Het weer op 31 december en 1 januari.

Ja of de duvel ermee speelt he. Komt er ineens in en dan is het meteen, want zo lijkt het, vrij bestendig. Maar hoe het precies uit gaat pakken moeten we zien. Ook even naar de spreiding in de modellen kijken.

Ik heb nu meer zicht op de ensembles en het vertrouwen neemt af, de situatie oogt minder gunstig. Voorkeur heeft een oostenwind, misschien noordoost of zuidoost. Dit vanwege droogte en bij een sturend hoog niet teveel verrassingen. Wat ook meespeelt is de winterliefhebber in mij en hoewel dat kaarsje met antropogene opwarming aardig gedoofd is (ik geloof niet meer in de kans op een strenge winter) vind ik de nu vervroegd intredenden en consistente verzachting (namelijk al kort na kerst) met zulke op het oog kansrijke kaarten toch erg jammer.

Want wat zien we: vroeger inkomende verzachting, al op de 28/29e zo'n beetje echt een om overgang naar een zwakke westcirculatie die niet terug draait naar oost of noordoost. Daarbij kun je rekenen op vochtig weer, maar ik vermoed dat het hoog dat dan op de oceaan ligt een stabiliserende invloed houdt. Neerslagkans wordt groter ook, maar veel regen zien we niet. Wind blijft zich rustig houden. Ik zie het zo voor me: een vrij rustige, waterkoude jaarwisseling met wat regen of motregen. Kwik overdag op oudjaar 3 graden in het oosten en zuidoosten 4 graden elders, noordwesten 5 C. Ind e avond kwik van rond het vriespunt in een groot deel van het land maar in het noordwesten 2-3 graden boven nul.

Het is nog ver weg en het kan veranderen. Kansen dat het hoog toch oostelijk en noordelijk genoeg ligt zijn er, maar ook dat het hoog nog verder wegzakt. We moeten het zien. Maar de kans op een fijne, echt koude en winterse oud/nieuw is klein geworden. Slecht vuurwerkweer staat er echter niet op, maar de overgang naar westenwinden zint me ook hier niet...

Ik vindt je wel heel voorbarig met nog 13 dagen te gaan. Verandert nog 25 keer de positie van dat hoog.

Ja of de duvel ermee speelt he. Komt er ineens in en dan is het meteen, want zo lijkt het, vrij bestendig. Maar hoe het precies uit gaat pakken moeten we zien. Ook even naar de spreiding in de modellen kijken.

Ik heb nu meer zicht op de ensembles en het vertrouwen neemt af, de situatie oogt minder gunstig. Voorkeur heeft een oostenwind, misschien noordoost of zuidoost. Dit vanwege droogte en bij een sturend hoog niet teveel verrassingen. Wat ook meespeelt is de winterliefhebber in mij en hoewel dat kaarsje met antropogene opwarming aardig gedoofd is (ik geloof niet meer in de kans op een strenge winter) vind ik de nu vervroegd intredenden en consistente verzachting (namelijk al kort na kerst) met zulke op het oog kansrijke kaarten toch erg jammer.

Want wat zien we: vroeger inkomende verzachting, al op de 28/29e zo'n beetje echt een om overgang naar een zwakke westcirculatie die niet terug draait naar oost of noordoost. Daarbij kun je rekenen op vochtig weer, maar ik vermoed dat het hoog dat dan op de oceaan ligt een stabiliserende invloed houdt. Neerslagkans wordt groter ook, maar veel regen zien we niet. Wind blijft zich rustig houden. Ik zie het zo voor me: een vrij rustige, waterkoude jaarwisseling met wat regen of motregen. Kwik overdag op oudjaar 3 graden in het oosten en zuidoosten 4 graden elders, noordwesten 5 C. Ind e avond kwik van rond het vriespunt in een groot deel van het land maar in het noordwesten 2-3 graden boven nul.

Het is nog ver weg en het kan veranderen. Kansen dat het hoog toch oostelijk en noordelijk genoeg ligt zijn er, maar ook dat het hoog nog verder wegzakt. We moeten het zien. Maar de kans op een fijne, echt koude en winterse oud/nieuw is klein geworden. Slecht vuurwerkweer staat er echter niet op, maar de overgang naar westenwinden zint me ook hier niet...
We gaan het allemaal meemaken, maar als ik het zo hoor is de kans dat het zoals vorig jaar word niet heel groot?

Ik snap dat je als winterliefhebber er niet blij van wordt, maar puur naar vuurwerk gekeken blijft het er gewoon gunstig uitzien. En daar zitten we hier voor.
Natuurlijk wil je alles perfect, maar bedenk even wat we de afgelopen 2 jaar hebben gehad...

En om nu al te gaan sikkeneuren om een eventueel wegzakkend hoog terwijl die er nu nog niet eens goed en wel ligt, gaat misschien wat ver :P

Nieuwste EC ensemble van vandaag is nog steeds vrij gunstig. Windsnelheid zelf zo gunstig dat we inmiddels rekening kunnen houden met eventuele mist, hopelijk niet maar het zou kunnen als de lucht te vochtig is op oudejaarsavond.

