Het weer op 31 december en 1 januari.

na 18 december word het lekker koud en droog en niet zoveel last van harde wind dus we gaan lekker stookweer krijgen
ben nu aan het manifesteren

zou toch wel is een keer mooi zijn om lekker stookweer te hebben in plaats van die bullshit regen/harde wind/mist/storm

Ik ga er vanuit dat het weetype ongeveer hetzelfde als vorig zal zijn. Dan kan het alleen nog maar meevallen. In ieder geval anti winter met constante aanvoer uit het zuidwesten. Die stroming is niet te breken lijkt het.

Korte update.

Evolutie is er niet veel: neerslag neigt nu meer naar normaal, depressieactiviteit gaat er in deel 2 van december van Canada tot de Oeral voor een belangrijk deel uit. Kwik wordt steeds hoger ingetekend. Eerst was de verwachting van zacht naar normale waarden, inmiddels is deze van zeer zacht naar zacht. Dat laatste is jammer vind ik, de rest kan zoals we weten veel slechter.

Korte update.

Evolutie is er niet veel: neerslag neigt nu meer naar normaal, depressieactiviteit gaat er in deel 2 van december van Canada tot de Oeral voor een belangrijk deel uit. Kwik wordt steeds hoger ingetekend. Eerst was de verwachting van zacht naar normale waarden, inmiddels is deze van zeer zacht naar zacht. Dat laatste is jammer vind ik, de rest kan zoals we weten veel slechter.
Temperatuur lijkt idd zachter uit te pakken. Als ik de laatste prognose voor onze week bekijk voor de luchtdruk dan is de lage druk aardig weggedrukt en zelfs een opbouwend hoog over centraal Europa:

1764675542484.png

Temperatuur lijkt idd zachter uit te pakken. Als ik de laatste prognose voor onze week bekijk voor de luchtdruk dan is de lage druk aardig weggedrukt en zelfs een opbouwend hoog over centraal Europa:

Bekijk bijlage 1818884

Anomalie van 0-5 hPa is niet per se een opbouwend hoog, kan ook een tong zijn die vanuit (hier) Madeira of zo een uitloper tot over Italie heeft. De luchtruk is dan ten westen normaal maar oostelijker boven de norm. IN de basis hebben we hier een redelijk gemiddelde kaart mar strikt genomen zitten de isobaren in deze kaart van MIlaan tot aan Reykjavik waarschijnlijk wat dichter op elkaar dan normaal en dus wat meer wind dan normaal. We zitten er precies tussen in maar extreem lijkt het allemaal niet.

Korte update.

Zeer zacht is boven de 10 graden voor de tijd van het jaar?

Zeer zacht is boven de 10 graden voor de tijd van het jaar?
Ik weet niet wat je bedoelt. Zeer zacht lijkt me gemiddelden rond de 8 C. Dus 5-6 C in de nacht en 10-12 C overdag. Ongeveer. Er zijn kaarten nu die voor veel hogere waarden gaan, namelijk 16 tot 18 C voor over een dag of 10-14. Dat is overigens ook buiten de betrouwbare termijn, maar dat is dus extreem zacht.

Kort samengevat, er is nog niets over te zeggen. Maar blijf het topic uiteraard nauwlettend volgen, heerlijk topic dit.
Ik zie dit topic meer als verslaving😂. Ik wil me er eigenlijk (nog) niet mee bezig houden, maar ben elke keer zo benieuwd naar de voorlopige voorspellingen

Ik weet niet wat je bedoelt. Zeer zacht lijkt me gemiddelden rond de 8 C. Dus 5-6 C in de nacht en 10-12 C overdag. Ongeveer. Er zijn kaarten nu die voor veel hogere waarden gaan, namelijk 16 tot 18 C voor over een dag of 10-14. Dat is overigens ook buiten de betrouwbare termijn, maar dat is dus extreem zacht.
Duidelijk. Doelde meer op wat zeer zacht is voor eind december. Dubbele cijfers qua temp voor overdag dus.

Intro:​

convectieve instabiliteit: Dat duid op de gedachte's van vele kruitsnuivers die straks een hoop te versleuren hebben.

Afgelopen periode:​

meanderende straalstroom: Dat zijn die wappies in den haag die in gedachte achterover hangen dat ze t eindelijk voor elkaar lijken te krijgen
Synoptisch: Wederom die wappies die denken nu "het overzicht" te hebben over hoe het voortaan zal gaan met O&N

Korte termijn en modelanalyse:​

frontogenese, Is dat familie van lasagne bolognese ?
lokale convectie: Dat moet een andere manier zijn om te zeggen dat je last hebt van winderigheid.
boundary-layer processen: Dat zijn dan waarschijnlijk de grenzen die de politiek op blijft zoeken door dingen te blijven verbieden.

Komende periode tot circa 12 december​

schuivende hogedrukruggen: Ja daar krijgen de kruitsnuivers last van met de afhaaldagen.
Eurohoog: Ja dat klopt alles is asociaal duur geworden,er komt geen eind aan

Richting kerst: potentieel winterse fase:​

koudeput: Ja daar hebben veel mensen last van in deze tijd van het jaar, als ze asociaal vroeg hun nest uit moeten en buiten met regen en wind te maken krijgen met een graadje of 4
hoogopbouw/blokkadevorming: Dat zal je straks veel zien bij kruitsnuivers in kamertjes als de bestellingen zijn binnengehaald
verschuivingen in trog- en rugasposities: Dat is het effect van kruitsnuivers die zich vertillen aan het vuurwerk tijdens het ophalen.

Tussen kerst en Oud en Nieuw​

drukgradiënten: Na het opmerken van bovenstaande krijgen dan i.d.d. die mensen ook daar last van,ofwel dat word fysio.
stormcyclogenese: Dat is afhankelijk van hoeveel mensen er dan aan de chili concarne hebben gezeten voor ze gaan afsteken op de 31ste

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Ik ben toch blij dat ik nu eindelijk voor een groot deel snap van wat je probeerde te vertellen.
Maar de volgende keer iets minder ingewikkelde woorden gebruiken mag hoor :bonk: 😂 ;)

Back
Bovenaan