Het weer op 31 december en 1 januari.

Ik vind het prima. Jaarwisseling hier in 96/97 vlogen de lawinepijlen echt alle kanten uit: harde wind dus en dat bij -12 a -13 C in de hut! Dat was echt niet ideaal. Ik had toen niks met vuurwerk, maar alle anderen in de vriendengroep waren er helemaal gek op! Een zo'n zwaar Belgisch geval schoot precies daar waar ik stond, ik sprong net het huis in en BAAAMMM! Echt leuk hoor. Totaal onverantwoord was het.
Maar ideaal lijkt me als we sfeer etc meenemen die van 1985/86. Sneeuwdek van 5-10 cm, kwik -4 C en een zwakke wind uit NO. Toen had ik alleen maar een doosje groene strijkers van 25 gulden per 100. Knalden prima.
Exact 40 jaar na datum van de ideale stookjaarwisseling, met sneeuw!... Hoe volmaakt zou dat zijn als definitieve afsluiter van de mooiste feestdag die ons land ooit gekend heeft?

Omdat dat sulfaat wel een hydraat vormt en makkelijk herkenbaar voorbeeldje was. Wordt voor zover ik weet niet als oxidator gebruikt, juist om eerder genoemde reden ook.
Juist, en het vormt een hydraat vanwege de lading (aantrekkingskracht 2+ lading in tegenstelling tot de 1+ lading op de negatieve zijde van het water molecuul; het zuurstof atoom) en de verhouding lading/grootte van het ion. Én dus de aard van de kristalstructuur.

Back
Bovenaan