Het weer op 31 december en 1 januari.

Hej allesammen,

Hierbij een tweede blik op het verloop van december volgens de laatste ECMWF (verwachting van vridag 28 november).

Samenvattende evolutie: gunstig.

De maand kent een duidelijke evolutie. De eerste helft van de maand hebben depressies een duidelijk stevigere grip op het weer op de noordelijke Atlantische oceaan met uitgesproken negatieve afwijkingen van de luchtdruk in het gebied tussen de Britse Eilanden en Groenland. Positieve afwijkingen zien we in Noordwest Rusland. Wij zitten meer onder invloed van de lagedruk maar dit resulteert niet in veel neerslag, terwijl bijna de hele Britse Eilanden duidelijk meer neerslag mogen verwachten dan normaal, dus het lijkt erop dat we ons in een soort niemandsland bevinden met niet een komen en gaan van fronten. Kwik is duidelijk boven de norm, dus die schat ik in op 8-10 C overdag en 5 C in de nacht.
In het tweede deel van de maand zien we een gunstigere evolutie waarbij het duidelijke luchtrukminimum op de Nrd Atlantische Oceaan allereerst duidelijk minder wordt en deze zich zuidwaarts verplaatst vanaf medio decemer. Vanaf kerst zien we dat een band met licht negatieve afwijkingen zich vormt van Ijsland naar de Middellandse zee en geheel Noord-Afrika (Marokko tot Egypte). Tegelijkertijd zijn er signalen voor wat hogere druk dan normaal boven midden Scandinavie.
We zien dan ook dat de neerslaghoeveelheden verder dalen en de hele periode van 15 december tot en met 5 januari lijkt droger te worden dan gemiddeld. Het kwik gaat over van boven normaal naar normaal met overdag 6-7 C en in de nacht enkele graden boven nul. Alles lijkt te duiden op een vrij rustige situatie.

Kortom: de verwachting is nu duidelijk gunstiger voor ons. Bedenk nog steeds dat een drogere periode niet een droge periode betekent en dat het op oud en nieuw niet of nauwelijks regent. Dat zou een natte dag kunnen zijn met meer wind etc. Maar alles bij elkaar genomen is de kans voor nu groter dan gemiddeld op droog weer met weinig wind en normale temperaturen.

Zoals altijd: dit is nog een maand weg. We zien al een stevige verandering ten opzichte van de vorige verwachting dus de waarde hiervan is niet meer dan indicatief.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de update.
Ik heb nog eens terug gekeken naar het weertopic van vorig jaar,en toen was er rond deze tijd al sprake van temperaturen bovengemiddeld en kans op veel wind te zien op de kaarten.
Dit jaar lijkt het de goeie kant op te gaan.

Ik weet...niks zo veranderlijk als het weer en blijft nog ver weg,maar t blijft toch elk jaar weer spannend en interessant om te volgen.

Intro:​

Zoals elk jaar deel ik graag een meteorologische terugblik én een vooruitblik op de dynamiek van het winterhalfjaar. Door mijn achtergrond en interesse in stormchasen al staat dat momenteel op een lager pitje. Mede daardoor analyseer ik regelmatig de synoptische patronen op de weerkaarten, ook gewoon normale weersituaties om bezig te blijven. In de winter richt ik me vooral op sneeuwsituaties, frontale passages en eventuele stormcyclogenese, terwijl het hele jaar door convectieve instabiliteit mogelijk is. Voor echt significante convectieve settings blijft het wachten op een nieuw seizoen. Van mij mag het vrijwel het hele jaar door actief weer zijn, behalve op 31 december, uiteraard met een knipoog

Afgelopen periode:​

Climatologisch gezien verliep de lente vrij normaal, met episodische neerslag en enkele tijdelijk natte fasen. In het vroege najaar hadden we juist te maken met een opmerkelijk stabiel regime, gekenmerkt door geringe drukgradiënten en beperkte frontactiviteit. Naarmate we later in het seizoen kwamen, veranderde dit langzaam in een meer wisselvallig patroon met een meanderende straalstroom die opnieuw zwakkere storingen toeliet. Afgelopen week zagen we de eerste speldenprik van de naderende winter, inclusief lokaal de eerste sneeuwvlokken. Synoptisch nog onschuldig, maar wel symbolisch voor de overgang naar het winterhalfjaar.

