolgens lees ik dat het zo beperkt is. Waar hangt dat vanaf?

Met name bewolking. Bewolking voorkomt dat de Aarde uit kan stralen en dat de DP wordt bereikt. Hierdoor condenseert het vocht in de lucht tot mist. De verwachte hoeveelheid bewolking is niet echt geschikt voor mist. Ook is 2-3 Bft verwacht, wat niet veel is maar windstil is het ook niet..Dus dat werkt ook wat tegen.

Ecmwf (rapid) tussenrun 06 xx_model-en-311-0_modezrpd_2025122606_138_527_352.png
xx_model-en-311-0_modezrpd_2025122606_138_527_200.png

Zoals al eerder door Jorghino aangegeven voor het grootste deel van het land prima condities alleen het noorden van het land blijft lijkt gevoelig te zijn voor enkele meest lichte regen.

Laatst bewerkt:
modellen springen nog wat maar een stroming uit west tot noordwest en enkele (meest regen) buien bij 2-4 graden. Wind kracht 3 in het binnenland en 4-5 aan zee volgens de pluim. Al met al redelijk zou ik zeggen...7 als puntentotaal voorlopig (schaal 1-10)... sommige modellen komen met best een aardig aantal buien en wat meer wind, andere modellen een enkele bui... het fijnslijpen is begonnen voor de 31e...

Ik zit trouwens met spit thuis ofwel het werk in de vuurwerkwinkel moet ik helaas aan me voorbij laten gaan....maar ik kan dan wel updates plaatsen!
Beterschap David, klote timing om door je rug te gaan. Maar het is wat het is helaas. Hopelijk herstel je vlot en kan je in elk geval de 31e wel redelijk rond doen en genieten.

Op naar het beste stookweertje in jaren!

Hoop echt op windkracht 3max voor ons hier aan de kust. Dan zou het echt een perfecte afsluiter zijn, als het uitvalt zoals die gfs voorspelling van windy zou ik toch wel echt balen. Windkracht 5 met stoten 7…?

:frusty:

Bijlagen

• IMG_0516.png
    IMG_0516.png
    3,1 MB · Weergaven: 24
Hoop echt op windkracht 3max voor ons hier aan de kust. Dan zou het echt een perfecte afsluiter zijn, als het uitvalt zoals die gfs voorspelling van windy zou ik toch wel echt balen. Windkracht 5 met stoten 7…?

:frusty:

Ja en als je windy op ecmwf zet staat er windkracht 2.

ECMWF staat bekend als conservatiever en stabieler op de middellange termijn
GFS is soms “extremer” en verandert vaker van oplossing.
Dus als je een paar uur later weer kijkt is het waarschijnlijk weer anders.

Ja en als je windy op ecmwf zet staat er windkracht 2.

ECMWF staat bekend als conservatiever en stabieler op de middellange termijn
GFS is soms “extremer” en verandert vaker van oplossing.
Dus als je een paar uur later weer kijkt is het waarschijnlijk weer anders.
Als we windkracht 2 krijgen mijn god:holland:

GFS ensemble van 16 uur. heel vergelijkbaar met ECWMF....behalve de neerslag. GFS is hier consistent ook en ziet een trog uit het noorden/noordoosten 12-18 uur eerder doortrekken dan ECWMF en dit heeft met name langs de hele kust van zuidwest naar noordwest en wadden een piekmoment in de neerslag. De kans op 1-3 mm/6uur is in de streken 30-40%. 3-10 mm zie ik vooral zuidwesten en noordwesten staan met 10% kans. Slecht is dit niet, meer wel een andere inschatting dan ECWMF. Heel benieuwd wat dat model gaat doen vanavond!

Back
Bovenaan