Het weer op 31 december en 1 januari.

Liever wat mist zoals nu dan die kolere wind van laatste jaren. Nadeel, zoals ik noemde, is dat je te vroeg killerfog krijgt door het stoken van alle soorten vuren (-werk, -vreugde, - tonnen) en om 00u níks meer ziet.

Ik zag het al hier ergens voorbij komen maar alst dikke mist is om 0000 kan je nog overwegen om je dikke bakken vroeger of later te knallen.

Met dat kutweer van de afgelopen jaren was dat ook niet echt een optie.

Liever wat mist zoals nu dan die kolere wind van laatste jaren. Nadeel, zoals ik noemde, is dat je te vroeg killerfog krijgt door het stoken van alle soorten vuren (-werk, -vreugde, - tonnen) en om 00u níks meer ziet.

Nou wij hebben meer knal en fluit cakes (crazy hornets, RotP, knalcakes) gekocht. Ook fonteinen en zo. Die hebben allemaal veel minder last van wind en mist.

Hmmmmm…niet overtuigend allemaal en ook het KNMI gaat nu al in op de mogelijkheid van dichte vuurwerk mist in vochtige lucht….erg vroeg naar mijn idee maar niet onbestaanbaar…Er bestaat de kans dat we dan de 31e nog net onder hogedruk zitten zonder wind en vochtige lucht dan is het snel mistfeest… de kans daarop is best groot maar als een storing uit het noorden wat sneller doorkomt is er niets aan de hand…ofwel nog niet te vroeg juichen en hopen dat de kaarten nog wat beter worden…de 6.5 als cijfer blijft staan
Wel erg vroeg dat ze daar nu al specifiek iets over schrijven in de guidance. Zou de kans op vochtige meuk met temperaturen tegen het dauwpunt dan daadwerkelijk zo groot worden?

Wel erg vroeg dat ze daar nu al specifiek iets over schrijven in de guidance. Zou de kans op vochtige meuk met temperaturen tegen het dauwpunt dan daadwerkelijk zo groot worden?
Voor nu is de kans hoog en een LT guidance is er volgens mij om alle weersverschijnselen te bespreken. Anders hoef je het nergens over te hebben toch?

Voor nu is de kans hoog en een LT guidance is er volgens mij om alle weersverschijnselen te bespreken. Anders hoef je het nergens over te hebben toch?
Heb ze nooit kansenpercentages zien noemen voor een specifieke dag zo ver vooruit in de modellen. Vandaar dat het opviel. 60% kans op windkracht 2 Bft of lager is wel erg prettig met betrekking tot goud. Kans op mist zie ik niet zo groot worden als de kans op ideale windsterkten.

Heb ze nooit kansenpercentages zien noemen voor een specifieke dag zo ver vooruit in de modellen. Vandaar dat het opviel. 60% kans op windkracht 2 Bft of lager is wel erg prettig met betrekking tot goud. Kans op mist zie ik niet zo groot worden als de kans op ideale windsterkten.

Ik denk dat omdat met vuurwerk het zicht wel fijn is en condensatiekernen het zicht voor anderen (weggebruikers) enorm beperken kan? Ik zie het probleem niet zo.

Ik denk dat omdat met vuurwerk het zicht wel fijn is en condensatiekernen het zicht voor anderen (weggebruikers) enorm beperken kan? Ik zie het probleem niet zo.
Heb er geen probleem mee dat ze het benoemen. Vind het wel fijn om te weten dat de kans op een zwakke wind zo groot is namelijk.
Tegelijkertijd vrees ik de mistkans nu des te meer. Vandaar mijn vraag daarover aan David hierboven.

Hoe groot is de kans dat dit (wat zich af gaat spelen op de 31e waarschijnlijk) toch nog versneld of veertraagd? En met welke termijn wordt dit toch wel echt standvastig? Of is dat het al aangezien het zo vastig terug komt in elke pluim?

Hoe groot is de kans dat dit (wat zich af gaat spelen op de 31e waarschijnlijk) toch nog versneld of veertraagd? En met welke termijn wordt dit toch wel echt standvastig? Of is dat het al aangezien het zo vastig terug komt in elke pluim?

Er is in de tijd en ruimte veel spreiding. Het gemiddelde blijft weliswaar gelijk, maar de spreiding die op tal van factoren groot is eveneens. We zien dat het tot 6 dagen vooruit redelijk gesettled is. Dus als we dit simpel doortrekken hebben we rond de kerst waarschijnlijk veel meer zekerheid. Mist zal lastig blijven tot na die datum hoor.

Nu hier ook mistig.
Buurtkinderen zijn lekker met cat 1 bezig hier nu,geeft toch een leuk sfeertje.
Mist overdag lijkt me wel leuk op oudjaarsdag.
De wind lijkt in ieder geval eindelijk geen spelbreker te worden.

Hellmannetjes! 😲

gens_pluim_tt_06280.png

Hoe kijken jullie er eigenlijk tegen aan? Na 3 jaar met veel of nog veel meer wind, heb ik liever dat ik misschien mijn vuurwerk 15-20% minder goed zie maar wel hele effecten heb, in plaats van volledig zichtbare effecten die helemaal verwaaien.
Als het zo mistig gaat zijn als in 2017. Dan moet ik toch even nadenken.

Niet mijn filmpje trouwens. Vond ik op YT

Als het zo mistig gaat zijn als in 2017. Dan moet ik toch even nadenken.

Niet mijn filmpje trouwens. Vond ik op YT

Ja dat is niet al te best inderdaad. Als het zo is dan kun je t indd wel vergeten.

Bij mij was het in 2017 nog wel wat beter te doen:

Hier nog een filmpje van een aantal cakes in lichte mist, was ook nog niet zo heel erg:

Liever iets van mist dan wind. Ik zie de kansen bij GFS6z oper op (veel) wind alweer toenemen bij een noord-noordwestelijke stroming..

Back
Bovenaan