Korte termijn en modelanalyse:​

Voor de kortere termijn baseer ik me hoofdzakelijk op de grootschalige deterministische modellen GFS en ECMWF, vanwege hun betrouwbaarheid op synoptische schaal. Naarmate de voorspellingshorizon kleiner wordt, verschuift de focus naar de mesoschaalmodellen ICON en Aperge, die door hun fijnere resolutie beter geschikt zijn om details zoals frontogenese, lokale convectie en boundary-layer processen in kaart te brengen. Wanneer de atmosfeer richting potentieel extremere fenomenen evolueert, schaal ik op naar de ultrakorte-termijnmodellen AROME, Harmonie, ICON-D2, ICON-RUC en SHD. Deze modellen zijn bijzonder geschikt voor het duiden van mesoschaalconvectie, neerslagstructuren en thermische gradiënten op zeer kleine schaal.

Komende periode tot circa 12 december​

In de periode tot ongeveer 12 december blijft het weer aanvankelijk wisselvallig, met geregeld grauw weer en zwakke frontale passages. De interactie tussen schuivende hogedrukruggen en geringe Atlantische impulsen zorgt voor een licht dynamisch, maar niet uitgesproken actief weertype. De temperatuur blijft veelal boven nul, doorgaans tussen 8 en 10 graden. Begin volgende week worden enkele neerslagzones van betekenis verwacht. Rond 12 december lijkt zich tijdelijk een Eurohoog te ontwikkelen, wat voor een korte fase van atmosferische stabilisatie kan zorgen en lokaal kunnen weer nachtvorsten mogelijk zijn. Deze configuratie houdt naar verwachting niet lang stand; daarna vallen we opnieuw terug in een regime dat vergelijkbaar is met de huidige: overgangsweer met lichte storingen en nabije zachte lucht.

Richting kerst: potentieel winterse fase:​

De periode rond Kerstmis oogt meteorologisch interessanter. De modelensembles suggereren de afzakkende invloed van een koudeput in combinatie met hoogopbouw/blokkadevorming op hogere breedtegraden. Deze configuratie kan leiden tot een meer serieuze winterprik dan de recente, milde speldenprik. De scheidingslijn tussen maritiem-zachte lucht en continentaal-arktische lucht komt vermoedelijk in onze nabijheid te liggen. Hierdoor kunnen subtiele verschuivingen in trog- en rugasposities bepalen of wij in de koude sector of juist in de zachte sector terechtkomen. Op dit moment lijken de wintersweer-kansen het grootst in het oosten en noordoosten, waar stralingsvorst en mogelijk verdere afkoeling bij sneeuwdek realistische opties zijn.

Tussen kerst en Oud en Nieuw​

Na kerst lijkt het winterse signaal iets af te zwakken, al blijven scenario’s bestaan waarin het koude regime zich opnieuw kan herpakken. Door de nabijheid van de scheidingslijn tussen luchtmassa’s blijft ook (dichte) mistvorming een realistisch scenario, zeker bij afnemende drukgradiënten en een vochtige ondergrond.Op basis van de huidige modeluitvoer wordt geen significante stormontwikkeling verwacht in de aanloop naar de feestdagen. Het grootschalige stromingspatroon biedt weinig ondersteuning voor zware windvelden of stormcyclogenese.

Mijn favoriete setting op 31 december:​

Voor 31 december heb ik een duidelijke persoonlijke voorkeur: een klassieke ijsdag met negatieve maxima, gevolgd door matige vorst gedurende de nacht. Een dun sneeuwdek versterkt door een verhoogde albedo de nachtelijke uitstraling en creëert de karakteristieke winterse ambiance waarin vuurtonnen, sneeuw en siervuurwerk precies tot hun recht komen.

Slotwoord:​

De atmosferische ontwikkelingen blijven voorlopig dynamisch, en geringe verschuivingen in de synoptische configuratie kunnen een compleet ander thermisch regime opleveren. Ik volg de dagelijkse trends nauwlettend en kom over ongeveer twee weken met een nieuwe update. Rond Kerst kan ik, op basis van de nieuwste data, veel gedetailleerder inzoomen op de exacte configuratie en de potentiële impact. Voor nu: blijf warm, geniet van de winterse aanloop en laten we zien welke richting de atmosfeer de komende weken kiest.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Bedankt voor deze uitgebreide weersvoorspelling, vind dit altijd interessant om te lezen .

Heb net nog even het "weersvoorspelling topic" van vorig jaar teruggelezen en toen was er rond deze tijd al slecht weer in zicht voor eind December, maar als ik zo je weersvoorspelling lees kan het dit jaar wel eens de goede kant op vallen, ben benieuwd wat er over 2 weken te zien is :thumbup:

Back
Bovenaan