Zolang die NAO- geen WNAO- wordt, dan ligt de blokkade voor ons te westelijk, (wel NAO- scenario met hogere druk rond IJsland/Groenlandzee en lager bij de Azoren) maar dan ongunstig. Koude uitstroom de Atlantische Oceaan op ten westen van het VK of nog slechter over IJsland naar het zuiden/zuidwesten en je hebt hier een doorstaande zuidwestenwind aan de oostzijde van de grootschalige trog. En dat WNAO- worden hebben ze de laatste 10 jaar vaak de nijging toe.De kans op NAO+ wordt tot en met medden januari op gemiddeld 10% geschat.
positieve Noord-Atlantische Oscillatie betekent in de winter vaak zacht, nat en winderig weer in West-Europa door een sterke straalstroom, terwijl een negatieve NAO (NAO-) leidt tot een zwakkere straalstroom, waardoor het kouder, droger en met meer oostenwind kan zijn.
Zo te zien was de laatste jaarwisseling daar zelfs een redelijk voorbeeld van:

Ik zie ze liever zo, dan komt wellicht mijn droomjaarwisselingweertje ook eens uit. Dat is sinds mijn bewuste levensjaren nog nooit gelukt... In december 2009 ging het een paar dagen later trouwens alsnog fout met een W voor de afkorting NAO-.

En het allerliefst zo op 31 december 2025. Een kraakheldere nacht met kurkdroge continentaal Arctische lucht, boven een vers gevallen sneeuwdek. Oja en nauwelijks wind dus perfect gevormde effecten na de burst.

Laatst bewerkt: