Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
ik durfde het niet te zeggenHet had zo vandaag 31 december kunnen zijn met dat weer buiten
MIN TIEN? MAAT.Kraakhelder, windje minder dan 10 km/u en een ijzig koud luchtje van -10 op 31 december in de avond! We gaan elkaar moeten warmstoken. Te beginnen met een Corolla Blue voor de blauwe temperatuurtjes.
MIN TIEN? MAAT.
Jazeker, dan knispert het sneeuwondervloertje zo lekker tijdens het stoken. Bovendien heeft koudere lucht een hogere dichtheid aan dizuurstof.MIN TIEN? MAAT.

Ja, en dus?Jazeker, dan knispert het sneeuwondervloertje zo lekker tijdens het stoken. Bovendien heeft koudere lucht een hogere dichtheid aan dizuurstof.![]()
Kruitmengsels bevatten een eigen oxidator. Bovendien, er is een overmaat aan zuurstof (ja, dizuurstof als je over wil komen als "expert") in de buitenlucht en zal niet limiterend werken op de verbrandingsefficientie.Een efficiëntere en volledigere verbranding! Zelfde liter lucht, bevat net wat meer mmol dizuurstof in dergelijke omstandigheden. Bovendien geen last van klam karton zoals bij de afgelopen waterkoude vochtweer wawaaiwisselingen.
Dat is wel correct.Hou kouder de lucht hoe harder de klappen.
-10 mag van mij![]()

Die oxidator komt niet zo goed vrij in ons natte land, leuk dat wij allemaal experts zijn maar zuurstof komt alleen stabiel in de lucht voor als bovenstaand dus logisch om het zo te noemen. Aangezien ze praktisch gedeeltelijk als hydraat opgesloten zitten door al dat vocht (ploffers bijvoorbeeld). Een oxidator als kaliumpermanganaat in vuurwerk heeft daar dan geen last van, aangezien er geen hydraten van bestaan. Er wordt echter een heel scala aan zoutmengels gebruikt in vuurwerk, zeker voor de verschillende effecten en kleuren. Waarvan vele hygroscopisch zijn en vanzelf een hydraat zullen vormen in een vochtige opslag/zeecontainer. Veelgebruikte bindmiddel dextrine is ook hygroscopisch. Waarom denk je dat blokken bijvoorbeeld na een jaar drogen in droge ruimte met vochtvreters beter voor de dag komen dan een blok wat je direct na de afhaaldagen op 31 december stookt? Dan is een lucht met een wat hogere dichtheid toch vrij optimaal te noemen of zit ik helemaal verkeerd te denken?Kruitmengsels bevatten een eigen oxidator. Bovendien, er is een overmaat aan zuurstof (ja, dizuurstof als je over wil komen als "expert") in de buitenlucht en zal niet limiterend werken op de verbrandingsefficientie.
Ja, zuurstof komt vrijwel alleen voor als zijnde het stabiele molecuul (behalve bij enkele extreme omstandigheden) dizuurstof maar het lijkt me niet relevant om dat expliciet te benoemen. Ik snap je idee, maar een oxidator komt in dit verband niet "vrij". Het is een ionaire overdracht (redoxreactie). Ja, een oxidator zoals bijvoorbeeld kaliumnitraat, is (licht) hygroscopisch in de zin dat ze water (oppervlakkig) adsorberen, maar het is niet checmisch "ingebouwd" in hun kristalstructuur (hydratatie). Dus ja, vocht doet wat omdat het oppervlakkig bindt; het kan ontsteking fysisch verhinderen. Volgens mij blijft de zuurstof gewoon beschikbaar door de redoxreactie. De koppeling naar de hoeveelheid zuurstof in een bepaald volume lucht bij lagere temperaturen is naar mijn mening dan ook niet juist.Die oxidator komt niet zo goed vrij in ons natte land, leuk dat wij allemaal experts zijn maar zuurstof komt alleen stabiel in de lucht voor als bovenstaand dus logisch om het zo te noemen. Aangezien ze praktisch gedeeltelijk als hydraat opgesloten zitten door al dat vocht (ploffers bijvoorbeeld). Een oxidator als kaliumpermanganaat in vuurwerk heeft daar dan geen last van, aangezien er geen hydraten van bestaan. Er wordt echter een heel scala aan zoutmengels gebruikt in vuurwerk, zeker voor de verschillende effecten en kleuren. Waarvan vele hygroscopisch zijn en vanzelf een hydraat zullen vormen in een vochtige opslag/zeecontainer. Veelgebruikte bindmiddel dextrine is ook hygroscopisch. Waarom denk je dat blokken bijvoorbeeld na een jaar drogen in droge ruimte met vochtvreters beter voor de dag komen dan een blok wat je direct na de afhaaldagen op 31 december stookt? Dan is een lucht met een wat hogere dichtheid toch vrij optimaal te noemen of zit ik helemaal verkeerd te denken?