De temperatuur lijkt zoals het er nu voor staat niet meer zo laag uit te komen als in de eerdere runs van de afgelopen dagen. Wel redelijk fris naar huidige wintermaatstaven, maar dat zal echter geen ijskoude jaarwisseling inhouden. Hooguit lichte vorst in de nacht en overdag +3-5C op basis van deze pluim.
Het dauwpunt zie ik liever wat lager liggen, maar blijft gemiddeld net onder 0C liggen. Wat betekent dat de kans op een voor ons goede dauwpuntwaarde aanwezig blijft. Waarbij leidend blijft, lager is beter. Bij voorkeur op een vergelijkbaar niveau zoals op 26/27 december en als het kan nog lager.
Neerslaglijntjes blijven vrijwel afwezig en daarmee is het signaal (nog) niet significant genoeg om er echt wat over te bespreken, gelukkig maar want droog stoken is toch een stuk leuker.

De aflandige oostenwind draait mogelijk vlak voor oud jaar naar een westelijk tot noordwestelijke aanlandige windrichting. Dit gegeven zou bij ons vochtige lucht vanaf de Noordzee en Atlantische Oceaan aanvoeren. Wat minder gunstig in relatie tot het dauwpunt en mistvorming.
Onderstaande windsnelheid- en windstotenensemble geven de snelheid in meter per seconden (*3,6 voor km/u). Een gemiddelde windsnelheid van 2-3 m/s houdt een windkracht 2 Bft in, loopt in het ensemble richting de nieuwjaarsnacht iets op naar een lage 3 Bft. Wind. Dat zich in weertermen vertaalt naar een zwakke wind in het binnenland (oosten en zuidoosten) en matig van kracht in het westen en aan zee. In het slechtste geval (binnen de huidige spreiding) een matige wind boven land tot vrij krachtig aan zee. De kans op dat laatste lijkt daarentegen voorlopig klein.

eps_pluim_dd_06260.pngeps_windrichting_kanspluim_06260 (7).pngeps_pluim_tt_06260 (8).png

eps_pluim_ff_06260 (8).pngeps_pluim_fx_06260 (1).pngeps_pluim_td_06260 (7).pngeps_pluim_rr_06260 (10).png

Laatst bewerkt:
Koud of niet maakt me inderdaad weinig uit.
Mij gaat het puur om de wind.
De laatste jaren windkracht 4/5 met uitschieters tot 6 gehad.
Dus een windkracht 2-3 zou een verademing zijn.
Dan kan ik tenminste de fonteinen eens goed afsteken die er al even liggen.

Ik vindt je wel heel voorbarig met nog 13 dagen te gaan. Verandert nog 25 keer de positie van dat hoog.

Iedereen: lees de laatste zin even goed. Bedenk dat dit de letterlijke weergave is van de veranderende situatie volgens

Ik lees nu reacties richting mij over voorbarigheid etc. Die snap ik wel, maar ik probeer slechts te duiden dat een teleurgesteld GEVOEL mijn persoonlijke emotie is en ook waarom.

Ik zie mensen nu zaken toevoegen, wat ik gezien de teneur van mijn relaas wederom begrijp, maar vergeet even de laatste alinea hier niet. Daarin schrijf ik precies wat anderen nu naar mij schrijven (zie hierboven, maar afijn):

"Het is nog ver weg en het kan veranderen. Kansen dat het hoog toch oostelijk en noordelijk genoeg ligt zijn er, maar ook dat het hoog nog verder wegzakt. We moeten het zien. Maar de kans op een fijne, echt koude en winterse oud/nieuw is klein geworden. Slecht vuurwerkweer staat er echter niet op, maar de overgang naar westenwinden zint me ook hier niet..."

Voor de duidelijkheid dus:
Nee het is niet zeker
Nee er staat geen slecht vuurwerkweer op de kaarten.
Westenwinden zinnen me niet vanwege het mistspook dat zo met weinig wind en meer vocht (en hopelijk een recordhoeveelheid condensatiekernen!) wel op de loer ligt.

Koud of niet maakt me inderdaad weinig uit.
Mij gaat het puur om de wind.
De laatste jaren windkracht 4/5 met uitschieters tot 6 gehad.
Dus een windkracht 2-3 zou een verademing zijn.
Dan kan ik tenminste de fonteinen eens goed afsteken die er al even liggen.
Eens, de laatste 2 jaren hebben wij het droog gehad maar veel wind, en wij staken toen ook nog eens op een kruispunt af ,open stuk.

Ok het wordt dus weer kutweer dit jaar 🙁
Kutweer heb je jaarlijks een op dag of 300-330 per jaar in Nederland, het verschil tussen de getallen hiervoor en 365 is het hoogst haalbare aantal dagen met redelijk tot goed weer in ons land.
We moeten het daarmee ook op 31 december hebben van het geluk op 10-15% van de dagen in een jaar.

Back
Bovenaan