Het weer op 31 december en 1 januari.

Zag gisteren dat er een kans bestaat dat we een witte kerst krijgen of in ieder geval een beetje wit als het mee zit. 50/50

Voor een witte kerst moet er op twee dagen een sneeuwdek liggen van 1 cm. Dat is erg weinig zou je zeggen. Maar voor een sneeuwdek zijn de volgende ingredienten nodig:
- Neerslag
- Grondtemperatuur onder nul
- Luchttemperatuur onder nul.

Geen van de drie factoren zijn echt vertegenwoordigd in de laatste output en ook daarvoor niet. De kans op neerslag is kleiner dan normaal, temperaturen zijn normaal (en dat is in Nederland tegenwoordig zowel inde nacht als overdag boven nul) en de grondtemperatuur is ook al totaal niet onder het vriespunt. Ik heb niet alle individuele leden van het ensemble bekeken, dus ik weet het ook niet zeker maar ik zou de kans voor nu groter inschatten dan normaal maar meer dan 20% kans zie ik niet zitten.

De beste optie, rekeninghoudend met het ensemble voor nu is een situatie waarbij een onderlangs trekkende depressie veel neerslag geeft bij temperaturen op of iets onder nul. Die neerslag valt met een droge, oostelijke wind als sneeuw. Door het intensieve karakter zal de bodem temperatuur niet zomaar alle sneeuw kunnen smelten. Het is heel erg hypothetisch maar stel er valt 15-20 mm als redelijk droge sneeuw dan houd je hier als het daarna droog blijft en het kwik vooral onder nul wel een dekje van 5-15 cm over. Voor nu zitten we in die periode juist echt zwaar onder de invloed van een krachtig hoog vrij dicht bij ons (Schotland-Noorwegen). Dan gaan depressies echt niet over BElgie of zo langs trekken...

De kans op NAO+ wordt tot en met medden januari op gemiddeld 10% geschat.

positieve Noord-Atlantische Oscillatie betekent in de winter vaak zacht, nat en winderig weer in West-Europa door een sterke straalstroom, terwijl een negatieve NAO (NAO-) leidt tot een zwakkere straalstroom, waardoor het kouder, droger en met meer oostenwind kan zijn.

Neeeee, wij willen een mooie zwakke of net matige ooststroming met lage dauwpunten ofwel droge lucht en rond het vriespunt...laat de pluim vanavond nu net richting oud en nieuw een wat kouder en droger clustertje zien tussen alle berekeningen....we houden hoop!

Bedoel je dit nou positief of toch niet zo...

Ik hou in ieder geval hoop.😅

Extra tussenbericht: we zien nu ook in 14 daagse heel duidelijk de kans op hogedruk toenemen, al is het niet zo overtuigend als in de sub-seasonal output. Kans op een wind uit een westelijke richting is met kerst nog maar 30% alle andere stromingen zijn van het continent.
Verder zien de luchtvochtigheidsgraad omlaag gaan en in deze output ook de temperaturen die richting en zelfs onder normaal lijken te gaan. De algemene trend wordt dus ook door modellen met een hogere resolutie (?) opgepakt, maar (nog?) wel met meer kans op een zonale (westelijke) stroming dan in de sub-seasonal.
Belangrijk is dat niet alleen de 51 leden van het Europese weermodel dit gemiddeld geven, het Amerikaanse model (GFS) zit overduidelijk op dezelfde lijn met een duidelijk temperatuurdaling vanaf de 20e van 11/6 C (dag/nacht) naar 6/3 C op de 25e.

We zien dus steun voor een overgang zoals ik die al een tijdlang heb besproken: kans op depressies met stingjets en vlagerige, matige tot krachtige wind neemt in elk geval af.

Extra tussenbericht: we zien nu ook in 14 daagse heel duidelijk de kans op hogedruk toenemen, al is het niet zo overtuigend als in de sub-seasonal output. Kans op een wind uit een westelijke richting is met kerst nog maar 30% alle andere stromingen zijn van het continent.
Verder zien de luchtvochtigheidsgraad omlaag gaan en in deze output ook de temperaturen die richting en zelfs onder normaal lijken te gaan. De algemene trend wordt dus ook door modellen met een hogere resolutie (?) opgepakt, maar (nog?) wel met meer kans op een zonale (westelijke) stroming dan in de sub-seasonal.
Belangrijk is dat niet alleen de 51 leden van het Europese weermodel dit gemiddeld geven, het Amerikaanse model (GFS) zit overduidelijk op dezelfde lijn met een duidelijk temperatuurdaling vanaf de 20e van 11/6 C (dag/nacht) naar 6/3 C op de 25e.

We zien dus steun voor een overgang zoals ik die al een tijdlang heb besproken: kans op depressies met stingjets en vlagerige, matige tot krachtige wind neemt in elk geval af.

Bedankt voor je weerupdates, interessant om te lezen .

Ben blij dat het er allemaal zo positief uitziet tot nu toe, als ik de komende 14 dagen vooruit kijk op de weersites ziet het weer er hier ook super uit tijdens de kerst .
Wat zal het wennen zijn na 3 jaar slecht weer op Oud en Nieuw, rook die voor de sfeer goed blijft hangen, effecten die eens niet wegwaaien en compounds / cakes met veel goudeffecten die goed tot hun recht komen .
dit jaar lijkt het dan eindelijk allemaal goed te vallen :holland:

Bedankt voor je weerupdates, interessant om te lezen .

Ben blij dat het er allemaal zo positief uitziet tot nu toe, als ik de komende 14 dagen vooruit kijk op de weersites ziet het weer er hier ook super uit tijdens de kerst .
Wat zal het wennen zijn na 3 jaar slecht weer op Oud en Nieuw, rook die voor de sfeer goed blijft hangen, effecten die eens niet wegwaaien en compounds / cakes met veel goudeffecten die goed tot hun recht komen .
dit jaar lijkt het dan eindelijk allemaal goed te vallen :holland:

En niet vergeten een record aan vuurwerk wat er om je heen de lucht in gaat.
Als het echt zo mag zijn word dit de beste sinds tijden.

Back
Bovenaan