Balen, dan gaan mijn favoriete oudjaarsomstandigheden niet bijdragen aan net ietsjes mooiere/meer symmetrische effecten op zichzelf. Maar de zouten van vuurwerk vormen dus geen hydraten van vocht in de lucht? Is zeker te minimaal of oppervlakkig zoals ik het uit je reactie kan halen. Aangezien bijvoorbeeld een schepje (denk paar gram) droog koper(II)sulfaat vroeger in het lab met één standaarddruppel van 0,05 ml water al tot het knalblauwe hydraat kleurde op een laboratoriumschaaltje. Is wel een jaar of 10 geleden, dus beetje weggezakte kennis. Hoewel het in de lucht gaat om micro/nanodruppeltjes vocht en daarnaast water in gasvormige toestand.Ja, zuurstof komt vrijwel alleen voor als zijnde het stabiele molecuul (behalve bij enkele extreme omstandigheden) dizuurstof maar het lijkt me niet relevant om dat expliciet te benoemen. Ik snap je idee, maar een oxidator komt in dit verband niet "vrij". Het is een ionaire overdracht (redoxreactie). Ja, een oxidator zoals bijvoorbeeld kaliumnitraat, is (licht) hygroscopisch in de zin dat ze water (oppervlakkig) adsorberen, maar het is niet checmisch "ingebouwd" in hun kristalstructuur (hydratatie). Dus ja, vocht doet wat omdat het oppervlakkig bindt; het kan ontsteking fysisch verhinderen. Volgens mij blijft de zuurstof gewoon beschikbaar voor de redoxreactie. De koppeling naar de hoeveelheid zuurstof in een bepaald volume lucht bij lagere temperaturen is naar mijn mening dan ook niet juist.
Het is voor mij ook wat langer geleden, maar goed het begint allemaal vrij snel weer te dagenBalen, dan gaan mijn favoriete oudjaarsomstandigheden niet bijdragen aan net ietsjes mooiere/meer symmetrische effecten op zichzelf. Maar de zouten van vuurwerk vormen dus geen hydraten van vocht in de lucht? Is zeker te minimaal of oppervlakkig zoals ik het uit je reactie kan halen. Aangezien bijvoorbeeld een schepje (denk paar gram) droog koper(II)sulfaat vroeger in het lab met één standaarddruppel van 0,05 ml water al tot het knalblauwe hydraat kleurde op een laboratoriumschaaltje. Is wel een jaar of 10 geleden, dus beetje weggezakte kennis. Hoewel het in de lucht gaat om micro/nanodruppeltjes vocht en daarnaast water in gasvormige toestand.
Maar ja als alle benodigde zuurstof direct door de oxidatoren geleverd wordt is de buitenlucht in dat opzicht niet nadelig of bevorderend. Hoewel vuurwerk in de sneeuw door de omgeving voor mij nog veel mooier uitkomt, maar dat is natuurlijk subjectief. Bovendien vind ik -10 prettiger aanvoelen dan +5. Hetzelfde met +30 en +15 bijvoorbeeld, dan liever 30+ of nog hoger. Ben qua temperatuurgevoel maar een rare haha.
.Kraakhelder, windje minder dan 10 km/u en een ijzig koud luchtje van -10 op 31 december in de avond! We gaan elkaar moeten warmstoken. Te beginnen met een Corolla Blue voor de blauwe temperatuurtjes.