Het weer op 31 december en 1 januari.

Het wiebelt de hele tijd alle kanten op. Nu weer oper dik afwijkend van gemiddelde en de eigen eerdere runs. Ik zie zelfs potentieel net zo goed nog killerfog kans als dat er net een trog nog woei gaat geven. En meeste leden gaan dan weer voor geen van beiden maar zijn all over the place. Lekker ff kerst/weekend afwachten kijken welk steady patroon ontstaat...als die ontstaat. Ik zou nu nergens een wedje om durven leggen.

Hier in zeeland al 3 jaar volle bak wind gehad.
Hoop toch echt een keer op wat minder wind.
Ook de richting speelt dit jaar een belangrijke rol want 2 jaar terug stond hij net de andere kant op en al dat funke goud droop zo over de huizen en daar waren ze niet blij mee.
Staan van die wit gestucte huizen en al dat houtskoolgoud had flink wat zwarte plekken achtergelaten.

Het wiebelt de hele tijd alle kanten op. Nu weer oper dik afwijkend van gemiddelde en de eigen eerdere runs. Ik zie zelfs potentieel net zo goed nog killerfog kans als dat er net een trog nog woei gaat geven. En meeste leden gaan dan weer voor geen van beiden maar zijn all over the place. Lekker ff kerst/weekend afwachten kijken welk steady patroon ontstaat...als die ontstaat. Ik zou nu nergens een wedje om durven leggen.
Helemaal eensch. Maar lekker er op los filosoferen en bijhouden vindt ik ook voorpret of voorstress 😁

Het positieve voor nu is denk ik dat het dus nog alle kanten op kan gaan en ook de goeie, we gaan het zien.

Klopt Rich. Maar wat het ook wordt: killerfrog, storm of sneeuw. We hebben er geen invloed op en gaan gewoon maximaal genieten van onze laatste keer. Dus relax.

Voor de sfeer dan maar even deze.

De berichten en pagina’s vliegen om je oren en de spanning en emotie neemt toe.. dan weet je dat het serieus aan het worden is! Morgen nog 1 week gasten en we mogen los, hopen op een onvergetelijke jaarwisseling met nog nooit eerder zoveel vuurwerk!
Ik heb wel een goed gevoel over het weer, ik weet dat het alle kanten op kan, maar we staan er beter voor als vorig jaar en daar moeten we onze hoop uit halen :holland:

Bespreking ECMWF model avond 23 december 2025, 20.00 uur.

Korte bespiegeling: vrij gunstig.

Algemene trend kerst tot en met 2 januari:
kerstdagen verlopen behoorlijk zonnig, koud en droog. Daarna de 27/28 een overgang naar totaal ander weer. Kwik stijgt naar waarden rond en zelfs boven de norm. Relatieve luchtvochtigheid neemt toe, bewolking neemt sterk toe.....You get it: Kortom: na vrij koude en zonnige kerstdagen wordt het somber, vochtig weer vleesch noch visch weer. Een terugkeer van het kerstweer zit er voorlopig niet in.
De reden achter deze verandering is tweeledig: het bepalende hoog dat voor de oostenwind zorgt trekt zich steeds verder terug naar het westen. Vanaf Noord Scandinavie trekt een groot maar ook vrij vlak lagedrukgebied over Finland naar het zuiden. Aan de westflank komt een brede, noordelijke stroming te staan waarin zich randstoringen kunnen ontwikkelen. Dit maakt de verwachting tricky want deze relatief kleine verstoringen zijn lastig in te schatten en hebben grote effecten daar waar ze invloed hebben. Denk met name aan de neerslag en het windveld.
We zien op de 30e een geleidelijke toename van de neerslagkans en windsterkte. Die toename loopt door op de 30e, de 31 en de 1e en de 2e januari. Dan heeft deze ontwikkeling zijn piek (qua neerslag op de 1e en de 3e).

Details voor oud en nieuw:

Windrichting (31 dec):
80% kans op een windrichting tussen tussen ZW-W-NW . Hier zijn we dat in de loop van een paar dagen de andere richting zijn gemarginaliseerd en zelfs helemaal zijn verdwenen. Dit wordt dus zekerder. Daarmee is een maritieme aanvoer ook vrij zeker. Windrichting op zich voor vuurwerk niet zo belangrijk.

Windkracht:
weinig veranderingen tov eerdere output. Minste wind in het zuiden en midden waar deze net in de 3 Bft schaal valt, in het hele noorden zit deze duidelijker in de 3 Bft schaal, We zien dat dit weer met een 0,5 Bft is toegenomen in het zuiden maar elders status quo. Spreiding: 80% van de output valt overal tussen onderin de 2 Bft tot midden in de 4 Bft schaal. Wadden en Kop Noord-Holland komen aan de bovenkant net in de 5 Bft.

Hier het kansenpercentage per windkracht op de genoemde stations om 19 uur in de avond:
ensemble forecast wind 23 12 2025 kansenpercentage windkracht.jpg

Als ik 6-12 uur eerder of later kijk maakt het weinig uit: de verdeling blijft ongeveer gelijk. We zien te De Bilt en Maastricht de grootste kans op 2 Bft, elders 3 Bft en Den Helder op 4 Bft. Het enige vuiltje aan de lucht is dat wat wij zelf produceren zou je zeggen, maar hou de opmerkingen van DaBombe in het achterhoofd!

Windstoten:
mediaan voor windstoten zit in heel het zuiden op 8 m/s. Elders 9/10 m/s. Spreiding is met name noord van de grote rivieren toegenomen. Zeker op de Wadden en de regio Noordwest zien we helaas een duidelijke toename van lijntjes die windstoten >15 m/s intekenen. Mooi gemiddelde, maar de grote spreiding betekent dat een gemiddelde niet teveel zegt.

Neerslagkans:
we zijn terug bij het beeld van gistermorgen. Dit betekent dat vanaf de 30e de neerslagkans oplopen en die trend zet tot 2/3 januari door. 31 december zit aan het begin van het proces van toenemende neerslagkansen. Precies op de 1e is deze kans het grootst en gaat naar 40-50%. Sec genomen is de hele 31e nog in orde. Neerslagkans is er zeker, maar kans op 3,0 mm of meer per 6 uur zit meestal rond of onder 10%. Maar timingsverschillen he. Als alles sneller gaat dan zitten we sneller met nog meer regenkansen. Als het echter wat trager gaat zitten met zeer kleine neerslagkansen....Op zich goede vooruitzichten met geen zicht op grote hoeveelheden, maar ook hier blijft het op details hangen.

Temperatuur:
als gisteren. Hier zien we meer en meer duidelijk dat vorstperikelen zo goed als uitgesloten zijn. Normale tot iets te hoge temperaturen in de avond. Spreiding is er nog steeds en een aantal ensembleleden geven voor de oostelijke en zuidoostelijke landshelft een kleine kans op wat vorst. Onzekerheid is afgenomen. Kleine kans op vorst in het binnenland.

Dauwpunt: meest boven nul. Op zich geschikt voor mist. Mistkans blijft onveranderd aandachtspuntje, maar de kans is kleiner geworden.

Bewolking:
ik ga uit van somber en bewolkt weer. Kleine kans op opklaringen, overal 10-20%. Het is zwaar of zelfs geheel bewolkt waarschijnlijk. Dit is ook alweer heel consistent: geringe kans op (wat) opklaringen.

Samenvattend:

Het lijkt erop dat de 31e een saaie, sombere, voornamelijk droge en rustige dag te worden. Kwik zit rond en zeker aan de kust waarschijnlijk wat boven de norm. Mist is nog steeds een optie met hoge dauwpunten maar met veel bewolking en weinig kans op opklaringen lijkt deze toch gedempt te worden. Ook begint de windtoename mist meer te belemmeren.

Afwaardering van gunstig naar vrij gunstig.
Reden:
iets toenemende neerslagkansen en daarop toenemende afhankelijkheid van timing. HEt kan slechter maar ook beter uitvallen. Gemiddelde neerslaghoeveelheid is toegenomen. Ander punt is dat de wind gemiddeld weer een half beaufortje ( regio zuid) is toegenomen en dat windstoten zeker richting de noordelijke kist maar ook regio midden duidelijk vaker boven de 15 m/s kunnen uitkomen. Ook hier zien we over 48 uur (31 december en 1 januari) kortdurende windmaxima ingetekend. NIks dramatisch maar dat maakt het weer iets slechter. Dus ook hier zijn timingsverschillen mogelijk een verdere, lichte verslechtering.

Laatst bewerkt:
Hier in zeeland al 3 jaar volle bak wind gehad.
Hoop toch echt een keer op wat minder wind.
Ook de richting speelt dit jaar een belangrijke rol want 2 jaar terug stond hij net de andere kant op en al dat funke goud droop zo over de huizen en daar waren ze niet blij mee.
Staan van die wit gestucte huizen en al dat houtskoolgoud had flink wat zwarte plekken achtergelaten.

VOnd het vorig jaar nogal meevallen hoor. Maar grote verschillen of je nu in Oostkapelle (vlakbij zee) of Middelburg zat. Ik zat toen in Middelburg en erg slecht was het niet. Jaar ervoor motregen en veel wind. Jaar daarvoor de meeste wind. Maar we zaten die keren niet in Middelburg. Waar zat jij?

Hmm. Ik had liever de weersverwachting van vorige week. Hoe lekker zou een droge, koude vorstnacht zijn!

Ik ben helaas niet midden in het dorp dit jaar. Hopen op weinig wind. Wil wel weer eens optimaal genieten van het vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan